Na základní školy se má vrátit povinná výuka praktických dovedností. V rozvrzích přibude předmět technika, jehož součástí budou i manuální práce. Počítají s tím nové učební plány, které připravuje Národní ústav pro vzdělávání. V dětech má vzbudit zájem o znalosti techniky a naučit je praktickým dovednostem, které jim často chybí. Informují Hospodářské noviny.
Řada ředitelů má ale jiný názor. „Není možné zavádět nový předmět vždy, když zjistíme nedostatky v nějaké oblasti. Technika je oborem, kde se promítají poznatky z různých vědních disciplín, základní školy se jí věnují většinou ve fyzice,“ říká Jiří Trunda, ředitel pražské ZŠ Vratislavova. Už teď mohou školy předmět technika zařadit, pokud na to mají podmínky, upozorňuje navíc Jaroslav Jirásko, ředitel ZŠ Lázně Bělohrad. „Nemělo by to však být povinné. Pokud stát chápe jako důležitou výuku techniky, má vytvořit podmínky a pobídky, aby se pro to školy rozhodly samy,“ říká.
Celý text naleznete zde
16 komentářů:
Takže další kolo "přepisování" ŠVP.
Hodně motivující činnost pro každého, kdo se jí zúčastnil.
Proč že jsme to vlastně rušili ty dílny a pozemky?
A materiál budou brát školy kde? A za kolik?
No přeci zdarma od průmyslové lobby.
Jinak dílny a pozemky nikdo nezrušil. Jde jen o to, jak nastavit oddíl praktické činnosti. Já třeba dílny učím nepřetržitě od roku 1988.
Dílny nikdo nezrušil, Datel je Marťan.
Vážený pane ZS, já snad tvrdím, že někdo zrušil dílny? A Marťan jsem proč?
Datel
PČ jdou takto na druhém stupni nastavit ("dílny") dle RVP. Problém je s materiálem.
To už je trochu horší, ale když je vedení rádo, že se dílny učí na materiál se finance najdou. Plus spřátelené podniky v místě a materiálu je dostatek.
Blahořečím všem učitelům a ředitelům, kteří "dílny" alespoň v nějaké formě zachovali, zcela jedno pod jakou nálepkou, nebo třeba kroužkem.
Dodnes vzpomínám na velmi smíšené pocity, které jsem měl, když jsem byl náhodou svědkem vyvážení pracovních stolů ze základky mých dětí.
Já byl vždycky na práci rukama levý. (Což mi ale v dospělosti nezabránilo vybavit si dílnu a zabývat se manuálními činnostmi od zednických prací až po "bastlení" elektroniky.
Ale z dětství si pamatuji, jak spolužákovi, který byl holt zase trochu (dost) slabší ve výuce, zářily oči, když jeho krmítko dával učitel ostatním za vzor.
Takže mi nějak nejde na rozum, proč často jedni a ti stejní lidé na jedné straně plácají o neúčelnosti a druho- až třeti-řadosti učňovského školství a současně básní o tom, jak má každé dítě zažít ve škole pocit úspěchu.
Jak asi, když jim právě možnost být v něčem nejlepší sebereme?
Zkusím ještě jednou.Proč jsem z Marsu pane Z.S.?
Omlouvám se, pane Datel, navazoval jsem na vás (dílny nikdo nezrušil) a omylem jsem tam dal vaše jméno. Za Marťana jsem teď já.
Tak to už jsme dva.
Nevím, jestli tím Marťanem nakonec nemyslel pan Sotolář mne, protože to já psal o zrušených dílnách a pozemcích.
Asi bych předešel nejasnostem, kdybych slůvko "rušili" umístil do uvozovek. Tak to totiž bylo i celou dobu myšleno.
Ale měl jsem za to, že už jsem se k tomuto tématu vyjadřoval vícekrát a tudíž nehrozí riziko nepochopení.
datel z marsu jsi proto,protože dnes nezavoláš do družebního podniku či jzd a oni zadara pepřivezou a škola na provozování téhle rozkoše nemá prachy,kupoval sis za posledních 10 let v železážství hřebíky? datle...
Milý pane l., nejsem si jistý, že jsme si někdy začali tykat. A kupodivu zavolám, popř. dojdu do spřátelených místních podniků a ten materiál dostanu. Hřebíky jsem kupodivu kupoval a ne jednou. Proč by škola neměla mít na dílny peníze? Např. šablona na vybavení za 200000 Kč.
Datel
Aniž bych chtěl zpochybňovat to, co říkáte, podle mne to demonstruje několik porevolučních chyb, které se staly.
Předně "šablony" jsou "projekt". Desky a hřebíky jsou "provoz".
Nějak jsme si všichni zvykli, že to, co by nám měl systém zajišťovat jaksi automaticky a z logiky věci, sháníme a organizujeme sami prostřednictvím projektů a vlastních kontaktů.
Musíme, protože jsme k tomu donuceni. Ale to přece není učitelská práce.
A i teď to zase směřuje k tomu, že budou učitelé organizovat výběrová řízení na ponky, vrtačky a 3D tiskárny.
A pokud jde o odborné školství, pak za jednu z velkých chyb považuji zrušení resortních zřizovatelů. Tedy ona by to nebyla chyba, kdyby byl současně nastaven systém spolupráce resortů a MŠMT.
A tak dnes musíme za evropské peníze (které časem nebudou v takové míře) kupovat CNC soustruhy místo toho, aby nám nějaký zrepasovaný "přihrál" nějaký podnik.
P.S.
A jinak fandím Vaší snaze. Vaše škola a žáci mají štěstí, že mají kantora, který se snaží dílny udržet a provozovat. Mnozí jiní to vzdali a ušetřili si tak spoustu problémů.
Držím palce.
Okomentovat