„Otec mne vedl tak, že jsem již ve dvaceti letech byl přesvědčen, že mým posláním je učit matematice tak, aby to pro posluchače bylo radostné. Toto přesvědčení se rozšířilo i na základní školu, když jsem zde začal učit. Moje přesvědčení sytí učitelé, rodiče a žáci, kteří mi píší děkovné dopisy. Dopisy kritické mne neoslabují. Někdy přinesou i zajímavou myšlenku, ale spíše jen rozhořčení. Moje odpověď na tak rozčílený dopis je rada dát dítě do třídy, kde se učí tradičně,“ říká Milan Hejný v rozhovoru, který publikuje EDUin.
Milan Hejný (hmat.cz) |
Albert Einstein řekl, že matematika je jediný zaručený způsob, jak se zbláznit. Čím je matematika pro Vás?
Je to pamlsek pro moji mysl a zároveň pomocník při výchově mladé generace. Asi v žádné jiné oblasti nemůže dítě projevit tolik fantazie a tvořivosti, asi v žádné jiné oblasti nemůže být pravda tak jasně prokázána.
Kdybyste nezasvětil svůj život matematice, čím byste byl? Jaké jsou – vedle matematiky – další vášně profesora Hejného?
Filozofie. Tu jsem chtěl studovat spíše než matematiku. V době, kdy jsem vstupoval na vysokou školu, v roce 1954, se u nás skutečná filozofie studovat nedala. Dodnes nacházím potěšení v textech Platóna, Aristotela, Komenského, Descarta, Humeho, Masaryka, mého otce, ale též v Bibli.
Celý rozhovor naleznete zde
7 komentářů:
tradické výsledky hravosti,kreativity a fantazie v matematice jsou zjevné...
Takzvaná Hejného (ne)metoda výuky základů matematiky je, myslím, docela ukázkový příklad vzdělávacího aktivismu snažícího se pedagogicko populistickou (nikoli odbornou, didaktickou nebo alespoň poctivě pedagogickou) cestou změnit dosud platné vzdělávací paradigma na paradigma výchovné. Metody, které přitom prof. Hejný a jeho příznivci používají, postrádají mnohdy jak odbornost, tak i etiku. Dokladů o tom je v České škole i jinde mnoho. Dole proto uvádím jen dva odkazy pro ty, kteří se s diskusí kolem "hejnologie" ještě neseznámili.
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html
J.Týř
Je to, jak říká pan profesor: "odpověď na tak rozčílený dopis je rada dát dítě do třídy, kde se učí tradičně.“ :-) :-)
Jinak: Hejneho metodu jsem viděl aplikovanou na jedné ZŠ u žáků v páté třídě. Dle mého názoru není tato metoda špatná, ale viděl bych ji jako doplňkovou metodu ke klasické výuce. Určitě tato metoda posune část žactva, obzvlášť ty, které matematika baví.
Nevím, jestli některá střední škola tuto metodu využívá a s jakými výsledky např. u MZ, kde je to spíš o drilu a výkonu.
PK
Pamatuji si, že jsem začal doučovat už od dva roky mladší. Procházeli chudáci množinami. Co se však začalo odehrávat pak, to by se snad dalo srovnat jen s osmdesátikilovými činkami v tělocviku první třídy. Nebo spíše šplh po laně do dvaceti metrů.
Existují fungující a osvědčené didaktické postupy, již desítky let. Opravdu desítky. Přetěžování prostého a pragmatického intelektu do 12 roku života dalšími způsoby uvažování považuji za velice škodlivé. Možná by nebylo špatné najít takovou hranici, vhodnou pro abstrakci (nikoli kalkul!). Já osobně bych řekl, že je to v době, kdy je schopen žák pochopit ironii. Nemyslete si, není to nijak iracionální a ani nijak samozřejmé. Kdo vychoval děti ví, že ironie je jedna z věcí, kterou děti velice dlouho nechápou a zdaleka neprožívají tak, jako dospělí. V obraně se pak uchylují k cynismu, který je doopravdy jen obranným mechanismem.
Racionální a pragmatický kalkul mají děti rády. Většině to jde, minimálně algoritmy, a to právě proto, že je nikdo nad nimi nenutí přemýšlet. Když se to nenaučí do šesté třídy, je konec. Potřebují plné uvažování pro kalkul, na pochopení složitějších vztahů nezbývá intelektuální energie.
Obávám se však, že míra kontaminace matematiky přesáhla bod zlomu. Poslední opravdoví praktici mají přes pětapadesát a většina pod třicet se chová na školách jako opravdoví sloni v porcelánu.
Učíme děti chápat způsobem, na který nemají a který je zbytečný.
Nikomu nedochází, že jejich intelektuální schopnosti je jediná budoucnost, kterou máme.
A ještě k té výchově. Dle mého profesionální učitel může vychovávat pouze příkladem a mimochodem. Jakmile na to dostane osnovy, je to indoktrinace.
Petr Pelikán, přesné, mnohokrát děkuji.
Petr Pelikán
Proč bychom se zlobili, ty úvahy mají něco do sebe :) Převážně souhlasím.
Pane Tajný,
Vy překvapujete...
Souhlasím. Petr Pelikán to vystihl. Problém je v tom, že vývoj dítšte a jeho myšlení má své zákonnitosti a ty je třeba respektovat. A děti nejsou stejné. Některé jsou urychlené, některé zpomalené. Hejného metoda není hodna zatracení zrovna tak jako tradiční výuka. Je třeba hledat vhodnou kombinaci nejlepší pro dané dítě. To ale nejde v narvané třídě s talenty i zaostalými dětmi. Je třeba dát talentovanému dítěti šanci se rozvíjet a opožděnému dohnat ostatní či alespoň dosáhnout podobných výsledků byť za delší čas.
CHce to odborníky a ne amatéry. A podmínky.
Rodiče nejsou ani odborníky ani nejsou schopni zajistit vhodné podmínky. O aktivistech nemluvě.
Okomentovat