„Uživatelé Facebooku se naučili žít v bublinách svých názorových přátel a přestávají umět nejen naslouchat, ale i argumentovat proti někomu, kdo jejich názor právě nesdílí. Původní záměr (nebo to byla jen PR strategie?), že prostřednictvím sociální sítě spolu lidé budou víc komunikovat a lépe se chápat, se nějak vytrácí,“ píše Martin Ehl v Hospodářských novinách v komentáři k „patnáctým narozeninám“ Facebooku.
Martin Ehl (twitter.com) |
Facebook se ukázal také jako výborný nástroj na šíření lží a polopravd, a tím pádem na ovlivňování voličů (ale není v tom sám, zmiňme třeba Twitter nebo YouTube).
Ale de facto se nic nestane, dokud se nesáhne na byznysový model sociálních sítí, tedy využívání dat uživatelů, kteří si v drtivé většině vůbec nejsou vědomi toho, jaké informace poskytují a jak jsou využívány. Toho se má právě týkat nový zákon, který připravuje americký senátor Mark Warner.
Patnáctiletý Facebook si své soukromí hájí, protože vlastně spolu s Googlem, Twitterem a dalšími svým uživatelům předefinovaly soukromí a využívají jejich nevědomosti o tomto faktu.
Podobně jako se kdysi regulovala jiná odvětví, potřebují rozumnou úpravu svého působení nyní i sociální sítě a další podobné IT firmy. Je to nejen v zájmu přežití liberální demokracie jako politického systému, ale i individuální svobody voličů a uživatelů těchto sítí. Největší roli v ochraně jejich soukromí (a tudíž cenných osobních dat) totiž zatím hraje jen sebeovládání uživatelů, pro něž jsou ale algoritmy sociálních sítí takřka neodolatelnou drogou.
Celý text naleznete zde
Komentář Martina Fendrycha k tématu naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat