V Praze je problém mnohem znatelnější než v jiných krajích. „Je to z důvodu větší nabídky práce v hlavním městě. Mladí učitelé mohou nastoupit do jiných oborů, kde dostanou víc peněz. Naopak v ostatních krajích není ta poptávka tak vysoká, takže kvalitní lidé zamíří do školství. Pokud vím, tak v Praze nastoupí pouze nějakých deset procent vystudovaných učitelů,“říká v reportáži iDNES.cz ředitelka základní školy Alena Červená.
Ředitelé si však stěžují na způsob ohodnocení. Pohyblivá složka prý není spravedlivá. „Učitel ty peníze dostat nemusí. Já osobně znám i jsem prošla školou, kde ředitel odměňoval pouze své oblíbence. Ten plat je pořád tak málo atraktivní, že třeba v naší škole momentálně chybí jedenáct kvalifikovaných učitelů,“ říká Alena Červená.
Zvýšení platů i reforma vzdělávání by také mohly přivést do školství mladé lidi. Jejich nedostatek je v Praze citelný. Podle statistiky z minulého roku učila na českých školách pouze desetina učitelů mladších 34 let. Většinu potom tvoří učitelé starší padesáti let. Ministerstvo si prý problém uvědomuje.
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
a kam by tak ti stávající učiteké šli?
Kam by tak ti stávající učitelé šli? -- Dílem do penze, dílem do "vnitřní emigrace". Tím mám na mysli stav, kdy se na vše vykašlou. Pokud učitelé nemají kam jinam jít, stejně tak školy je nemohou vyhodit, protože nemají nikoho za ně. ////
výše platu samozřejmě nic nevyřeší,jelikož nikdy nemůže státní sektor konkurovat soukromému,což vidíme na problému pražské konglomerace (těžko může školství nabídnout matikáři 50 litrový nástupní plat jako banka) ,během deseti let však nastane prblém o momo prahu a ten bude mnohem závažnější nežli dnešní práglhrátky,a to nedostatek učitelů v naloněstech a na vsích,tam nebude učitelský plat nikdy stačit na pořízení bydlení a obecní byty nemáme a mít nebudeme,na našem maloměstě jsme dva roky sháněli obvoďáka,nabízeli zadara vybavenou ordinaci a zadara pozemek 2400m s hotovou inž sítí ke stavbě domku,dali bycho i příspěvek na stavbu,nakonec jsme získali důchodkyni.které jsme ze zrušené pošty udělali 1+1kk za který neplatí,pro 14 učitelů naší zš bychom si to dovolit nemohli,ale zatím to neřešíme,a doufáme v odborníky z praxe,většina okolních rekreačních zařízení je před krachem...
Jistěže to výše platu vyřeší, tak či onak. Buď dá stát matikáři víc než banka, nebo stát umožní, aby matikáři dala víc než banka nějaké soukromá škola, nebo si stát může ty své školy zavřít (což je bohužel nejpravděpodobnější alternativa). ////
Že město nebo víska potřebuje lékaře, to chápe každý. A podle toho se každý chová. Zda město nebo víska potřebuje učitele, to NENÍ úplně jasné. (Odhaduji, že to nějak souvisí se stávajícím demokratickým režimem.) A proto nedostatek učitelů NENÍ všeobecně pociťován jako významný problém. A proto se stát (politici, poslanci, ministři) chová, jako by ten problém nechtěl (efektivně, ne deklarativně) řešit. ////
K čemu vede podfinancované, z více než 80 % zfeminizované a pitomostmi sužované školství? Kdo je za to odpovédný?
Na některých základních školách se muži učitelé už ani nevyskytují. Všechy děti jsou diskriminovány absencí (nedostatkem) mužských vzorů. Tam, kde ještě nějací muži učitelé jsou, jsou to idealisté, muži učitelé v přechodném období před odchodem ze školy a flegmatici, kteří se mnohdy pracovně "nepřetrhnou". Atd. apod. Učitelství se někdy někde (tam, kde už žádní muži učitelé nejsou) stalo do určité míry už jen zaměstnáním pro "holky od rendlíku či dvojky červeného" s relativně krátkou pracovní dobou a prázdninami. Je to, myslím, sice drsně, ale vcelku pravdivě popsaný trend, který se, bohužel, s každým dalším pokryteckým ministerským a vládním prohlášením prohlubuje.
Kdo si myslí, že tohle vše se napraví několika ušmudlanými a mohutnými kecy opentlenými tisícikorunami pro (mladé) učitele, ten se hrubě mýlí. Ti mladí nejsou tak hloupí, aby lezli do takovéhle bažiny, aby šlápli do něčeho takhle "mazlavého".
Za tento stav jsou odpovědni především
1) ODS, ČSSD a KDU ČSL- dvě hlavní vládní strany v uplynulých 25 létech a jejich hlavní přicmrndávačský vládní patner v tomto období.
2) Dotačně zaprodaná, vědu fakticky zradivší, "akademická fronta", která tomu nepořádku z Pedagogických fakult přizvukuje a účinněji se proti němu dosud nepostavila.
3) Zaprodané (žluťácké) školské odbory.
S pozdravem
Laj mi, lhu-li
J.Týř
Pane Kocourku, stát nikdy nedá matikáři víc, než banka, protože na to prostě nemá. Snad leda, že bychom zvýšili daňovou zátěž, jako tomu je ve Skandinávii. Dnes učitel s platem končí na číslech, na kterých se v bance začíná, ovšem s předpokladem rychlého růstu. Absolventům matematiky, ekonomie, apod. už nestačí 35 hrubého pro začátek.
A také bankovních sepcialistů o nichž je řeč (tedy nikoliv pokladních na pobočkách) je řádově méně, než učitelů. Jediné, k čemu povede navýšení platů ve státní sféře, bude růst cen, následný další růst platů v komerční sféře a za pár let budeme na to, na čem jsme byli, aniž by si učitelé reálně pomohli a aniž by se zvýšila efektivita a kvalita vzdělávání. Ta reálná podstata řešení toho problému je v něčem úplně jiném.
Proti soukromým školám obecně nemám vůbec nic, ale proti skutečně soukromým, nikoliv těm pseudosoukromým, které nakonec stejně financuje stát. Certifikační zkoušky ale musí zůstat státní, jinak hrozí klasické riziko toho, že školy budou pouze uspokojovat poptávku po razítkách a papírech, což se v minulosti potvrdilo. Pokud si nějaká škola léty tvrdé práce a vysokých nároků převyšujících nároky veřejných škol vybuduje prestižní postavení (jako třeba PORG, Harvard, Oxford, Cambridge, LSE, Yale, MIT, apod.), nemohu říci ani půl slova. Ale to zatím u nás nepozorujeme a je otázka, zda vůbec někdy budeme. Nežijeme v kultuře protestantské, či židovské, ale v kultuře poněkud slovanské, kde nepodvádět a nesnažit se dostat k něčemu hodnotnému bez vynaložení příslušného úsilí, nemá moc dlouhou tradici. A když si pak taková prestižní škola, u níž nikdo nepochybuje, že poskytuje kvalitní vzdělání, vytvoří vlastní certifikáty a vlastní zkoušky, tak pak nemám nic proti tomu, aby je stát uznával namísto těch svých. Nebude to ale fungovat podle ideologie intelektuálních frstrátů, zde reprezentovaných tajným a Lippmannem.
Stát ale přece ani nemusí nabízet víc, nežli banka. To je úplná pitomost.
Učitelské povolání je svým charakterem jedinečné a poskytuje možnost seberealizace určitým typům osobností, které by se třeba právě v bankovní sféře rozhodně necítili dobře.
Tak jako každý nemá žaludek na to, aby ošetřoval pacienty v hospicu a ne každý by měl odvahu sednout si za volant linkového autobusu, tak ani učitele někteří lidé nemohou dobrovolně dělat, protože na to nemají nejen inteligenčně, ale ani mentálně.
Kantořím už drahně let, ale smekám před prvostupňovými učitelkami, nebo "speckaři", protože na to, abych byl na jejich pozici 10, 20 let prostě nemám.
A i kdyby mi místní pobočka banky nabízela dvojnásobek toho, co mám teď, za práci na přepážce, tak pokud nebudu muset, nikdy to dělat nepůjdu. Protože mne taková práce netěší a nenaplňuje.
Jo, a ty prázdniny jsou taky fajn. :-)
1/za posledních deset let se školství (ředitelé) zbavilo padesátníků
2/na jejich pozice nastupuje generace husákových dětí,která je sice početně silná , však kvalitativně vybrakovaná (kdo byl shopen se uchytit jinde odešel a již se nevrátí)
3/třicetiletí kteří měli kvantitativně nahradit padesátníky a kvalitativně čtyřicátníky se do školství nedostavili
4/dostali jsme se do situace kdy nám kvantitativně chybí jedna a půl generace a kvalitativně generace téměř dvě
výsledkem výše uvedeného jest, že máme školství s mizernými řediteli rádoby "managery" a "učiteli" neučiteli
Okomentovat