„Vysoké procento lidí s maturitou v populaci nesvědčí o kvalitě jejich vzdělání, nýbrž o nekvalitě maturitní zkoušky,“ píše Petr Bílek v Literárních novinách v dalším pokračování nekonečného seriálu debat o státní maturitě. Zaklínat se procenty lidí s maturitou však svědčí o tom, že autor jakoby zastydl v minulém století, snad v bájné první republice. Ano, ti dnešní maturanti jsou jiní než ti elitní maturanti dob minulých. Však slza nostalgie po minulosti skanula i v diskusi pod článkem. No a?
Zdeněk Sotolář (archiv autora) |
Je-li ta kultivace nedostatečná, nevyřeší to státní maturita, ba ani katofskór u přijímaček, ale jen a jen průběžná kvalita vzdělání na každé střední škole. Zaručí ji právě státní maturita? Nedávno jedna bývalá žákyně psala první gymnaziální slohovku na dosti prestižním brněnském gymnáziu: samozřejmě na téma vydestilované z nedávných státních maturit. Ale to už není vzdělávání, to je tupý nácvik. Čím častější lajny, tím více nácviku.
A nácviku na maturitu by podle mnohých měl předcházet nácvik na přijímačky a nácvik na plošná testování na základce, nejlépe ve všech uzlových bodech, kterých by pod taktovkou revizorů RVP mělo být víc. Nácvik na přijímačky na vysokou je už běžný. Že se kolem takového nácviku vytváří nemravný byznys, je také běžné. Vysoké procentu lidí s nacvičenou maturitou v populaci neosvědčí kvalitu jejich vzdělání, ale jen kvalitu nácviku.
Se souhlasem autora převzato z jeho blogu
9 komentářů:
Nehledě na ty, co si extra přípravy nemohou dovolit. Nehledě na ty pečlivé, kteří jsou penalizováni časovým limitem. Nehledě na celistvost učiva, které se rozpadá na testovatelné kousky. Jinak dobrý.
"Vysoké procentu lidí s nacvičenou maturitou v populaci neosvědčí kvalitu jejich vzdělání, ale jen kvalitu nácviku."
Bohužel je to tak. A dalo se to snadno předvídat. Jenže rozhodují zájmy, které s kvalitou vzdělání mají jen málo společného.
"Je-li ta kultivace nedostatečná, nevyřeší to státní maturita, ba ani katofskór u přijímaček, ale jen a jen průběžná kvalita vzdělání na každé střední škole. Zaručí ji právě státní maturita?"
Co to je ta "průběžná kvalita vzdělání na každé škole"? Ta kvalita má něco řešit, nebo je sama řešením? Nehněvejte se pane Sotoláři, ale už začínáte blábolit jako pan kolega Lippmann.
Pane Lippmanne, opět se táži (v zásadě pouze řečnicky): "Co je to ta kvalita vzdělání a jak se pozná?"
Kucí, prostě je to marný. Reálný svět vně skleníku chce vidět reálné výsledky. Na blábolení vám skočí jen ti největší pitomci. Ostatní, včetně těch s pomaleji se rozvíjejícím mozkem, už to pochopili a už vám na to pravděpodobně neskočí.
Někteří trpajzlící "halt" nemaj rádi metr. Čest a veliká poklona těm zbývajícím.
Pane Doležele, v tomto případě na jednu Vaši otázku rád odpovím. Kvalitu našeho vzdělávacího systému, který se zatím díkybohu přičiněním řady učitelů plně neprosadil (ale bude-li např. Cermat dostatečně odolný, možná prosadí), velice přesně dokumentují Vaše sebevědomě pitomé (lituji, ale přiléhavější slovo už nemám k dispozici) příspěvky na ČŠ. Kam se na ně hrabe pouhý "blábol".
Musel bych oprávněně patřit mezi "největší pitomce", kdybych se pokoušel Vám něco vysvětlovat.
Děkuji, pane Lippmanne, za "odpověď". Neptal jsem se sice na kvalitu vzdělávacího systému, ale na kvalitu vzdělání, kterýžto pojem jste vy výše použil, neptal jsem se na to, co tuto kvalitu dokumentuje, ale jak se pozná, ale i tak vám patří dík za alespoň nějakou "odpověď".
Jen tak pro informaci - já jsem maturoval ještě bez Cermatu, v roce 1998 a to čistě v režii školy. Čili, byl byste tak laskav, a sdělil mi, co že vlastně ty mé příspěvky na ČŠ v tom vašem nominálním světě zkreslených citací a prázdných proklamací, dokumentují?
Souhlasím s některými výroky p.Sotoláře. Jenže na rozdíl od něj mi ta situace tolik nevadí. ////
Jsem proti státní maturitě. Ale pokud by maturita probíhala v režii škol, nevadí mi jakékoli testy. A byznys kolem nácviku mi nepřipadá nemravný. ////
Byznys se strachem. Je pozoruhodné, že někteří propagátoři tzv nové maturity zároveň prodávají učebnice příprav na ni. Co bychom se netěšili, když nám pámbu cermat dal...
On celý život je takový byznys se strachem. Soudruzi, ale je třeba to tajit! Studenti se nepřipravují na život, ale na sluníčkovou pohádku antipozitivistické vzdělanosti a svévolných interpretací čehokoliv. Na pohádku, kde Pravda už dávno zvítězila a vše je jen nějakou její verzí. Na svět, v němž každý prd je ukrutně originální a všichni jsou intelektuální velikáni s kritickým myšlením. Na svět, kde není omylů a chyb, neb ty lze detekovat pouze omezenými a zastaralými pozitivistickými metodami.
"Je pozoruhodné, že někteří propagátoři tzv nové maturity zároveň prodávají učebnice příprav na ni. Co bychom se netěšili, když nám pámbu cermat dal..."
Ó, jak moudré! A co takhle rovnou zrušit školy? Studenti si pak nebudou kupovat žádné učebnice a nikdo na tom nevydělá! Hergot, to je progresivní, inovativní až revoluční myšlenka.
Okomentovat