Informační technologie jsou dnes všudypřítomné a logicky stále častěji zasahují i do výuky, proto je třeba rozvíjet a posilovat digitální gramotnost u žáků i učitelů. Tato pak může pomoci učitelům s přípravou testu nebo celé hodiny, žákům s výukou a pochopením problémů. Přírodní vědy mají obecně k technologiím blízko, matematika není výjimkou. Chtěl bych se tady věnovat dvěma online zdrojům informací, které lze v matematice (a nejen v ní) využít: Google kalkulačce a znalostní encyklopedii Wolfram Alpha. Rád bych zdůraznil, že informační technologie nám pomáhají ve vzdělávacím procesu, ale až na výjimky mají zůstat prostředkem, ne stát se cílem vzdělávání.
Technologie umožňují učiteli ukázat žákům obrázky, čitelné texty a postupy, které by na tabuli vytvářel (pokud vůbec) s problémy, dokážou spočítat či vykreslit i to, co by na tabuli nešlo, nebo šlo stěží. Technologie nám dokážou získat rychleji a přesněji zpětnou vazbu a zařadit do výuky hry a další prvky, které by standardně použít nešly. V neposlední řadě umožňují technologie učiteli získávat nové informace, poznávat a učit nové postupy, přinášejí pozitivní posun i do přípravy na výuku. V matematice můžeme snadno a rychle kontrolovat námi odhadované výsledky, ověřovat, zda jsme udělali, nebo neudělali chybu v řešení, případně i kontrolovat postup. Využívání technologií ve výuce přibližujeme tyto technologie běžnému životu. Do výuky můžeme zařadit více různých aktivit, které vedou žáky k pochopení učiva, přičemž zařazení informačních technologií je pro žáky atraktivní. Jednou ze zajímavých možností je i využití vlastních žákovských zařízení (BYOD).
Využití online – tedy běžně dostupných – aplikací je potom velkou výhodou pro učitele i žáky, jsou vždy po ruce a jsou multiplatformní.
Celý text naleznete
zde
0 komentářů:
Okomentovat