Při výuce hudby stále převládá zpěv u klavíru a přednášení teorie, nové technologie se moc nevyužívají. Hudební výchova na českých školách jede ze setrvačnosti. Hudební výchovu přitom netrápí jenom nedostatek inovací, ale také nedostatek specializovaných pedagogů. Hudbu často vyučují kantoři bez aprobace, tedy takoví, kteří sice mají pedagogické vzdělání, ale vystudovali jiný předmět. V minulém školním roce učilo hudební výchovu 71,5 procenta aprobovaných učitelů, o rok dříve byl počet ještě o pět procentních bodů nižší. Reportáž přináší Aktuálně.cz.
Tam, kde aprobovaní pedagogové chybějí, musí jejich úlohu zastoupit učitelé, kteří s hudební výchovou možná sami přišli do styku naposledy na základní škole. "Na naší škole odešli učitelé hudební výchovy do důchodu nebo na mateřskou, a tak ji učí fyzikář," připouští například učitelka ZUŠ Česká Třebová Irena Nováková.
Příklady ze zahraničí přitom ukazují výhody, jež může zapojení nových technologií do hudební výchovy přinášet. Jaké jsou ve světě trendy, předvedla například londýnská konference Bett Show zaměřená na využití digitálních technologií ve vzdělávání, která se konala minulý týden. K vidění zde byly například virtuální bubny, na něž je možné hrát prostřednictvím počítačového programu, ke kterému se vzdáleně připojí paličky s bluetooth.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Článek je přínosný v tom, že jsem se dozvěděl, že Bohumil Kartous je uznávaným expertem na hudební výchovu. Doposud jsem o tom neměl tušení... :-)
Okomentovat