„Používání mobilů jsme zcela zakázali. A ukazuje se nám, že to bylo dobré rozhodnutí,“ říká Petr Karvánek, ředitel ZŠ a MŠ Antonína Čermáka v Praze 6. Po konzultaci se školskou radou změnil školní řád a bylo hotovo. „Škola stejně nevyváží čas, který děti tráví na mobilech doma. Zákaz ve školách ničemu nepomůže,“ domnívá se naopak Martin Provazník, zástupce ředitele pražské Základní školy Strossmayerovo náměstí. Dva přístupy, které odrážejí komplikovanou situaci českého školství. Reportáž přinášejí Lidové noviny.
Aneta Lednová (repro ČT) |
Tuzemští učitelé hledají různé alternativní cesty, jak se žáky domluvit digitální smír. Pražský středoškolský učitel Michal Kaderka zavedl v zadní části třídy relax zónu, kam se mohou studenti odebrat s mobilem i během výuky. Učitel základní školy z Domažlicka Miloslav Khas se inspiroval ve Španělsku, kde užívají speciální dřevěnou bedýnku, kam žáci vloží mobily po příchodu do třídy a v hodině si je berou, pokud skutečně potřebují něco dohledat na internetu.
Celý text naleznete v Lidových novinách
23 komentářů:
řešení jest velmi prosté,přijmout zákon o používání rušiček v souladu s pravidly boje proti terorismu tzv protiteoristický zákon , v budouvách soudu,policie,škol apod a je vše vyřešeno,
Učitelé si stěžují, že každý den svádějí během výuky nerovný boj o pozornost žáků.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
To mě dostalo. Co to je za kravinu? To u nich mohou mobily používat v hodinách? To je spíš na zákaz takových učitelů, ne!
Prostě se z toho musí udělat kovbojka aby byl článek zajímavý. Používání v hodině bez souhlasu učitele není přece potřeba řešit. Pod lavicí se prostě nečte, nehrajou hry, nesvačí, nebrabentí na to nepotřebujete něco zakazovat. Učitel, který to dovolí, by se měl nejdříve zamyslet sám nad sebou.
A o přestávce? Není to spíše o výchově, o nabídce alternativ, o vysledování konkrétních závisláků a řešení s rodiči? Proč zase ty kolektivní tresty a zákazy???
Mobil není hračka, jejíž nošení a používání by se dalo zakázat. Je to dnes součást život a zaběhaných rituálů. Rodiče své děti pomocí mobilů sledují, řídí a organizují jim život. tak to je bez ohledu na názor, jestli je to dobře nebo špatně. Zákaz mobilů je zásahem do života a ve skutečnosti nic neřeší. Potřebujeme naopak, aby to i učitelé používali. Aby s dětmi na to téma komunikovali. Vysvětlovali, varovali. Včera zrovna vyšel článek o nebezpečnosti čínské služby Tik Tok. Pro děti dávno známa a hojně používaná věc a učitelé? Nikdy jsme o tom neslyšeli. Není něco špatně? Děti žijí v jiném světě. Zákazy tu nepomohou!
Když chcete lidem pomoci, musíte "škodliviny" některým lidem prostě zakázat a jen některým to stačí vysvětlit. To platí i o běžné výchově, .. někomu musíte dát hranice a jiným to stačí vysvětlit. Pak jsou poměrně vzácní ti, kdo to pochopili už sami. Tak jako existují pedagogické metody a formy práce, podobně tak je nutné uživat výchovné sytyly. Pokud kdo čeká na instrukce, jak to má dělat, patrně se jich dočká a rád je použije, protože sám potřebuje být řízen.
Boj o pozornost žáků mi nepřipadá nerovný. Pokud se učitel rozhodne o pozornost bojovat, má k dispozici kázeňské prostředky včetně nejtěžších kalibrů. Avšak považuji za vhodnější dát studentům cosi užitečnějšího, co si vyžádá jejich pozornost. Dát jim práci, dát jim úkoly. Až teprve, když student uložené úkoly neplní (protože civí do mobilu), trestat. ////
Cílem přece je, aby studenti dělali to, co mají dělat. Pokud k tomu chtějí a umí použít mobily, tím lépe! ////
Pokud zakazovači prosadí plošný zákaz mobilů při vyučování, učitelé tím automaticky NEZÍSKAJÍ pozornost žáků a studentů. I tak zbyde velké množství lákadel. Veverky na stromě za oknem, vnadná spolužačka v sousední lavici ... I pak budou učitelé muset nabídnout jiné lákadlo na pozornost žáků. ////
Plošné zákazy mobilů, stejně jako "vynalézavé" bedýnky na odkládání mobilů, jsou IMO nesmyslné. Lidé prostě žijí s tou technikou - s mobily, s pédéáčky, s tablety. Až bude ta technika všitá do oděvu, budou zakazovači svlékat studentky? Až budou čipy zabudované do lidského těla, co pak? ////
Až budou čipy v těle, to už je konec ..
Jestli si čtu pod lavicí knížku, hraju s kamarádem lodě, nebo totéž dělám na mobilu, je přece úplně jedno. Dokonce lodě na mobilu ruší méně, než když přes dvě lavice šeptám "D9, zásah".
Hlavní problém vidím v tom, že se škola technologiím brání a využivat je nechce. Na kdejaké odborné konferenci se účastníci vtahují do děje tím, že mobil připojený přes wifi umožňuje interaktivitu. Přednášející klade otázky a účastníci odpovídají přes jednoduchou webovou aplikaci, soutěží spolu, sbírají body. Stejným způsobem pokládají dotazy, které se zobrazují jen lektorovi a ten si vybere, který stojí za zodpovězení. Nemluvě o dalších výukových aplikacích, který je pro iOS a Android spoustu.
Vážně je taková hravá hodina nepředstavitelná? Na prvním stupni ZŠ asi ano, tam bych beztak nejraději, aby se děti učily ve škamnách jen číst a zbytek světa včetně (vý)počtů poznávaly venku.
Někde dříve jsem nestihl zareagovat na výhradu k "digitální demenci", tedy k teorii, že používání personální elektroniky a pc vede k horší kognici; existují studie s opačnými výsledky, kdy byť i pouhá hra pc her u dětí mírně zvyšuje IQ. Dotykové displeje mj. i u dospělých zvyšují obratnost palce ruky. :-)
Pokud se učitel rozhodne o pozornost bojovat, má k dispozici kázeňské prostředky včetně nejtěžších kalibrů.
Patřím mezi zastánce používání mobilů ve výuce a jejich zákazu tehdy, když výuku narušují. Napsal jsem o tom už celkem dost příspěvků, proto jen v rychlosti.
Citovanou větu považuji za vtip dne s aspirací na vtip týdne.
1. Předně, učitel nemá co s mobily "bojovat". Žák je prostě smí při výuce používat jen s jeho svolením. Ve škole je žák proto, aby se učil a nenarušoval výuku.
2.Ty "kázeňské prostředky" mne úžasně pobavily.
Můžete mi říci, jak moc si dnes dělá třeba sedmák z udělené třídní důtky?
Víte, že ČŠI hodnotí zadávání domácích úkolů "za trest" jako "nevhodné"?
Jasně, že z hlediska rozptylování při výuce je úplně jedno, zda si žáci pod lavicí čtou, hrají piškvorky, nebo čtou facebook či hrají hru na mobilu. Je ale pravda, že při vymýšlení čtverečkovaného papíru nebylo zaměstnáno několik dětských psychologů jen proto, aby papír děti zaujal tak, aby se od něj nemohly odtrhnout.
Učitelé nejsou magoři a vědí, že toho, co bude žáky rozptylovat a zajímat víc, nežli kvadratická rovnice, bude i bez mobilů dostatek. Chtějí jen, aby vůbec měli šanci pozornost získat a nemuseli víc než polovinu času z výukové hodiny ztrácet tím, že budou sjednávat pořádek.
Vždyť je to prosté. Když si bude v kině či divadle někdo pouštět hru na mobilu nahlas, vyvedou ho.
A ve škole? Schválně, co učitel smí, když žák odmítne vypnout mobil?
Až bude ta technika všitá do oděvu, budou zakazovači svlékat studentky? Až budou čipy zabudované do lidského těla, co pak?
Slyšel jste někdy o rušičkách?
A až budou čipy v těle, to já už řešit nebudu.
existují studie s opačnými výsledky, kdy byť i pouhá hra pc her u dětí mírně zvyšuje IQ.
Soumare, jste mimo. O pozitivním vlivu NĚKTERÝCH počítačových her není sporu.
Řeč šla o psaní na klávesnici versus psaní rukou.
To je asi jako kdybyste při debatě o boxu odpověděl studií o pozitivním vlivu baletu.
Dotykové displeje mj. i u dospělých zvyšují obratnost palce ruky.
A víte, že práce v dolech má pozitivní vliv na spalování tuku a rozvoj svalové hmoty?
;-)
poste.restante:
O psaní rukou jsem si myslel, že je zcela mimo diskusi. Tolik drillovat na základní škole něco, co v běžném životě vůbec nepoužíváme, je mrhání časem a srovnatelné s výkou kování koní v autoškole. Chce to najít jinou činnost, prospěšnou pro běžnou motoriku, použitelnou v praxi. Takhle z voleje mě napadají ruční práce od splétání proutků na pomlázku přes pájení a lepení až k vrtání děr. Značná část žáků to použije alespoň několikrát měsíčně, třetina denně.
(nadsázka, ale ne zcela)
vzpomínám si na ten šok,když jsem vstoupil poprvé do posluchárny a přede mnou bariéra deklů od noutbůků,když jsem začal kázat,nikterak jsem je nevyrušoval,teprve když dvě dívenky uzřely,že píši obouruč a v každé roce jinou barvou je zaujalo a napůl sklaply deklíky,pak ta inteligentnější pojala podezření ze záludnosti a zeptala se : "dáte nám to na flešky?" a nastal problém.......
soumar. Mobil je návykový, stejně jako alkohol. Ač alkohol prokazatelně uvolňuje inhibice, například při mluvení, při výuce cizích jazyků jej nepoužíváme (zatím). Psaní rukou lze vnímat jako součást gramotnosti; nejprve je potřeba naučit se psát rukou a poté, ve starším věku, přejít na klávesnici. Pokud se psaní rukou vynechá, nehledě na jemnou motoriku a na umělecký a estetický aspekt krasopisu z dob minulých, pravidla pro správné psaní se nedostatečně internalizují. Psaní tvarů písmen spojené s pohybem ruky nelze jednoduše nahradit pouhým ťuknutím na klávesnici, stejně jako hraní na opravdový klavír nelze nahradit naprogramováním počítače aby hrál tóny kláves.
Tolik drillovat na základní škole něco, co v běžném životě vůbec nepoužíváme,
Jenže to je jen úhel pohledu. A zcestný.
Ručně psané písmo používáme prostě denně. I když jsme je omezili při formální komunikaci z vcelku logických důvodů. Pořád ještě necháváme vzkazy na ledničkách a píšeme si poznámky na poradách. Je to rychlejší a efektivnější. Mnohdy jediné možné.
Slůvko dril je také poněkud mimo. Potom by drilování bylo třeba i učení se textu písničky.
No a jemná motorika prstů na úrovni milimetrových mikropohybů při psaní a "lepení až vrtání děr"? To bylo asi opravdu jen z voleje. Snad to pájení, ale i to je spíše pohyb celého zápěstí. Navíc ve škole by se ho každý bál provozovat, kvůli popáleným prstíčkům.
Hernajs já pořád nechápu, co je komu do toho, jaká pravidla si daná škola ustaví ve svém školním řádu. Za souhlasu zástupců rodičů ve školské radě. Pokud se to nelíbí některým rodičům, mají několik cest, jak dosáhnout změny. Všem ostatním je po tom prdlajs.
Co když třeba chce být nějaká škola "bio", omezit "elektronický smog", pěstovat přímou komunikaci i o přestávkách a co já vím jaké jiné "alternativy"? - To jim to má někdo z vrchnosti zakazovat a vnucovat mobily, které nechtějí učitelé ani rodiče?
A naopak, když se nějaká škola profiluje jako informatická, třeba používá tablety i při výtvarce a na tělocvik rozdává fitness náramky - tak proč by jí měl nějaký zákon zakazovat tohle?
Nechejte školy, ať si stanoví pravidla samy. Jejich učitelé nejlépe znají své prostředí i žáky a umí posoudit, co právě jejich výuce prospívá a co škodí.
Ad poste.restante 19. ledna 2019 19:10 -- Jako vtip jsem to sice nemínil, ale jinak jste to pochopil víceméně správně. I já jsem zastánce používání mobilů ve výuce. ////
- zákaz ... když výuku narušují -- "Oficiálně" nesmí učitel žáka vykázat ze třídy, a je sporné, zda jej smí postavit "na hanbu". Z důtek si žáci nejspíš nic nedělají. Není tedy jasné, jak má učitel reagovat na narušování výuky. A budou-li mobily zakázány zákonem? Zavoláme policajta? ////
BTW, zákon již dlouho zakazuje kouření na školách. Mám k dispozici PÍSEMNÉ stanovisko Policie, že na narušení tohoto zákona NEBUDE reagovat. ////
- ČŠI hodnotí zadávání domácích úkolů "za trest" jako "nevhodné" -- Zadávání domácích úkolů "za trest" je nesmysl, nezávisle na tom, co a jak si hodnotí ČŠI. ////
- Slyšel jste někdy o rušičkách? -- A slyšel jste někdy o off-line hrách? ////
tajný učitel:
"Psaní rukou lze vnímat jako součást gramotnosti; nejprve je potřeba naučit se psát rukou ... Pokud se psaní rukou vynechá ... pravidla pro správné psaní se nedostatečně internalizují."
Nebudeme-li žáky učit kovat koně, neporadí si pak s podkovou. :-) Je několik různých způsobů záznamu informace, od ručního psaní (brkem, perem, propiskou) přes psaní stylusem až po klapání na klávesnici. Škola by měla nejvíce učit ten nejpoužívanější, méně ty ostatní.
poste restante:
Termín "dril" nemyslím nijak pejorativně; pokud se chci naučit cokoliv mechanického (a nelogického) dostatečně přesně, drilovat (možná bych lépe měl říct - mnohokrát provádět tytéž úkony a srovnávat je s předlohou) musím; ať už jde o hru na hudební nástroj nebo ruční psaní.
Manuální zručnost u studentů postrádám i přesto, že se učili psát krasopisem. Jestli umí stále alespoň psát, těžko říct. Valná většina si i poznámky píše rovnou do mobilu, tabletu nebo notebooku, aby s nimi doma mohla pracovat, seřadit, utřídit.
Doma si se ženou píšeme vzkazy (mlíko, polohrubou mouku, ...) do sdíleného seznamu v mobilní aplikaci. :-)
Neříkám, že ruční psaní je naprosto zbytečná dovednost, ale že na to, jaký má v reálném světě opravdový význam, se mu věnuje ve škole naprosto přehnaná pozornost.
Off topic, ad laimes -- Jaký problém nastal při požadavku "na flešky" ? Má se to chápat tak, že vy jste přednášel "z voleje", bez písemné "přípravy"? Obdivuhodné, avšak velice nepraktické. ////
EK
A slyšel jste někdy o off-line hrách?
Ale slyšel.
Jakože dost trapárna, ale na zabití času jako nouzovka dobrý. :-)
BTW: Které off-line hry že se to hrají na elektronice integrované v oděvu?
Mám k dispozici PÍSEMNÉ stanovisko Policie, že na narušení tohoto zákona NEBUDE reagovat.
A byla to Policie ČR, nebo ta městská? Já jen, že někdy je výhoda, když je některý učitel, či rovnou ředitel členem zastupitelstva, či rovnou rady.
Obecně jste ale vystihnul podstatu problému.
K čemu přijímat další zákon, když stejně nejsme schopni vynutit prosazení ani těch současných.
Dokud nebude mezi nástroje školy patřit vyloučení z výuky, tak v podstatě jen hrajeme hry.
Učitelé si hrají na to, že existují pravidla daná školním řádem a žáci si hrají nato, že ta pravidla dodržují.
soumar:
Doma si se ženou píšeme vzkazy (mlíko, polohrubou mouku, ...) do sdíleného seznamu v mobilní aplikaci. :-)
Tak to Vám upřímně závidím.
Moje manželka veškeré mé podobné snahy úspěšně mnoho let bojkotuje. :-)
Neříkám, že ruční psaní je naprosto zbytečná dovednost, ale že na to, jaký má v reálném světě opravdový význam, se mu věnuje ve škole naprosto přehnaná pozornost.
A já zase říkám, že význam této činnosti pro (reálný) život nespočívá jen v té činnosti samé, ale i v tom s čím souvisí a co na ni navazuje.
Kotrmelce a šplhat o tyči se ve škole také neučíme proto, abychom ve volných chvílích v dospělosti metali kozelce, nebo si přivydělávali u lesklé tyče ve stryptýzovém baru či cirkuse.
A vyťukávat dřevěnými ozvučnými dřívky rytmus jsem také nikdy na koncertech, či o pracovních přestávkách nikoho neviděl, ačkoliv se s tím v hudebce většinou začíná.
Ministerstvo mně dalo s mobily volné ruce. Mohu tedy zabavené mobily rituálně spálit na dvorku za zvuků bubnů a indiánských popěvků?
e kocourek/ já si tehdy tu práci užíval,rozhodně jsem neprovozoval styl "promítám a promítané čtu!"
nikdy jsem během studia ani na okamžik neuvažoval,že bych šel učit,ke škole jsem pociťoval silný odpor,ta malá ječící stvoření a zvuk skřípějící křídy a umatlané ruce -hnus!!!ten měsíc před vojnou jsem strávil ve školních dílnách a po vojně jsem chtěl nastoupit do mnou vytouženého okrarchivu,oprašovat krabice a sepisovat dějiny rodného kraje,ovšem ouha!místo se mělo uvolnit až za dva roky tak jsem nastoupil do podnikového archivu ve fabrice,ovšem výkresy nejsou jirásek a já nepoznal rotor od statoru, a tak jsem se stal redaktorem závodního časopisu,bylo to skvělé,ovšem přišla revoluce a konec a já se pokoušel sehnat práci i skončil jsem v odlehlém koutě okresu na základce,a zaříkaného chleba,celá pecen! nicméně se mi podařilo v nově otevřeném baumaxu koupit za své nějakou extrabarvu a za flašku slivovice mi školník natřel tabuli a já psal křídou, co mají hajní na dřevo,no a když jsem pak docházel na vejšku, tak tam měli obrovské keramické tabule a spousty barevných fixů-4 barvy !!!,to byl prostě ráj....
Takzvaný chytrý telefon je, bohužel, dnes už vžitý jazykový nesmysl vzniklý zřejmě z nějaké stupidní reklamní kampaně. Neživá věc nemúže být chytrá. V podstatě je to kapesní počítač uzpůsobený pro snadné telefonování, fotografování, pro záznam a vyhledávání, ukládání, přehrávání, další zpracování a sdílení různých dat (informací).
Dovoluji si k označení tzv. smártfounů pro nucené školské používání navrhnout alternativní názvy digidementidlo, myslberle, degramátor, protřizrak, ģůglpádlo, chraplafón, placebofit, šmírtaška, vlezdokaps, atd. apod.
Těším se, až nějaká "moudrá hlava do pečiva", jak říkala moje babička, přijde s akcí Myslberle zdarma pro všechny děti!
PS:
Víte, jak se česky řekne malý notebook?
Nevíte?
Bůček přeci!
Bůček mám radši než smártfouní protřizrak.
S hrúzou jsem zjistil, že jsem téch aternativních názvů nenapsal ani deset. Doplňuji to tedy alespoň na dvanáct:
digidementidlo, myslberle, degramátor, protřizrak, ģůglpádlo, chraplafón, placebofit, šmírtaška, vlezdokaps, serfík, brebentidlo, nudamor...
atd. apod.
...piškvorkastroj, dejsipauzumax ...
Chytrý telefon nemá nic společného s reklamní kampaní, ale je otrocký překlad anglického smartphone. Smart se v angličtině běžně používá i pro neživé věci Původně byl cellphone, pak pro odlišení featurephone (něco navíc) a ještě víc navíc měl smartphone.
Protřizrak je ale úžasný výraz. Sice se těším se na startekovský tricordér, ale i smartphone a ostatní vyfikundace vážně usnadňují práci a život. :-)
Btw, proč se ve školách (teď spíš základních) tak zatracuje scifi? Třeba zrovna Star Trek...
Svého času bylo "in" i označení PDA.
Okomentovat