„Kdybychom v digitalizaci státní správy byli na úrovni Skandinávie nebo Estonska, mohli bychom si dovolit propustit 60 procent úředníků. Nárůst lidí v byrokracii za posledních patnáct let činil desítky tisíc lidí - jsou to přitom šikovní kvalifikovaní lidé, kteří by se mohli uplatnit v produktivní ekonomice a školství, kde zoufale chybí. Peníze, které by se na tom ušetřily, by zhruba stačily na to, aby učitelé na všech stupních byli nejlépe placenými vysokoškolskými absolventy v Česku - tak jak to kdysi udělal Singapur či některé skandinávské země. A možná i na přilákání špičkových profesorů ze zahraničí, jako to dělá řada zemí, nejextrémněji mimochodem Čína,“ říká ekonom Pavel Kysilka v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Pavel Kysilka (vlada.cz) |
Pokud jde o školství, jdeme opačným směrem. Objevují se názory, že moc dětí studuje střední školy, že by měly jít radši na učňovské obory.
To je špatně. Nemůžeme mladou generaci připravovat na minulost, ale na 21. století. To znamená mimo jiné mít správný mix technického a humanitního vzdělání. Ukazuje se, že ve 21. století není problémem jen nedostatek technických dovedností. Je jím v prvé řadě nedostatek lidí, kteří jsou jazykově vybaveni, umí spolupracovat s technologiemi, zvládají obchod, marketing, orientaci v informacích a jejich zdrojích, mají kritické myšleni a kreativitu, ovládají spolupráci a řízení lidí. Takzvané měkké dovednosti začínají s rozvojem technologií nabývat na větší váze. Existují učňovské obory, kde se pracuje s moderními technologiemi a mají obrovskou perspektivu, poptávka po nich bude narůstat. Připravovat děti na profese, které budou zanikat kvůli robotizaci, umělé inteligenci, 3D technologiím, by byla obrovská chyba.
Celý rozhovor naleznete zde
6 komentářů:
1/estonsko má 1 mil obyvatel,volit jich "chodí" 350 000 a 250 000 jich volí digitálně a 80 000 ne (důchodci,rybáři),takže je estonští studenti dobrovolně=zadarmo objíždějí na kolech a převážejí jejich hlasy,budou i naši piráti náruživími dobrovolnými cykloturisty?
2/ naše vláda má tabulkový systém a reálný systém,tabulkově tam sedí 100 lidí ve skutečnosti 90,občas se stane a zruší pár míst tabulových a někdy i reálných,vtip je v tom že jakmile v bruselu vznikne nějaká agenda musí tatáž agenda vzniknout i v každé zemi eu
Kysilkové zde i jinde šíří svoje mlhavá moudra a tváří se, jako že oni vědí, co bude. Poslední celosvětová finanční krize názorně předvedla, že NIKDO neví, co bude, a nejméně ze všech to vědí ekonomové. Hůře jsou na tom (stran předvídavosti) už jedině finančníci. ////
profese, které budou zanikat kvůli robotizaci, umělé inteligenci, 3D technologiím -- Ať Kysilka uvede JEDNU profesi, která takto zanikne během nejbližších pěti let, a vsadí na to vejplatu. ////
jak to kdysi udělal Singapur -- Dělat to, jako v Singapuru, to by se mi líbilo! Ale školství by přišlo na řadu až poslední. Nejdřív bych napodobil státní zřízení. ////
Když se řekne A, tak se má říct i B.
Nechtěl by nám pan Kysilka také sdělit, jak vypadá školský systém v Singapuru a jak tamní společnost přistupuje ke vzdělání?
Před časem mi to jeden občan Singapuru vyprávěl. Kdyby tady platila třetina z toho, co mají žáci v Singapuru za povinnost, tak se někteří lidé pominou vzteky.
Tam se místo žvanění o vztazích pěkně tvrdě maká.
A samozřejmě se vyžadují i vědomosti. Ono se o tom nemluví, protože znalost faktů se považuje za samozřejmost, a na ní se staví myšlení.
Většinový český žák by tohle nevydržel.
A ještě jedna faktická poznámka:
Co by ti "z úřadů propuštění" lidé dělali?
Umělá místa na úřadech a v různých agenturách jsou držena mj. proto, aby bylo kam umístit absolventy různých paoborů. Kolik je asi u nás potřeba filmových a literárních teoretiků, politologů a absolventek gender studies?
Představa, že půjdou do průmyslu, je velmi speciální :)
zaměstnanci státu a neziskovek jsou pro stát mnohem levnějším řešením,nežli vydržováním nezaměstnaných na "západních" podporách od 900 do 1800 euro měsíčně ze kterých by žili
Okomentovat