Česká škola oslovila s několika otázkami novinářky – shodou okolností jsou to skutečně výhradně ženy – které se systematicky zabývají tématy školství a vzdělávání. „Mnozí učitelé si stěžují, že praktikující učitelé v médiích nedostávají téměř žádný prostor, že k tématům školství a vzdělávání mluví "experti", často bez jakékoli praxe, a že to jsou navíc stále titíž lidé - Feřtek, Kartous a další z okruhu EDUin, Šteffl, Münich… Chybí názorová opozice, chybí reálná zkušenost ze škol… 1) Je to tak? 2) Proč to tak je (Případně: Proč si myslíte, že učitelé mají takový dojem. Proč jsou vůči médiím nastaveni masově tak negativně…) 3) Co s tím?
Odpovídá Michaela Endrštová z Aktuálně.cz.
Michaela Endrštová (twitter.com) |
Nemyslím si, že by v Hospodářských novinách a na Aktuálně.cz nezaznívaly hlasy učitelů. Vždy, když se připravuji na nějaký článek, vznesu dotaz na sociálních sítích, rozešlu e-maily ředitelům nebo učitelům, volám do škol. Často je ale těžké najít učitele nebo ředitele, který by byl ochotný se k danému tématu vyjádřit a kterému by nevadilo, že chci ve článku zmínit jeho jméno, protože nemohu psát o tom, že "něco někde řekl anonymní učitel". Proto bych jedině uvítala, kdyby mě kontaktovali učitelé, kteří by měli zájem o to občas promluvit do médií a kterým bych se čas od času mohla ozvat. Co se týče oslovování odborníků - nevidím důvod, proč někdy neoslovit EDUin, stejně jako se ptám dalších asociací ředitelů, učitelských spolků, platforem, odborů apod, přestože s EDUinem často názorově nesouzním. Je to ale organizace, která se zaměřuje na vzdělávání, takže proč by měla mlčet? Případné tipy uvítám na michaela.endrstova@economia.cz.
13 komentářů:
Ono to lépe zní, když se v médiích uvede, že se k tématu vyjadřuje "expert z EDUinu", než kdyby se napsalo "elektromechanik, co si založil neziskovku", ale to druhé je pravdivější... Ty názvy funkcí, co používají lidé z Eduinu, jsou až směšné. Ve srovnání s tím "učitel" nebo "ředitel" působí obyčejně...
Tak já si dloubnu. Z aktuálně.cz se mi snad nikdy nikdo nevolal. Zato před deseti dny přejali TZ čtk i s chybami. Naštěstí mi volali z Novinek a vyrobili pěkný článek bez chybných výroků. Zprávy čtk většinou neautorizuji, ale zřejmě budu muset. :)
Potvrzuji, že se tato paní novinářka často přímo zeptá a o téma se zajímá do hloubky.
Zkušenost od zkušenosti. Alespoň je vidět, jak jsou soudy novinářů (a učitelů) irelevantní :)
Novináři mají dnes možnost online poznat názory učitelů na UP nebo PK - na obou platformách diskutují denně desítky učitelů.
Jenže to je moc práce, to vyžaduje čas, zájem. Tím, že rozešlu mail na jakési adresy je pasivní pŕístup typu “já odeslala, vy se starejte”.
Jenže obdobně to asi dělá i MŠMT .....
MŠMT se na nic nikoho neptá...
Jinde zde mi byl odkaz smazán, zřejmě proto, že vedl na web, který se zde nesmí sdílet a možná ani jmenovat, tak doporučuji zdroj znovu a jinak. Snad tentokrát snad smazán nebude...
Nezisková organizace EDUin jako aktér vzdělávací politiky
https://is.muni.cz/th/zf5jr/?lang=cs
Já bych se klidně vyjádřila. A myslím, že moje jméno už není úplně neznámé...ale možná paní redaktorka články učitelů prostě nečte.
Vždy, když se připravuji na nějaký článek, vznesu dotaz na sociálních sítích, rozešlu e-maily ředitelům nebo učitelům, volám do škol. Často je ale těžké najít učitele nebo ředitele, který by byl ochotný se k danému tématu vyjádřit a kterému by nevadilo, že chci ve článku zmínit jeho jméno, protože nemohu psát o tom, že "něco někde řekl anonymní učitel"
Přesně tento přístup „hledám křoví pro svůj článek“ každého odradí. Nedivím se, také bych se neangažovala.
Novinář navíc může zvolit anonymitu zdroje, není nutné zveřejnění jména či subjektu. U problematických kauz je to naopak vhodné a někdy i potřebné, zdroj na to má právo. I to spadá do oblasti novinářské etiky.
Není pravda, že nemůžeme publikovat. Ano publikovat sami. Nepotřebuujeme novináře - umíme číst i psát. Jen se nebát. A možná se i nebojíme...jenže. Ono je to úplně nanic. Napíšete pravdu. Napišete co si opravdu myslíte ...a co? Myslíte, že si někdo vůbec všimne, co si myslí učitel? A změní se něco? Bruselské peníze jsou velké lákadlo pro ty, kteří tvrdí bruselskou (inkluzivní) muziku. A stanovit nějaká přesně vymezená pravidla třeba jen k chování dětí ve škole? No to by byl konec demokracie...a co kdyby za chování dětí od 12 let konečně nesli odpovědnost rodiče i ve škole? Pohroma. RV
Důležitost médií se přeceňuje. Rozhodující je to, co se podaří vyjednat v oblasti legislativy s vládou a parlamentem... Zda o tom pak vyjde někde článek nebo ne, je už celkem jedno. Například Eduin je v médiích neustále, ale jeho reálný vliv je naštěstí prakticky nulový věrně odpovídá tomu, že jde o nepočetnou nereprezentativní organizaci.
S tím tak úplně nesouhlasím. EDUIN a média spoluvytváří atmosféru ve společnosti. Nastoluje některá témata a jejich mediální vyznění, které pak ovlivňuje společnost. A politik, který chce být zvolen poslouchá vox populi. Jak se říká, i malá kapka prorazí kámen, pokud je jich hodně a působí dlouho.
Jedno je jisté školství je slabý rezort a s tím nehneme. Dokud si rodiče neuvědomí, kam míří naše vzdělávací soustava a dokud bude podporován ochranitelský (nadstandartně pomáhající) sektor bude vše jak je - špatně. Psi štěkají a karavana jde dál. Karavana nesoucí peníze z Bruselu plná rozjívených "mladých" lidí kolem 20 - 40 , kteří "se našli" v pomoci druhým - to je totiž to nejjednoduší. Nechtějí zakládat vlastní rodiny a místo toho předvádějí vzdělaným učitelům ve školách, jak to mají dělat. Je to výsměch a dlouho to už trvat nebude. Hodně lidí odejde do důchodu a nastoupí sluníčkáři a bude líp....:-)
Okomentovat