Anketa České školy: Dostávají učitelé dost prostoru v médiích? Odpovídá Hana Čápová z týdeníku Respekt.

čtvrtek 7. února 2019 ·

Česká škola oslovila s několika otázkami novinářky – shodou okolností jsou to skutečně výhradně ženy – které se systematicky zabývají tématy školství a vzdělávání. „Mnozí učitelé si stěžují, že praktikující učitelé v médiích nedostávají téměř žádný prostor, že k tématům školství a vzdělávání mluví "experti", často bez jakékoli praxe, a že to jsou navíc stále titíž lidé - Feřtek, Kartous a další z okruhu EDUin, Šteffl, Münich… Chybí názorová opozice, chybí reálná zkušenost ze škol… 1) Je to tak? 2) Proč to tak je (Případně: Proč si myslíte, že učitelé mají takový dojem. Proč jsou vůči médiím nastaveni masově tak negativně…) 3) Co s tím?
Odpovídá reportérka týdeníku Respekt Hana Čápová.


Hana Čápová (repro HN)
Hana Čápová:

1) Je to tak?

Když jsem si přečetla otázku, nejdřív mi blesklo hlavou – jak bych mohla napsat článek o školství, kdybych nemluvila s učiteli? Vzápětí jsem „stížnosti“ učitelů musela dát částečně za pravdu. Ano, když píšu kratší text o nějaké systémové záležitosti, obvykle se obracím na „výš“ než na učitele, například na zástupce asociace ředitelů základních škol, gymnázií či středních škol, případně na ředitele škol. A také na zmíněné „tytéž lidi“, i když u nich často jen začínám, pro základní orientaci a tipy na lidi z terénu, kteří mohou na dané téma říci něco zajímavého.

Pokud ale jde o delší texty z terénu, tam naopak konkrétní učitelé mluví celkem často, aktivně je hledám – jen namátkou, v posledním čísle Respektu je text o dobré praxi na učilištích, a cituji tam dva mistry odborného výcviku. Nebo, loni v únoru jsme měli velkou anketu, kde jsme se namátkou vybraných učitelů ptali: „Co by se mělo ve školách změnit, aby se vám lépe učilo?“

2) Proč to tak je (Případně: Proč si myslíte, že učitelé mají takový dojem. Proč jsou vůči médiím nastaveni masově tak negativně...)

V kratších, systémových, nereportážních textech je oslovování zástupců větší skupiny učitelů logické, dozvím se od nich nějaký názor, na kterém je širší shoda. Zároveň je snazší v terénu oslovit ředitele školy, od něj se dá čekat, že bude ochoten mluvit veřejně (moje zkušenost s oslovováním učitelů je taková, že zdaleka ne všichni chtějí být citováni v médiích) a zároveň je také nositelem nějakého sdíleného názoru.

A ano, pány Feřteka, Kartouse, Šteffla či Münicha oslovuji zřejmě častěji než jiné, protože se s nimi v pohledu na věci, o které je spor – například inkluze, cut-off score – shoduji. Do tohoto výčtu bych přidala ještě například senátora Jiřího Růžičku či dlouholetého ředitele základní školy v Chrudimi Zdeňka Brože nebo Kláru Laurenčíkovou, zakladatelku České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. Ti, kdo jsou proti inkluzi nebo pro cut-off score dostávají v textu také slovo, ale jen abychom lépe pochopili, proč chtějí něco, co může českému vzdělávacímu systému a dětem škodit.

3) Co s tím?

V jistém ohledu na tom nic měnit nechci - jsem například přesvědčena, že inkluze je správná a cut-off score může srazit řadu dětí ze vzdělávací dráhy, kterou si přejí, a dobrý vztah k řemeslu jim nedá – takže nechci názory opačného postojového spektra vydávat za bernou minci. Chci ale těmto názorům rozumět, protože často vypovídají o těžkostech, se kterými se učitelé v praxi potýkají. Zároveň jsem ale přesvědčena, že Respekt prahne po zajímavých učitelích, a popis toho, co v praxi dělají, bývá osvěžující, nový, a často si pak říkám – klobouk dolů. Co by pomohlo, aby byli slyšet častěji? Větší aktivita nás, novinářů, při jejich hledání, a také větší aktivita učitelů směrem k nám, novinářům. Takže malá výzva – máte pocit, že děláte a prožíváte něco, co by stálo za článek? Prosím, napište mi na capova@respekt.cz.

48 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
7. února 2019 v 6:57  

"A ano, pány Feřteka, Kartouse, Šteffla či Münicha oslovuji zřejmě častěji než jiné, protože se s nimi v pohledu na věci, o které je spor – například inkluze, cut-off score – shoduji."

Ta uprimnost celkem prekvapuje. Ten obsah samozrejme ne...

Celkem chapu a rozumim, ze treba casopis Myslivost bude mit svuj pristup k ochrane prirody, jiny nez treba casopis Ochrana prirody. Podobne jako treba melo nejakou linii Rude Pravo za stareho rezimu.
U Respektu mi prijde, ze maji kolem sebe moc reci o te nezavislosti a kritickem mysleni.
Dalsi vec, se kterou mam problem, je ignorovani nekterych nesmyslu a rozporu a prehnane zobecnovani sklenikovych zkusenosti, ale to je asi jen dusledek toho ideologickeho zamereni...

mirek vaněk řekl(a)...
7. února 2019 v 7:47  

"Ti, kdo jsou proti inkluzi nebo pro cut-off score dostávají v textu také slovo, ale jen abychom lépe pochopili, proč chtějí něco, co může českému vzdělávacímu systému a dětem škodit."

Také to chápu. Časopis má už předem jasný názor a jiné než podpůrné argumenty nebere. Takže se učitelů radši moc neptá. Aspoň to přizná. A takových je spousta. Jsou to soukromá média. A zájmem majitelů není kvalitní školství, ale jiné zájmy.
Tragédií je, když to dělá ČT, která má být veřejnoprávní a nestranná. Místo učitelů jsou v TV titíž experti zaměření jedním směrem.

Jana Maříková řekl(a)...
7. února 2019 v 9:30  

Paní Čápová nic měnit nechce - je jí totiž jasné, že by pak články musely vyznít jinak, a to je nepřípustné. Takže bude realitu upravovat i nadále k obrazu svému a proinkluzivnímu.

Radek Sárközi řekl(a)...
7. února 2019 v 10:25  

Rád bych poděkoval za tuto anketu. To, co jsem se dozvěděl, mě vyděsilo! Je to horší, než jsem si původně myslel...

Pavel Doležel řekl(a)...
7. února 2019 v 10:47  

Paní "novinářka" přesně potvrdila to, o čem si cvrlikají profesůrci na střeše a co já tvrdím celou dobu. Žurnalistika není o informování veřejnosti a střetu názorů, žurnalistika je největší žumpa, v níž se propaguje jednostranná ideologie na základě souznění s ideologickým ukotvením "novinářů". No a protože novináři (až na pár výjimek - např. Čermáka), jsou nevzdělaní, prakticky ničemu nerozumí a vše vnímají instantně, tak to pak vypadá tak, jak to vypadá. Oni se nespikli, ani to nedělají ze zištných důvodů, oni jsou fakt tak omezení, že vlastně nemají jinou možnost.

A pak se může někdo divit Zemanovi.

Pavel Doležel řekl(a)...
7. února 2019 v 10:50  

Pane Komárku díky. Doufám, že jako filosof, jste to taky pochopil.

Michal Komárek řekl(a)...
7. února 2019 v 10:56  

Pane Doležele, to zobecnění je nesmyslné. Řada novinářů je takových, jak píšete. Ale mezi novináři jsou také velmi vzdělaní lidé, kteří rozumějí tématům, jimž se věnují a snaží se psát nikoli pouze v souladu se svým vlastním názorem, tj. dávají solidní prostor "opozici".

Radek Sárközi řekl(a)...
7. února 2019 v 11:05  

Kdybych odebíral Respekt, tak po tomto odhlásím předplatné... Nabízel jsem redakci Respektu, že pro ně napíšu komentář o školství - odpověď žádná.

Ivo Mádr řekl(a)...
7. února 2019 v 12:25  

Názor H.Č. je ideologicky zabarvený. Paní redaktorce doporučuji konkrétní školu s konkrétními problémy inkluze. Mám obavy, že pokud by prohlédla a napsala neutrální článek o školství, pak by "musela" opustit Respekt.

laimes řekl(a)...
7. února 2019 v 12:56  

a co se mají co učitelé vykecávat v nějakých médiích?

Pavel Kraus řekl(a)...
7. února 2019 v 13:00  

Paní redaktorka uhodila hřebíček na hlavičku. Ti hloupější z nás cizí názory neposlouchají vúbec, ti chytřejší jen proto, aby pochopili, jak někdo může takový nesmyslný a naprosto nesprávný názor zastávat. Je tu sakra ještě někdo, kdo poslouchá cizí názory, aby eventuálně korigovat ten svůj?!

Pavel Doležel řekl(a)...
7. února 2019 v 14:10  

Pane Komárku, vždyť jsem psal, že jsou výjimky. Bohužel jich není mnoho. Dokážete v oblasti informování o školství uvést jednoho kvalitního, v oboru vzdělaného, novináře?

Tajný Učitel řekl(a)...
7. února 2019 v 14:15  

"Proč si myslíte, že učitelé mají takový dojem. Proč jsou vůči médiím nastaveni masově tak negativně...)"

Protože učitelé jsou součástí české společnosti, která dílem podlehla intenzivní delegitimizaci médií populistickými politiky.

Veronika Valíková řekl(a)...
7. února 2019 v 15:12  

Nejsou všichni učitelé stejní, nejsou všichni novináři stejní. Paní Čápová zrovna s učiteli hovoří, mohu to potvrdit, byť souhlasím, že v Respektu obecně o školství píšou spíše neučitelé. V MF Dnes často publikují dva češtináři, v článcích p. Hrdinové je tu osloveným učitelům dáván slušný prostor. Občas se snaží i ČT a další média. Souhlasím, že učitelé by měli být slyšet více.

Ale z druhé strany. Částečně si za to mohou i učitelé. Neradi píšou, neradi se k problémovým věcem vyjadřují, možná i proto, aby na svých školách neměli potíže. Obecně přituhlo, mnozí ředitelé berou mediální aktivity svých zaměstnanců jako ohrožení a staví se proti nim. Řada učitelů se bojí vystrčit růžky. Místo obvyklé fráze "mohla bych o tom napsat knihu" si pouze dovolím konstatování, že ji píšu :)

Feřtek řekl(a)...
7. února 2019 v 16:37  

Dobré téma. Jako jeden z těch jmenovaných bych k tomu měl pár poznámek.

1) V čem se shodneme, je, že by v médiích měl být víc slyšet učitelský hlas. Mimochodem tak v polovině případů, kdy nás v EDUinu osloví někdo z médií, neodpovídáme sami, ale doporučíme někoho jiného, posuneme to někam dál, ideálně k někomu z praxe. Takhle jsem kdysi pravidelně předával kontakty třeba na pány Soukala, Kostečku či Sotoláře s tím, že to vidí jinak než já, ale je dobré se jich také zeptat. Ostatně nejčastěji se nás novináři ptají na to, zda neznáme někoho ze školy, kde...

2) Rozlišujme mezi autorem a respondentem. Ano, do Respektu píšou o vzdělávání neučitelé - obvykle novináři. No to je v týdeníku pochopitelné. Ostatně v jiných novinách je to, kromě komentářových stránek, stejné. Jiná věc je, koho novináři oslovují jako respondenta.

3) Vstup do médií (i elektronických) vede přes pravidelně publikované texty. A učitelé, až na několik výjimek jako je paní Valíková, ale i pan Soukal, moc psaví nejsou. A když už, nepíšou soustavně. Tedy si jich editoři nevšimnou. Druhá potíž je, že i když na někoho dáte novinářům telefon, učitelé se často ostýchají v médiích vyjadřovat, bojí se kritiky kolegů, že budou obviněni ze "zviditelňování", často navíc médii pohrdají, takže z toho nakonec nic není. A ještě jedna potíž - novinář často potřebuje odpověď rychle, ale učitel učí a má vypnutý telefon. Další bariéra.

4) Novináři oslovují soustavněji ty, kteří jim přinášejí zajímavé a nové kontakty a informace. Typický příklad je Münich. Pravidelně publikuje a pravidelně přináší nové informace a nová zjištění. Proto je v médiích často.

5) Co se pro to dá udělat? My jsme například zprovoznili web Rodiče vítáni, kde se pokud možno snažíme těm "okoukaným" vyhýbat a oslovovat učitelky a učitele. Nabízeli jsme jim i prostor pro jejich vlastní texty a názory, Učitelská vrba se to jmenovalo, ale to se příliš neosvědčilo. Tak se snažíme, aby se v těch textech pro RV objevovalo co nejširší spektrum učitelů a učitelek z celé republiky a doufáme, že se novináři sem tam nějakou zajímavou osobou inspirují.

Veronika Valíková řekl(a)...
7. února 2019 v 17:07  

MFD dělá pravidelné rozhovory s učiteli (abych chválila médium, do něhož občas píšu). I neokoukanými.

Navážu na pana Feřteka. Ano, učitelé se skutečně bojí "zviditelňovat"... poznámky kolegů, nepřízeň ředitele, všeobecný postoj:" Má učit a ne pindat do médií."

Ale dovolím si trošku jedu, když tu pana Feřteka máme. Udělali jste dost práce tím otevíráním škol a všeobecným větráním, díky. Na druhou stranu jste mnohé učitele (i mě) občas naštvali postojem: "My to vyřešíme za vás nebo vám poradíme." I kvůli tomu se pan Sárközi zlobí. Jsem ráda, že vznikla Pedagogická komora, že máme svou nezávislou SUČJL, která se řídí názory praktikujících češtinářů (byť má TM zdravotní dovolenou), že se i díky šílenostem MŠMT vyprofilovaly výrazné osobnosti z řad učitelů.

Neberte nás jako soupeře. Učitelé jsou zvláštní národ, vystrašený, ale pracovitý. Trochu příliš povolný a konformní, ti jiní v něm mívají potíže. Ale najdete mezi učiteli mnoho úžasných osobností a dobrých lidí.

Pravda bývá kdesi uprostřed. Když budou novináři pomáhat učitelům, budou učitelé lépe vnímat novináře. Howgh.




poste.restante řekl(a)...
7. února 2019 v 17:42  

A ano, pány Feřteka, Kartouse, Šteffla či Münicha oslovuji zřejmě častěji než jiné, protože se s nimi v pohledu na věci, o které je spor – například inkluze, cut-off score – shoduji. Do tohoto výčtu bych přidala ještě například senátora Jiřího Růžičku či dlouholetého ředitele základní školy v Chrudimi Zdeňka Brože nebo Kláru Laurenčíkovou, zakladatelku České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. Ti, kdo jsou proti inkluzi nebo pro cut-off score dostávají v textu také slovo, ale jen abychom lépe pochopili, proč chtějí něco, co může českému vzdělávacímu systému a dětem škodit.

Trochu mi to připomíná starý manažerský vtip:

Co je to výměna názorů?
To je situace, kdy přichází podřízený k šéfovi se svým názorem a odchází s jeho názorem. Protože mu šéf "vyměnil názor".

Pokud tedy novinář "oslovuje" učitele s tím, že už má svůj názor předem připravený a potřebuje jen někoho, kdo by mu ho potvrdil, pak si můj respekt rozhodně nezaslouží.

Za této situace se ani paní Čápová ani pan Feřtek jaksi nemohou divit, že nikdo z učitelů nestojí o to sehrát jen roli užitečného idiota, který buďto vše odkývá, nebo poslouží jako prototyp hlupáka se zastaralými názory.


poste.restante řekl(a)...
7. února 2019 v 17:42  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
E.Kocourek řekl(a)...
7. února 2019 v 18:16  

Hřiště je zřetelně nalajnované a hráči protivných týmů jsou snadno rozeznatelní. ////

Za této situace ... -- souhlas s poste.restante ////

Učitelé jsou zvláštní národ, vystrašený, ale pracovitý. Trochu příliš povolný a konformní ... -- Správně, paní Valíková. Pro plivání na učitele je ČŠ to pravé místo. Tady vám to projde. Kdybych se naopak pokusil podobně silnými výrazy charakterizovat ty "neučitele" píšící o vzdělávání do Respektu ... ////

do Respektu píšou o vzdělávání neučitelé -- Tak neučitelé, jo? Pěkný pokus, pane Feřtek. Napadá mě jiná charakteristika těch, kteří píšou o vzdělávání do Respektu. Na ČŠ zajisté nepublikovatelná ... ////

poste.restante řekl(a)...
7. února 2019 v 18:32  

Co se s tím dá udělat?

Inu, nebýt ideologem a nebýt do sebe zahleděným "odborníkem na všechno".
K tomu ovšem nestačí "mluvit s učiteli" a sem tam nějakou školu navštívit.
K tomu je třeba především s pokorou přistupovat k názorům těch, do jejichž polívky chci foukat, nebo dokonce "kořenit" a "přisypávat sůl".

X let jsem dělal analytika a systémového koordinátora IT projektů. Neumím si představit, že bych od stolu vypracoval třeba návrh na systém expedice, nebo odvádění výroby, aniž bych šel mezi dělníky a ptal se přímo jich, co, jak a proč dělají.
Pak jsem vypracoval první pracovní návrh a s ním šel opět k těm lidem, kteří jej budou používat. Nechal si od nich vynadat do pitomců a "nablblých inženýrků", a to opakovaně, až jsme se nakonec dostali ke stádiu, kdy mi staří pardálové poklepali na rameno a řekli: "Mladý, - to je dobrý. Jako fakt."
Když mi ale "experti" kážou o tom, jak mám dělat svou práci a rozdávají "knížecí rady", které stojí na snech a nikoliv na realitě, pak se prostě ozvu stejně, jako ti mí dělníci tenkrát.


Ono by tedy stačilo pro začátek číst příspěvky pod vlastními články, nebo zajít do diskusí sem na web, či web pedagogicke.info.
A nechat si tam vynadat. To totiž ten, komu jde skutečně o zlepšení podmínek a výsledků práce, tak nějak prostě musí.
A nad tím, co si přečtu, pak také přemýšlet.
Ale jakože opravdu přemýšlet a ne jen najít si "zdůvodnění" proč já jsem génius a blbci ti druzí.
Pozná se to podle toho, že občas také někdo dospěje k názoru, že pravdu měl ten druhý. Nebo většinou pravdu.
Slušný člověk se pak obvykle omluví těm, které svými předchozími názory poškodil.
Slušný člověk se omluví i tehdy, když je přesvědčen, že má pravdu, ale uvědomí si, že svými názory někoho poškodil.


Tajný Učitel řekl(a)...
7. února 2019 v 18:32  

Kocourku, tož neleňte a napište do Respektu názor opravdového učitele.

Znám spoustu zkušených učitelů se zajímavými názory, ale zdejší pár kydačů hnoje s nezdravými sklony k lustraci, diagnostikování a ponižování, je od publikování jejich názorů spolehlivě odradí.

Psát o vzdělávání kamkoli, chce v mnoha případech hroší kůži. Některé kapacity si neberou servítky.

E.Kocourek řekl(a)...
7. února 2019 v 18:33  

Pane Komárek, až postnete na ČŠ text nějakého novináře, připište k tomu, prosím, zda jde o "takového (či takovou), jak píše pan Doležel", nebo o člověka velmi vzdělaného, který rozumí tématu. Z vašich výroků usuzuji, že vy to dokážete rozlišit. ////

Když to tam nepřipíšete, mohou čtenáři získat dojem, že všichni ti novináři patří pouze do JEDNÉ z obou skupin. ////

Veronika Valíková řekl(a)...
7. února 2019 v 18:46  

Pane Kocourku, já na učitele neplivu. Vyprošuji si tento tón a výrazy. Mnozí jsou skvělí, vzdělaní, kreativní, mravní a odvážní. A mnozí si nevidí na špičku nosu.

Stejně tak jsou novináři poctiví a nepoctiví. Naivní a chytří jak opice.

Neexistuje jeden prototyp učitele a jeden prototyp novináře.

Je pravda, že v poslední době ve školství přituhlo a učitelé se zase více bojí. Vcelku k tomu mají důvod.

E.Kocourek řekl(a)...
7. února 2019 v 18:55  

Pane Tajnej, nejspíš jsem nepochopil, kam míříte. Kterak bych já zjistil ten vámi požadovaný "názor opravdového učitele"? No a samozřejmě nemám důvod mými texty zvyšovat sledovanost nebo náklad nepřátelského media. ////

Pan Feřtek správně zmiňuje nutnost publikovat ČASTO. Kdysi dávno, pradávno jsem se o to pokoušel (netýkalo se to školství) a nějakou dobu jsem udržel frekvenci 1x měsíčně. Je to ŠÍLENÁ makačka! ////

Pokud vás, pane Tajnej, nebo kohokoli jiného, zajímají moje názory na školství, mám blog na RVP.CZ . Když tam nahlédnete, zjistíte také, s jakou frekvencí jsem schopen a ochoten psát samostatné texty. ////

Brandtnerová řekl(a)...
7. února 2019 v 19:01  

Za kvalitu a etiku žurnalistické práce zodpovídá autor, respektive dané periodikum. Schopný novinář si zdroje najde, nemusí mu nikdo radit, pomáhat. Naopak – je to nežádoucí. Měl by být i zdravě kritický vůči těm, kteří se mu jaksi sami angažovaně nabízejí, ti totiž obvykle nereprezentují reálný stav. Kvalitní článek tedy nepostrádá objektivitu. Jenže takový přístup dá práci. A předpokládá profesionalitu a určitou nezaujatost dotyčného. A není samozřejmě na škodu ani zázemí dobrého periodika.

Tady jen doplňuji: Každé periodikum má samozřejmě svůj charakter, a nikdo nikdy není zcela nezávislý. (Byla mi kdysi od investigativního novináře udělena rada: Nejvíc pozor na ty, co o sobě tvrdí, že jsou nezávislí.)

„Ti, kdo jsou proti inkluzi nebo pro cut-off score dostávají v textu také slovo, ale jen abychom lépe pochopili, proč chtějí něco, co může českému vzdělávacímu systému a dětem škodit.“ (z článku)

Na rovinu a bez obalu: toto je tragický přístup.

Před nedávnem jsem si dělala pořádek v datech, a našla jsem i nějaké scany starších článků s tématikou školství, pět a více let zpět. V textech, konkrétně Respektu, naprosto stejná jména, která zaznamenávám i dnes, a to také na různých webech, včetně tohoto. Když teď googluji jeden článek, u kterého si pamatuji název – autor Hana Čápová. Nějak mám pocit, že by se například našel i víc než jeden psycholog, navíc s poměrně vyhraněnými názory.

Takže, některá periodika už člověk nemůže brát vážně, ani kdyby se o to hodně snažil a byl ztělesněním tolerance.

Co se týče stavu české žurnalistiky obecně, není to dobré. (Jasně, pan Portwyn mi zase napíše, že se vyjadřuji příliš kulantně ;-) Kvalitní novináři zde jsou, ale nemají kde publikovat. Neznám žádné větší periodikum, které by si v dostatečné míře vážilo základní novinářské etiky a objektivity, které bych v určité míře nepovažovala za bulvár.

A v návaznosti na to, co píšu, mám dojem, že by tudíž ani o hlas učitelů, kteří mají co říct, nebyl zájem. Respektive by oni neměli zájem vystupovat v nějakém zfušovaném či zkresleném článku. S tím už jsou totiž také zkušenosti.

E.Kocourek řekl(a)...
7. února 2019 v 19:14  

Paní Valíková, vy na učitele neplivete? Asi jsem si mylně vyložil vaše výroky - třeba ten o vystrašených. ////

A vyprošujete si tento tón a výrazy? Jsem zmaten. Ucházíte se snad o místo cenzora na ČŠ? ////

Brandtnerová řekl(a)...
7. února 2019 v 20:48  

„Učitelé jsou zvláštní národ, vystrašený, ale pracovitý. Trochu příliš povolný a konformní…“

Učitelé si vyprošují tento tón a výrazy. Důrazně protestují proti tomuto útoku na jejich vnitřní přesvědčení a vnější image! >:O

Ale odhalení, že existují učitelé a novináři poctiví i nepoctiví, stojí vskutku za zamyšlení. :-O

Veronika Valíková řekl(a)...
7. února 2019 v 20:58  

Ne, pane Kocourku. Neplivu. Konstatovala jsem, že učitelé jsou mimo jiné i vystrašení. Vy takové neznáte? Já ano. Semlely je ve 20. století dvě totality, v devadesátkách si lokli svobody a už se zase utahují šrouby.

Příklad: Před spuštěním státní maturity byla na nohou polovina češtinářů. Petice v Matiční, U K. Lippmanna v Českých Budějovicích, v Kladně ve sportovním gymnáziu a leckde jinde. Pak postupně pár politiků oblblo pár učitelů, zatlačili ředitelé, místa šéfů kabinetů na školách obsadili spolupracovníci Cermatu a akce utichly. Někdo se lekl, někdo přizpůsobil. Někdo přehodnotil názory.

Na učitele je vyvíjeno mnoho tlaků - žáci, rodiče, kolegové, ředitel, inspekce, v poslední době i ta blbá politická rozdělenost národa, kterou si pěstujeme i ve zdejším diskusním fóru. Mají důvod se bát. Vždycky byli první na ráně.

Neplivu na učitele. Konstatuji skutečnost.

Radek Sárközi řekl(a)...
7. února 2019 v 23:09  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
mirek vaněk řekl(a)...
8. února 2019 v 7:41  

JAk sleduji diskuze se otočila úplně jinam. Souhlasím s paní Valíkovou. Problém je v tom, že učitelé místo aby řešili podstatné problémy, bojují mezi sebou. I zde.

Tato anketa je výborný příklad pro výuku občanské nauky i českého jazyka - žurnalistiky. Boří ideály. Pokud je někdo z diskutujících stále měl, tak snad konečně prohlédl(pro mě to byla učitelská stávka za Pilipa). Rozhodně bych neházel všechny novináře do jednoho pytle. Tak jako to dělají mnozí s učiteli. Znovu opakuji, uvědomte si, že soukromé médium potřebuje sledovanost a musí psát v duchu majitele. Něco jiného je nezávislý novinář! A těch moc není, ani se jich moc neuživí. A musel by mít čas shánět relevantní informace. No a kapitola sama o sobě je veřejnoprávní médium.

Ne vše je takové, jak na první pohled vypadá. A každé snažení může mít i opačný efekt, než který se hlásá.
Děkuji panu Komárkovi, že tuto anketu zveřejnil. Přeji mu, aby s ní měl co nejméně problémů.

Simona CARCY řekl(a)...
8. února 2019 v 9:13  

Pár slov k tématu, možná nečekaných. Ano, děkuji panu Komárkovi za nastolení tématu, které je velmi nosné. Podařilo se propíchnout pěkný vřed naší žurnalistiky.
Plný souhlas s paní Brandtnerovou, když říká, že schopný novinář si zdroje najde, nemusí mu nikdo radit, pomáhat. Naopak – je to nežádoucí.
Ano, pohodlí novináře (oni mi to naservírují a já to jen zformátuju) vede k tomu, že se obrací na agregátory, jejichž jedinou devizou je, že "už jednou o tomto problému mluvili před válkou s panem okresním hejtmanem". Tihle Feřtekové a jim podobní mají jen tu goebbelskoskou výhodu, že své mantry opakují déle. To ale neznamená, že jde o pravdy. Ale novinář, který se obrací na agregátora, musí chápat, že bude konzumovat jen agregátorem osolenou polévku. I ty kontakty, které předává (nepochybně ve shodě s GDPR), vymezují rovněž standardizovaně budoucí úhel pohledu toho novináře. Proto se tady točíme léta v kruhu nesmyslů.
Ještě jednou bravo k tématu a vyjádření víry, že téma nezapadne, ale naopak se o něm bude široce diskutovat.

Radek Sárközi řekl(a)...
8. února 2019 v 13:08  

Já jsem napsal něco, co vyžadovalo smazání? Nejsem si toho vědom! :-o

Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 8:30  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 8:41  

Pan Vaněk:
Myslím, že politické rozdělení společnosti nesouvisí s růzností názorů např. na motivaci žáka nebo na obsah výuky matematiky. Mám kolegy, jejichž politické názory jsou od mých značně odlišné, ale v názoru na EDUin se shodneme dokonale :o)

Navíc se na základě zkušeností domnívám, že "politické" rozdělení společnosti není přesně takové, jak se vykresluje v médiích, že se český národ nedělí nesmiřitelně na obdivovatele Merkelové a obdivovatele Putina. I v tomto ohledu si novináři uzpůsobují realitu.

Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 8:42  

Paní Simona Carcy
Původně jsem místo "agregátory" četl "agitátory"... fuj, to bylo ošklivé přehlédnutí :-D

Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 8:47  

Dovolím si předložit k úvaze jednu otázku.

Většina žurnalistů píšících o školství (a všichni, s nimiž jsem písemně vstoupil do kontaktu), nemá učitele v lásce. Někteří mi to napsali upřímně, jiní to popírají, ale z jejich článků je jasně patrné, že školství považují za něco jako zámek hrůzy.

Dovedete si představit, že by např. fotbalovou rubriku vedl člověk, který nesnáší fotbalisty? Nebo že by rubriku AUTO-MOTO vedl zaťatý ekoaktivista?
Absurdní, že?

Michal Komárek řekl(a)...
10. února 2019 v 9:38  

Pane Portwyne, toto je zcela absurdní zobecnění. Platí evidentně něco jiného: Kvalitní novináři, kteří se zabývají školstvím a vzděláváním, mají nějaký svůj vlastní názor, a bylo by smutné kdyby neměli. Preferují tedy určitý způsob práce učitelů a určitou podobu školy. Jsou-li opravdu zasvěcení do tématu, pak navíc otázku nestaví "buď - anebo", ale vědí, že pro učitele, školy a vzdělávání neplatí nějaký jeden optimální, jediný správný mustr. Nakolik to promítají do svých textů je druhá věc.

Tajný Učitel řekl(a)...
10. února 2019 v 9:55  

Většina žurnalistů píšících o školství (a všichni, s nimiž jsem písemně vstoupil do kontaktu), nemá učitele v lásce. Někteří mi to napsali upřímně, jiní to popírají, ale z jejich článků je jasně patrné, že školství považují za něco jako zámek hrůzy.

To by mně zajímalo, proč. A nejen žurnalistů.

Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 15:44  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 15:47  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 15:50  

Pane Komárku,
ještě jednou: někteří to otevřeně přiznali - např. že neměli rádi určitého učitele osobně. ZTuto osobní antipatii pak vztáhli na celý výukový předmět. Mluvím např. o jisté dosti etablované paní, co se bála svého chemikáře.
Z některých byla jasně patrná snaha za každou cenu učitelům zkomplikovat práci.
Řada mailů či článků, které mám na mysli, se vůbec netýkala způsobu výuky.

Takže je mi líto, ale nejde o "určitý názor", ale o osobní antipatii.
Kromě toho si myslím, že názor "Hlavně jinak! Třeba i hůř, ale jinak!" taky není moc racionální.

A některé kopance do škol jsou úplně absurdní. Vzpomínám na článek v LN (tuším paní Machalická) na téma "děti s klíčem na krku", tj. o náplni volného času dětí. Článek byl doplněn podtitulkem "České školy neučí děti diskutovat". V článku nebylo výuce ani slovo... ovšem autorka si kopla.
Když se tak vyznáte v absurditách, jistě toto oceníte.

Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 15:54  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 16:08  

No, jak myslíte, pane Komárku. Vy něco tvrdíte, já zas mám maily, které si ukládám.
Listovní tajemství mi brání některé věci doložit a bez důkazů nemá význam je Vám psát. Proto jsem také smazal předchozí komentáře.

Pokud novinář bude psát třeba 20 let články, ve kterých na fotbale nenechá nit suchou, pouze trenéra Csaplára vezme na milost (nic proti Csaplárovi, to je příklad), tak mi sice může tvrdit, že je nezaujatý a/nebo veden ušlechtilou snahou "zlepšit fotbal", ale věřit mu prostě nebudu :o)

Michal Komárek řekl(a)...
10. února 2019 v 16:46  

Pane Portwyne, v mnohém s Vámi souhlasím:

- novinář, který do svých textů o školství nepřiznaně promítá "antipatii vůči chemikáři", není dobrý novinář

- ani novinář z Vašeho příkladu z Csaplárem není důvěryhodný

- a jen tak si mimochodem kopnout do škol, bez jakéhokoli dokladu, v rámci jiného tématu..., je neprofesionální, zbytečné...

Přesto nadále považuji Vaši úvodní generalizaci za absurdní. Vyplývá z ní, že novináři jsou většinou hlupáci bez špetky sebereflexe. Takoví novináři jistě také jsou, a bohužel se obávám, že jich není málo, což platí i o jiných profesích. Ale není důvod si myslet, že jsou takoví všichni, nebo, že jsou většinou takoví právě ti, kteří píšou o školství...

Petr Portwyn řekl(a)...
10. února 2019 v 19:26  

Pane Komárku,

budu předpokládat, že jste to o neprofesionalitě myslel upřímně. Popravdě jste mne dost překvapil tím, že jste to natvrdo napsal, čekal jsem omlouvání ve stylu "to je novinářská nadsázka" nebo "oni chtějí vzbudit diskuzi" - tak mi obvykle žurnalisté odpovídali. Pak Vám Vaši pracovní pozici opravdu nezávidím. Já bych to nevydržel.

Jinak je možné, že někde poctiví a profesionální novináři píšící o školství jsou. Třeba Právo nečtu, tak tam možná... nevím. Vždycky je šance na bílou vránu.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
10. února 2019 v 22:18  

Prostě vybere k rozhovoru někoho, jehož názory jí vyhovují, a předhazuje mu takové otázky, aby z nich vyšlo přibližně to, co si předem umanula. Tak se chová Čápová v Respektu, aby tím znovu osvědčila ubohost té české novinařiny.

To je perex jednoho mého staršího blogu. Netušil jsem, že se paní Čápová k této praxi přizná. Díky za tuto anketu.

Pavel Doležel řekl(a)...
10. února 2019 v 22:33  

Pane Komárku, všichni takoví nejsou, ale vězte, že poznám, ke kterým patří Čápová.

renives řekl(a)...
11. února 2019 v 15:44  

Není pravda, že nemůžeme publikovat. Ano publikovat sami. Nepotřebuujeme novináře - umíme číst i psát. Jen se nebát. A možná se i nebojíme...jenže. Ono je to úplně nanic. Napíešete pravdu. Napišete co si opravdu myslíte ...a co? Myslíte, že si někdo vůbec všimne, co si myslí učitel? A změní se něco? Bruselské peníze jsou velké lákadlo pro ty, kteří tvrdí bruselskou (inkluzivní) muziku. A stanovit nějaká přesně vymezená pravidla třeba jen k chování dětí ve škole? No to by byl konec demokracie...a co kdyby za chování dětí od 12 let konečně nesli odpovědnost rodiče i ve škole? Pohroma.
No comment. RV

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.