Cílem aktivity je 1) aby si studenti sami na sobě vyzkoušeli, jak tyto dva rysy působí v jejich vlastním myšlení, 2) aby rozvinuli schopnost reflektovat tyto svoje tendence, 3) aby si zvykli aktivně vyhledávat i argumenty a fakta podporující opačný názor a vytvářet si tak ucelenější obraz o tématu.
Tereza Vodičková (obcankari.cz) |
Konfirmační zkreslení (z anglického „confirmation bias“) je pojem označující naši přirozenou tendenci selektivně se soustředit na fakta a argumenty, která jsou v souladu s naším názorem, a naopak ignorovat ty skutečnosti, které mu odporují.
Motivované myšlení (z anglického „motivated reasoning“, viz též český idiom „přání otcem myšlenky“) značí tendenci vytvářet argumenty a myšlenkové konstrukce, které podporují námi preferovaný názor – tedy situace, kdy předem chceme dospět k nějakému závěru a hledáme jak, místo abychom se posouzením argumentů a faktů snažili přijít na to, jaký závěr je vlastně pravdivý. Tyto dva rysy našeho myšlení způsobují, že se často můžeme mýlit, přestože si myslíme, že máme pravdu a že náš názor je podpořený argumenty a fakty, a zároveň tvoří překážku schopnosti změnit názor.
Vedlejším důsledkem této metodiky je 1) seznámení se s argumenty v debatě o vlivu počítačových her na agresivitu, 2) zjištění, jak vypadá typický vědecký výzkum na takové téma (tj. jak vědci docházejí k nějakému závěru), 3) zjištění, že i různé vědecké výzkumy komplikovaných společenských jevů mohou vést k protichůdným závěrům.
Metodiku a pracovní list naleznete zde
2 komentářů:
https://www.youtube.com/watch?v=CRsMRvYrxiU
https://www.youtube.com/watch?v=CRsMRvYrxiU
Okomentovat