„Publikační řada „Indikátory“ přináší údaje o zdrojích ve vzdělávací oblasti, včetně věku učitelů
a ředitelů, jejich profesní zkušenosti, zastoupení žen mezi pedagogy, počtu žáků ve třídě,
pracovních úvazků pedagogů apod. Aktuální vydání se týká mezd pedagogů definovaných
jako průměrná hrubá mzda vzdělávacího personálu podle oficiálních zdrojů, a to po odečtení
zdravotního a sociálního pojištění, před daňovými srážkami, včetně zdravotních a penzijních
příspěvků a dalších prémií a benefitů. Přehledná informace se týká pedagogů v předškolním
vzdělávání a na 1. a 2 stupni základních škol na začátku jejich kariéry, po 15 letech praxe
a na příjmovém vrcholu. Trendy jsou zachyceny jako index vztažený k roku 2005,“ - srovnání platů učitelů je jedním z témat nového Přehledu zahraničních informací a zajímavostí ČŠI.
„Školní autonomie je dnes široce diskutovaným a oblíbeným tématem, mnohdy je však sporná. Mnoho vzdělávacích systémů míru školní autonomie zvýšilo v naději, že dosáhnou lepší adaptaci na lokální potřeby. V některých zemích však zvýšená autonomie vedla k většímu tlaku na školy a zúčastněné subjekty. Úspěch ve školní autonomii předpokládá respektování několika zásad: silný národní rámec a jasná strategická vize; dobře uzpůsobené školicí programy pro učitele a ředitele; pevný zodpovědnostní mechanismus; vytvoření kooperujícího prostředí – mezi školami a uvnitř škol.“
Celý přehled ke stažení naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat