Učni a lidé v rekvalifikaci by v příštích letech mohli mít už během studia mnohem větší kontakt s praxí než doposud. Zaměstnavatelské svazy nyní chystají společně se zástupci krajů a několika ministerstev plán pro polytechnické duální vzdělávání na středních odborných školách. Pomoci má hlavně těm, které se zaměřují na řemesla. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
Karel Havlíček (amsp.cz) |
České školství ještě zdaleka nemá pevně zakotvené takzvané duální vzdělávání, které funguje v okolních státech jako třeba v Německu, kde se do obsahu odborných předmětů zapojují přímo firmy. Nový systém by měl do středních odborných škol přivést více praktických hodin a umožnit, aby se žák učil pracovat přímo v provoze, v užším propojení s firmou, kam potom může nastoupit.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Je to hezká představa, pokud by ve školách byli ideální učni, jak si kormidelníci našeho školství představují.
Bohužel na učebních oborech je výběr toho nejslabšího ze ZŠ. Ti žáci, které nikdo za 9 let ZŠ nedokázal přimět k práci. Mezi tím sem tam nadšené dítě s rodinnou tradicí, které chce řemeslo vykonávat. V okamžiku, kdy mají jít nefachčenkové na výcvik do praxe nastává problém. Onemocní nebo nechodí - neomluvné hodiny a vyloučení. Případně škoda na pracovšti, ztráta dobrého jména školy, šedivějící nadřízený.
Zaměstnanec ve firmě nemá čas stát nad učněm a hlídat ho tak, jak to dělával mistr odborného výcviku, který musel svou skupinu hlídat, aby neublížili sobě a ostatním.
Zaměstnanec ve firmě nemá ani chuť ani vzdělání motivovat učně sladkými slovy, jak si to mnozí teoretici představují. Takže konflikt je hned. On německý systém, který se tímto přebírá není bez chyb. Proč tam jezdí čeští řemeslníci vydělávat? Jak to že nemají dost vlastních?
Takže omezíme mistry, tedy ušetříme na jejich platech a zvětšíme problémy s učni ve firmách. Za pár let zjistíme, že je tu problém a budeme zase hledat řešení.
Ono dítě, které nemá výchovu ani pozitivní vzory v rodině tím, že ho hodíte do hluboké vody plavat nenaučíte. Musí mít instruktora, který má možnost se mu věnovat. A ten stojí peníze.
Že by se mělo upustit od učňů s maturitou, je dobrý nápad. Stejně na ni obvykle nemají, zejména když by měla být povinná matematika. Mistři odborného výcviku by mohli chodit do těch fabrik s učni. Ale stejně než přijdou do praxe, měli by mít natrénováno ze školních dílen. Akorát nevím, jak zlepšit jejich morálku... (viz příspěvek pana Vaňka).
Duální systém odborného vzdělávání (učňů a maturantů) je z mnoha hledisek rozporuplná a v Česku dosud jasně (jednoznačně) nedefinovaná věc, na které mají zájem různé zájmové skupiny. Měli jsme ho až do začátku devadesátých let, kdy v rámci "politiky řízeného bankrotu" mnohých velkých podniků bylo nutné svěřit odborné vzdělávání ve větší míře do školsko resortní péče. Takže dnes se o odborné vzdělávání starají převážně MŠMT (NÚV) a kraje. Školství je ale v tak mizerném stavu, že logicky zejména velké podniky (české i zahraniční) požadují i lepší odborné vzdělávání. Uvidíme, co s tím nakonec MŠMT, vláda a parlament udělají. Doufám, že se ten tzv. duální systém odborného vzdělávání nestane součástí "politiky řízeného bankrotu" bezplatného veřejného (odborného) školství. Některé věci (viz například neschopnost MŠMT a NÚV při revizi RVP*) nasvědčují tomu, že by to tak v případě neuváženého postupu MŠMT mohlo v krajním případě být. Z tohoto hlediska bych možná uvítal, kdyby příští ministr školství pocházel spíš z krajské než z podnikové nebo vysokoškolské sféry. Jde tu i o to, aby se dbalo na kompletnost a územní dostupnost nabídky odborného vzdělávání.
J.Týř
*Viz např
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
https://docplayer.cz/2670656-Dualni-system-vzdelavani-v-cechach.html
http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=6728
http://www.nuv.cz/vystupy/dve-otazky
http://www.nuv.cz/pospolu/dualni-systemy-vzdelavani
https://www.businessinfo.cz/cs/clanky/projekt-dualniho-vzdelavani-zahajuje-druhy-skolni-rok-113872.html
to fungovalo v německu před 30ti lety,dnes je to nesmysl,
Okomentovat