Češi jsou – alespoň podle studie Mezinárodní zdravotnické organizace – čtvrtý nejobéznější národ světa a v Evropě dokonce „vládnou“. Za posledních 13 let se snížil počet sportujících dětí v oddílech o 70 tisíc a třeba každý pátý klub nemá ani jedno. „Náš virus je nedostatečná zdatnost a pohybová gramotnost,“ říká v reportáži iDNES Michal Ježdík , sportovní ředitel basketbalové federace. „Nedostatečný pohyb má za následek, že v prvních třídách přibývá dětí s vadami řeči, poruchami pozornosti, řada z nich je méně manuálně zručná a má častěji potíže při psaní a čtení.“
Antonín Plachý (youtube.com) |
Zní to smutně, ale nikterak překvapivě. Jenže co s tím? Ježdík i osobnosti z dalších sportů se shodují, že vinu – samozřejmě vedle rodičů – nesou školy. Tělocviku je málo, navíc mnohé nebaví. A to nejen ty, kteří sport nemusí, ale ani ty druhé, protože obsah obě skupiny nedokáže nadchnout...
Znuděné děti pak těžko najdou zalíbení ve sportu, nezlepšují se, míjí je základní pohybová dovednost... I proto vedoucí trenérsko-metodického úseku fotbalové asociace Antonín Plachý navrhuje, aby pedagogické fakulty učily budoucí tělocvikáře jinému myšlení. A aby se kladl důraz i na proškolení kantorů z 1. stupně, neboť právě tam jsou podle něj velké rezervy...
Někteří kantoři necítí podporu ani od vedení školy, míní, že se až příliš ustupuje rodičům. Důrazný tělocvikář, který chce ctít osnovy, může velmi snadno narazit na odpor, nechuť. A pak raději sklouzne k nudné průměrné výuce, jen aby nevyčníval. „Trenér i učitel se pro nás stali onucí a každý rodič si na ně vyšlápne,“ míní Michal Ježdík z basketbalového svazu. Antonín Plachý z fotbalové asociace pak rodičům posílá vzkaz k zamyšlení: „Jestli není lepší, aby přišly děti domů párkrát odřené, než aby se později řešila cukrovka 2. typu.“
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Ano za vše může škola. Když neumíme přemýšlet a hledat data a příčiny, hodíme to na školu. Jak typické.
Podíval se někdo kolik bylo dřív zájmových kroužků, hřišť a možností sportování oproti současnému stavu? A to nemluvím o lákadlech mobilu, PC a televize.
Tedy nedostatky zájmových aktivit bude nahrazovat škola? Nechtěi by rodiče zvednout zadek a jít s dětmi na vycházku?
Nedostatečný pohyb má za následek, že v prvních třídách přibývá dětí s vadami řeči, poruchami pozornosti, řada z nich je méně manuálně zručná a má častěji potíže při psaní a čtení.
No to je úžasné, jak rychle dokáže škola ty děti zkazit. Ony sotva nastoupí do první třídy, a už mají vinou školy málo pohybu. Za 5 měsíců se jim rozvinuly vady řeči a poruchy pozornosti...
Zajímavé je, že za nás ty dvě hodiny tělocviku málo nebyly, a nebyla ani dětská cukrovka, ani miliony omluvenek. Jak je to možné?
Věty o "nudném tělocviku" jsou taky dobré. Mi to připomíná ty headliny o "nudných" barvách oblečenmí nebo o "nudném" jídle. To jsou opravdu všichni tak znudění a už nevědi, coby? Zaměstnat, pane správče, jak napsal klasik.
Nedostatečný pohyb má za následek, že v prvních třídách přibývá dětí s (...) poruchami pozornosti -- A tohle zjistili a prokázali JAK? IMO je prvořadou příčinou "poruch pozornosti" to, že se šetří rákoska. ////
Armáda musela za posledních deset let odmítnout polovinu zájemců, protože neprošli fyzickými testy. -- Česká armáda se chová, jako kdyby neměla v úmyslu bránit Česko. (Ostatně stejně, jako NATO odmítlo bránit Evropu.) A i kdyby AČR bránit Česko chtěla, bojovala by tu minulou válku. ////
Pro současný boj přece armáda nepotřebuje nadupané svalovce běhající po kopcích, ale šikovné operátory bojových dronů a bojových pozemních robotů. A ještě šikovnější vynálezce, kteří pro ty drony a roboty budou vymýšlet nové zbraně a novou mazanou taktiku. Jenže tohle zelené mozky nepochopí. ////
Jak fyzicky zdatný potřebuje být chlápek, který řídí Armatu? ////
Okomentovat