Zástupci vlády, odborů a zaměstnavatelů dnes na svém jednání odmítli centrální zavedení hranice úspěšnosti pro přijetí na maturitní obory, takzvané cut-off score. Tripartita tak došla ke shodě, že stanovení nepodkročitelného minima není správným nástrojem k řešení kvality středního školství.
Zdůraznil také, že je potřeba žáky spíše motivovat, například zaváděním prvků duálního vzdělávání a podporou technického vzdělávání, přičemž je důležité hlídat kvalitu vzdělávání ne zavedením nepodkročitelného minima, ale mimo jiné také dohledem České školní inspekce.
Předseda Konfederace zaměstnaneckých a podnikatelských svazů ČR Jan Wiesner s ministrem školství souhlasil a snahu MŠMT podpořil: „Tak jako Svaz průmyslu a dopravy jsme i my pro to, aby bylo podpořeno zejména technické vzdělávání, a to od učňovského školství až po maturitní obory a průmyslové školy," uvedl na tiskové konferenci.
Místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Vít Samek zdůraznil, že zavedení cut-off score by bylo diskriminační: „Ani my si nemyslíme, že by zavedení nepodkročitelné hranice bylo optimálním krokem. Podle nás by to mohlo zhoršit situaci u oborů, o jejichž absolventy mají zaměstnavatelé zájem a do kterých nyní velmi těžko sháníme žáky,“ dodal na tiskové konferenci místopředseda Samek.
Stanovení hranice úspěšnosti pro přijetí na maturitní obory požadovala Asociace krajů ČR s tím, že by to mohlo pomoci zvýšit úroveň vzdělávání. Podle analýzy MŠMT by se ale ještě více prohlubovaly rozdíly mezi jednotlivými kraji v České republice.
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
3 komentářů:
Ministr školství Robert Plaga (za ANO) v pondělí odmítl zavedení hranice úspěšnosti pro přijetí na maturitní obory. Stačí nahlédnout do RVP pro základní vzdělávání, kde se cosi říká o očekávaných výstupech vzdělávání pro téměř každý vyučovací předmět. Vlastně ani nevím, k čemu tahle pasáž v RVP je. Má vztah k navrhovanému cut-off-scoru? Jasně, že má. A když už ne k němu, pak k výstupům na konci 5. a 9. třídy zcela jistě. Koho to ovšem zajímá a jsou-li tyto výstupy závazné, kdo v základních školách u žáků sleduje na konci 5. a 9. třídy, zda jsou očekávané výstupy vzdělávání školou naplněny? Jedině snad trochu Českou školní inspekci, která s křížkem po funuse přijde s informacemi, které nebere vážně ani MŠMT ČR, natož kantoři. Je to prostě jen taková hra se slovy, se žáky, ale i s kantory na kvalitní školství. Hra na školství před volbami a po volbách.
Je to pochopitelně chyba a podle mne škoda, protože stávající úroveň středoškoláků (obecně) je dost tristní (zejména na soukromých středních školách, které jsou stejně jako státní školy dotovány z rozpočtu školství). Jedině snad trochu Českou školní inspekci, která s křížkem po funuse přijde s informacemi, které nebere vážně ani MŠMT ČR, natož kantoři. Je to prostě jen taková hra se slovy, se žáky, ale i s kantory na kvalitní školství. Hra na školství před volbami a po volbách.
Stanovením cut-off-scoru např. na hranici 30 % základního učiva by přece nebylo žádnou diskriminací kteréhokoliv školáka základní školy (žáci se SVP mají stejně v 99 % výjimku).
Nejsou-li sledovány výstupy vzdělávání žáků na konci základní školy, které by byly podmínkou k přijetí na střední školu, jako je tomu v řadě školských systémů v zahraničí, byl by cut-off-score alespoň částečným řešením stávající situace. Má-li maturant možnost konat opravnou MZ v náhradním termínu, proč by stejnou možnost opravných přijímaček neměli mít neúspěšní uchazeči o maturitní obory ve stejném či následujícím školním roce?
Přijímání žáků podle stávajícího systému, tj. podle pořadí úspěšnosti žáků u přijímaček je tragikomické, protože tento systém žádného ředitele k ničemu v podstatě nezavazuje a podle hesla "bližší košile než kabát" naplní první ročníky, jak to jen půjde, nejlépe pak do maxima stávající kapacity dané školy a na konci 1. ročníku střední školy pak začne "čistit" a "přebírat zrno od plev".
Přijímání žáků podle průměrného prospěchu (mnohé střední školy mají doposud toto kritérium jako sekundární) je stejně tragikomické, protože řada kantorů alespoň v pololetí 9. třídy (když ne už na konci 8. třídy) klasifikaci výrazně zmírní, a to buď o své vůli (podle hesla "dobré výsledky ve vyučovacím předmětu = dobrá výuka daného učitele"), nebo na žádost rodičů, aby "žák nebyl u přijímaček znevýhodněn špatným prospěchem" (viz Škola základ života - Pane profesore, když byl chlapec malý, tak ho kousl pes a od té doby ...").
Prostě, balvan kvality přijímaných uchazečů o maturitní obory se celá léta ve školství stále válí dál a dál, a oddaluje jak se dá, aniž by někdo přišel s návrhem, jak tento balvan odstranit nebo alespoň rozmělnit. Málem všichni se shodují jen na tom, že "cut-off-score" je zlo. Ale to je snad to jediné, na čem se všichni shodnou. To je opravdu nesporná předzvěst epochálních budoucích změn v českém primárním a sekundárním školství.
Zase plané sliby a nic nevyřešili. Je vidět, že netuší která bije. Jen plané zaklínání se motivací a kontrolou ČŠI. Však to kraje vyřeší. Tedy definitivní konec středního školství. Ti co jsou blízko důchodu to doklepou do důchodu, ostatní co nejdřv utečou. A mladí by museli být šílení, aby do toho lezli. Jak zjistí pravý stav věci budu mizet. Protože za všechno může učitel a ředitel. Žák má právo na vše a hlavně aby ho všichni správně motivovali. Běda těm, kteří to správně nedělají, nad čímž bude bdít ČŠI.
střední školství v dnešní podobě jest nefunkční a žádné cuty nepomohou,změmila se ekonomika,již není státní -centrálně plánovaná,jest tržní,dnesnevíme kolok bude potřeba elektrikářů=kolik se jich uživí (to že na něj jako zákazník čekáte tři týdny neznamená,že jich je nedostatek),také je dnes jasné,že se žák jedním vyučeným oborem nemusí vůbec uživit, úkolem školy je naučit žáka nejméně třem řemeslům ale především návykům ,kdykoliv bude v budoucnu potřeba se další obor doučit
Okomentovat