„Nejdřív jsem si říkal, že to je ironie nebo vtípek. Moje zkušenost se školním prostředím, která je relativně silná – více než deset let jsem učil dějepis a češtinu, posledních deset let se zase věnuji vzdělávání učitelů a jsem v pravidelném kontaktu hlavně s učiteli dějepisu –, nic takového nenaznačuje,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny historik Kamil Činátl k poznámce ze zprávy BIS, že „moderní dějiny prezentované ve školách jsou de facto sovětskou verzí moderních dějin“.
Kamil Činátl (ustrcr.cz) |
Zjištění BIS o převládajícím sovětském výkladu dějin při výuce na školách tedy odmítáte?
Pokud se budu snažit představit si, co znamená sovětský výklad dějin, může to být třeba relativizace zločinů ze stalinské éry, heroický pohled na roli Sovětského svazu jakožto osvoboditele Evropy, který měl nárok na vliv v zemích střední Evropy, nebo pohled na invazi roku 1968 jako na bratrskou pomoc. Podle mého soudu jsou to však věci, které se v českém školství opravdu nevyskytují. Nesetkal jsem se s nimi.
Učitelé tedy netrpí ostychem, jak mají při výuce dějepisu vykládat období mezi lety 1948 a 1989?
Nemyslím si. Mají na to spoustu pomůcek, za posledních deset let jich vzniklo opravdu hodně. Učitelé je používají a řekl bych, že jednoznačně převládá velmi kritický postoj ke komunistickému režimu. Problémy českého školství vidím jinde než na poli toho, zda se prosadil sovětský nebo jiný výklad dějin. Třeba v otázkách toho, jestli by se měla hodina skládat jen z výkladu a jednosměrného předávání faktografie, nebo by měla být otevřena kritické práci s prameny a aktivnější roli žáka ve výuce. To jsou podle mého reálné problémy, které jsou důležitější a které je potřeba řešit.
Celý rozhovor naleznete zde
5 komentářů:
a jak metodicky osvětlit žákům činnost milady horákové
v období 1939-45 ?
a co s únorem 48?
1/vítězství prac lidu
2/nezákonné uchvácení moci komunisty
3/maškaráda pro soudruha stalina
a srpen 68?
1/internacionání pomoc chtěná či nechtěná
2/brutální okupace
3/likvidace pokusu o státní převrat
4/vojenské cvičení
listopad 89
1/revoluční vítězství komunisty utlačovaného lidu
2/morální vítězství charty 77 v čele s v. havlem
3/státní převrat soudruhú lorence a hagenbarta
4/diverze kgb
5/nezištná pomoc cia,mi6 a sdece čsl občanům
Okomentovat