„Řekl bych, že nejzásadnější vliv na vzdělávání začíná mít umělá inteligence. Do 5 let bude evidentní, že technologie či platforma jí disponující bude schopná instruktivně pojatou výuku převzít, a to včetně ověřování dosažených výsledků. Řeknu to ještě jinak. Tradiční transmisivní formy přenosu znalostí do hlav žáků budou automatizovány. Úkolem učitelů zůstane jen budování vyšších forem myšlení žáků. Existuje jeden vše ozřejmující bonmot, který jsem poprvé slyšel od Sheryl Nussbaum-Beach: „Učitelé jako celek nebudou technologiemi nahrazeni, ale ti učitelé, kteří je nepoužívají, budou nahrazeni těmi, kteří je používají.“,“ říká Bořivoj Brdička v rozhovoru na portálu RVP.
Bořivoj Brdička (youtube.com) |
Ty domácí dokonale eviduješ sám. Přidám tedy další 3 zahraniční, o nichž se více dozvíte z mých článků:
1.Profesorka University College London, Institute of Education Rose Luckin, protože patří ke špičce expertů na využití umělé inteligence ve vzdělávání.
2.Výzkumnice Beth Holland spolupracující s MIT a Johns Hopkins University, protože se snaží skutečnými vědeckými postupy řešit právě ty problémy, které nás nejvíce trápí – třeba neochotu učitelů se technologiemi vůbec zabývat.
3.Významný myslitel, profesor historie Hebrew University of Jerusalem Juval Harari, který má zásadní význam pro pochopení vlivu technologického pokroku na vývoj společnosti, pro budoucnost liberální demokracie zvláště. Je zdrojem hlavně pro inovaci mediální výchovy, kterou se v souvislosti s technologiemi nelze nezabývat.
Těšíš se v tomto roce na nějaké novinky ve vzdělávání nebo ve vzdělávacích technologiích?
Již asi tak 10 let se těšíme na podporu inovativních vzdělávacích postupů ze strany státu. Zatím marně. Letos budeme svědky souboje, který vypukne v souvislosti s revizí RVP. Bude těžký a plný kompromisů. Vývoj světa však bohužel kompromisy nepřipouští.
Celý rozhovor naleznete zde
2 komentářů:
A brzy bude i školský komunizmus. Každý se bude učit rád a podle svého chtění.
Článek jistě zajímavý, ale ten rozpor s realitou je příliš velký. Všechno možná bude, pokud někdo zatím nevymyslí něco ještě lepšího. Jenže realita je někde jinde. Vše je to v duchu co bysme dokázali, kdybysme chtěli. Tak jako žáci, kteří tvrdí, však já se začnu učit a maturitu udělám. Před dvaceti lety se stávalo, že pár žáků toto splnilo. V posledních letech jsou to ze 100% jen plané sliby.
Až to bude, pak uvěřím, že to může fungovat.
Studium žádnou technologií nenahradis. Je-li student líný a pohodlný nenaučí se nic i kdyby byl obložen technologiemi od hlavy k patě.
Okomentovat