„Když mluvíme s mladými lidmi, tak oni sice řeknou, že „násilí je špatné“, ale když jdeme trochu hlouběji pod povrch, dostaneme se k otázkám jako „A nevystavila se nebezpečí sama? Vážně měla v noci chodit po ulici? Proč neudělala víc, aby se ochránila?“. Konverzace se pak točí okolo toho, co ženy nebo dívky musí udělat, aby se ochránily před násilníky. Místo toho, abychom řešili, jak násilníky zastavíme,“ říká v rozhovoru pro iDNES Susana Pavlou, která spolupracuje na projektu financovaném EU, v jehož rámci se středoškoláci učí o genderových stereotypech nebo genderově podmíněném násilí.
Susana Pavlou (linkedin.com) |
Na základě výzkumu jsme zjistili, že genderově podmíněné násilí je úzce propojené s negativními genderovými stereotypy, s obviňováním obětí. Často tak mladí lidé například násilí ve vztahu považují za ctnostné, extrémní žárlivost mohou vidět jako důkaz lásky a ochrany. Důležité je i nedostatečné povědomí o souhlasu a jak ho komunikovat.
Jak celý vzdělávací program reálně probíhá?
Učitelé nejdříve absolvují alespoň 25 hodin školení. Ty pokryjí základní témata - porozumění genderových rolí, genderové normy. Jak stereotypy ovlivňují společnost a naše vztahy. Pak se díváme na konkrétní formy genderově podmíněného násilí, jak je můžeme rozpoznat, jak s nimi bojovat. Pro učitele je pak velmi důležité vědět, jak zvládat konkrétní případy, protože když se o takových věcech bavíte ve škole, tak studenti pak často přijdou a svěřují se. Takže musíte vědět, jaké jsou oficiální postupy.
Projekt cílí na adolescenty na středních školách. Většina vaší práce se týká dětí mezi 12 a 17 lety. Proč jste se zaměřili právě na středoškoláky?
Zjistili jsme, že by dokonce bylo potřeba začít s dětmi pracovat ještě dříve než na střední škole. S prací se staršími dětmi však máme více zkušeností, než s mladšími. Bylo tak jednodušší vytvořit podklady. Ale chtěli bychom přizpůsobit materiál i pro žáky základních škol.
Celý rozhovor naleznete zde
2 komentářů:
"Konverzace se pak točí okolo toho, co ženy nebo dívky musí udělat, aby se ochránily před násilníky. Místo toho, abychom řešili, jak násilníky zastavíme"
A jak teda ty nasilniky zastavite? Uz jste neco vyresili?
to si mají probírat soukromě v rodinách
Okomentovat