„V rámci aktuální debaty o bodové hranici u přijímaček na střední školy otiskl Respekt dopis náměstka pro školství Moravskoslezského kraje Stanislava Folwarczného. Ten je sympatický upřímnou snahou vysvětlit novinářům a veřejnosti, proč si krajští hejtmani víceméně bez rozdílu stranické příslušnosti myslí, že zhruba deset procent těch, kteří dnes studují (a neuspějí) na maturitních školách, mělo radši chodit na učňák. Ale také ukazuje, na jak mělkých základech tento názor stojí. Ve stejné době vyšel v odborném časopise Řízení školy článek analytičky Jany Strakové argumentující, proč není rozumné tlačit do učilišť ještě větší část populace, než tam dnes chodí, a jaké to může mít pro kraje následky. Srovnání těch dvou textů je rozhodně zajímavé,“ píše Tomáš Feřtek pro Respekt.cz.
Folwarczny vyčítá novinářům, že postoj krajů nechápou. Nechtějí nikomu upírat právo na vzdělání, šanci si ho doplnit v dospělosti má podle nich každý. Chtějí jen postavit bariéru tomu, aby na maturitní obor mohl v patnácti nastoupit, kdokoli si vzpomene. A ilustruje to na rozhovoru se dvěma kluky, kteří neměli na základce dobré známky, přesto rodiče chtěli, aby šli na školu s maturitou - u té ovšem neuspěli ani napodruhé a teď jsou fakticky bez kvalifikace, jen se základním vzděláním. Nebylo by rozumnější, aby se vyučili perspektivní obor, a pokud by chtěli, mohou si doplnit maturitu později? Nebyli by tihle kluci za to, že je systém přesměroval na učňák, nakonec spíš vděční?
Odpověď se zdá samozřejmá, ale jen zdánlivě. Jednoznačné ANO má totiž několik podstatných ALE. To první se skrývá v počtu vyučených. Jak zmiňuje Jana Straková, na učiliště u nás dlouhodobě směřuje třetina populačního ročníku. V tom jsme na evropské špičce, na druhém místě za Rakouskem. Pokud tedy nemáme dostatek elektrikářů, nástrojařů a podobně, není problém ani tak v počtu těch, kteří chodí na učiliště, jako spíš v tom, že se tam často nenaučí to, co by zaměstnavatelé očekávali, případně pak utečou do jiných profesí.
Celý text naleznete zde
11 komentářů:
Co ke článku autora, který vůbec netuší, kde je problém říct. Psát nový článek, kde bych vše popřel? Na to jako učitel nemám čas. Doporučuji občankářům na rozbor demagogie. Lepší příklad jsem dlouho nečetl.
Až EduIn začne dělat něco konstruktivního, tedy navrhovat něco smysluplného, místo toho aby rozbíjela fungující, jak to spoustu let dělá, pak bude mít smysl diskutovat.
Bohužel stále se najdou lidé, kteří těmto blábolům věří.
Proč všichni volají po řemeslnících, když máme druhý největší podíl žáků na učilištích?
Z titulku je hezky vidět neklid, který COS vneslo do řad eduinistů a jejich soukmenovců. Už nezaznívají plamenné pokyny směrem k lepším zítřkům, ale zní jen alibistické výstrahy typu "já to říkal". Navíc, jak píše pan Vaněk setrvale tendenčně demagogické.
Po roce 1989 62% žáků se ve středoškolském vzdělávání vzdělávalo ve středních odborných učilištích(z toho asi 5 % v oborech s maturitou), 14% v gymnáziích a 23% ve středních odborných školách). Je tedy zřejmé, že pokles uchazečů o střední odborná učiliště za poslední čtvrtstoletí je tedy zásadní.
Kde tedy jsou ti vyučení řemeslníci? Kde tedy jsou všichni vystudovaní učitelé?
"Pokud tedy nemáme dostatek elektrikářů, nástrojařů a podobně, není problém ani tak v počtu těch, kteří chodí na učiliště, jako spíš v tom, že se tam často nenaučí to, co by zaměstnavatelé očekávali, případně pak utečou do jiných profesí."
----vyučených máme dostatek,nadbytek,jenom se svou profesí neuživí,proto se živí jak se dá legálně i načerno,velmi často se pokoušejí dělat něco na živnosťák(a k tomu je třeba maturita) a největší nešťastníci končí s ukrajincema u pásu....
----co očekávají zaměstnavatelé? universálního dělníka,kterého budou moci postavit kamkoliv na linku,kteří budou makat stejně usilovně (dvanáctky) jako ukrajinci avšak mnohem zručněji a rychleji nežli ukrajinští učitelé a ukrajinské dojičky
Jo a vyřešíme to tak, že jich tam naženeme víc. Jak prozíravé.
Proč je nedostatek řemeslníků? Protože z elektromechaniků se stali experti na vzdělávání v Eduinu...
Ano, pane Sárközi, to je úroveň hodná prezidenta (učitelského spolku, který hledá, co nás spojuje...)
Pedagogická komora hledá, co spojuje pedagogy, nikoliv elektromechaniky či novináře... To jste špatně pochopil, co je to profesní spolek, pane šéfredaktore České školy. :-) Tyto profese mají jiné organizace.
Pane Komárku, já si naopak myslím, že pak Sarkozy uhodil hřebíček na elektromechanickou hlavičku. Vám to zřejmě připadá jako argumentace ad hominem, ale mně to připadá, jako vypíchnutí naprosto zásadního problému dnešní společnosti a dnešních hodnot.
Okomentovat