„Diskusi o podobě českého vzdělávacího systému opanovaly argumenty hájící zájmy firem. Ty deklarují převis poptávky po absolventech učňovských oborů a žehrají nad mladou generací, které „nevoní fyzická práce“. Podle nich české školství generuje příliš obecně a humanitně vzdělaných lidí a málo učňů a takový poměr je třeba změnit,“ píše Petr Pleticha z think tanku IDEA v Lidových novinách.
Petr Pleticha (fsv.cuni.cz) |
Fascinující na takové argumentaci je také absence perspektivy studenta. Role mladého člověka jako by se omezovala na jedno ozubené kolečko ve stroji státní ekonomiky. Jaký soudný rodič ale takhle přemýšlí o svém dítěti? Kdo pak tímto způsobem uvažuje sám o sobě? Chtít po mladé generaci, aby se vzdala svých aspirací kvůli zájmům zlomku podnikové sféry je nejen bláhové, ale i pokrytecké…
Chceme-li i přesto dlouhodobě vychovávat více učňů v rámci veřejného školství, máme pouze jednu možnost: zatraktivnit učňovské obory... K tomu je ale potřeba kvalitnější učňovské vzdělávání, které studenta připraví nejen na předpokládanou profesi, ale zároveň ho vybaví schopnostmi uplatnit se i jinde a orientovat se v moderním světě.
Většinu debat však ovládá sdílená zkušenost porouchaného kotle a nesnadného shánění se po opraváři. Přestože podobné patálie dokážou být velmi frustrující, byla by škoda, kdyby se staly hlavním argumentem v diskusi o budoucí podobě českého vzdělávacího systému.
Celý text naleznete v Lidových novinách
4 komentářů:
Nesouhlasím.
Pan Pleticha se mýlí a to zcela zásadně. Má sice pravdu v tom, že veřejné školství neexistuje kvůli tomu, aby plnilo poptávku průmyslových firem. Jenže, a tady je naprosto zásadní nepochopení ze strany pana kolegy - veřejné školství neexistuje ani kvůli tomu, aby plnilo individuální zájmy jednotlivců. Proto je veřejné, proto je bezplatné a proto produkuje veřejné statky a pozitivní externality. Cílem veřejného školství je strategické využití lidského potenciálu populace k "maximální" produkci kombinace kulturních a ekonomických hodnot. Ano, jde o arbitrární rozhodnutí, co přesně se má maximalizovat a jde o vágně definovaný cíl. Ale vycházet z toho, že stát je tu od toho, aby každému umožnil plnit si své individuální cíle, je prostě omyl a to zásadní. V trestním právu je to každému zřejmé, v oblasti vzdělávání to ale mnozí stále nechápou. Neplatíme daně proto, aby si pan Pleticha splnil svůj sen, pokud tento není v souladu s jeho schopnostmi, dovednostmi a předpoklady.
Stát a priori nikoho neomezuje v možnosti dosáhnout jakékoliv kvalifikace, ale také nemůže upustit od kvalifikačních požadavků na výkon některých povolání. Asymetrie informace na trhu je tak veliká, že by upuštění od těchto požadavků vedlo k dramatickému nárůstu leckdy i fatálních škod. Když tedy odhlédnu od skutečnosti, že mnoho škod může napáchat i hloupý politik, nebo soudce.
Ve veřejném školství stát nastavuje kvalifikační předpoklady, ověřuje jejich splnění a na základě toho dává certifikaci. Není tedy naplňovačem ambic každého jednotlivce, který rozdává certifikace na základě poptávky. V opačném případě nemá smysl, aby byl veřejný, můžeme rovnou zavést čistě soukromé školství, pak ho nechat tak padesát let fungovat, aby se oddělilo zrno od plev (špatné školy od dobrých) a poté nechat fungovat čistě na ekonomické bázi elitářský soukromý vzdělávací systém, aby reprodukoval ekonomickou elitu a zbytek spadne do těch montoven (včetně velmi nadaných, ale nemajetných). A to ještě během těch padesáti let, kdy se bude volný trh se vzděláním "vyčišťovat", nám popadá pár mostů a obytných domů, možná bouchne nějaký ten reaktor řízený ambiciózním blbem a stoupne nám úmrtnost na banální choroby v nemocnicích - i chirurg se někdy utne, obzvláště když je pseudoatestovaný ,t.j. atestaci poptával a tak mu byla udělena.
Toto je možná cílem pánů z think tanků, možná tak daleko se svými zkušenostmi nedohlédnou - nevím. Rozhodně to ale není cílem veřejného vzděláacího systému a ani důvodem jeho existence.
Souhlas s p. Doleželem. Jen ten poslední odstavec bych nebral jako vizi, ale realitu našeho pseudo veřejného soukromého současného školství, nekontrolovaného. Státní maturita je jen pseudokontrola.
musí dojít k jasnému rozdělení škol státních a soukromých
1/státní školu provozuje stát, aby zabezpečil fungování státu-profese k tomu potřebné a částečně vytvořil podmínky k seberealizaci občanů (sociální smír)
2/u škol soukromých je na prvním místě ta seberealizace,za jejíž vyšší kvalitu či exkluzivitu si občan zaplatí
Převzatý text o zapřahání koně za vůz je jen další ukázkou jednostranného výběru přebíraných článků do České školy. Pleticha samozřejmě plete příčiny a následky a obdivuji pana Doležela za práci s reakcí.
Okomentovat