Česká škola požádala učitele i teoretiky o názor na novelu zákona o pedagogických pracovnících, kterou ministerstvo školství předkládá vládě. Položili jsme dvě otázky: 1) považujete návrh MŠMT na zmírnění kvalifikačních požadavků na učitele za správný? 2) Může vyřešit nedostatek učitelů?
Odpovídá ředitel základní školy Pravoslav Němeček.
Pravoslav Němeček (repro ČT) |
1) Považujete návrh MŠMT na zmírnění kvalifikačních požadavků na učitele za správný?
Je zřejmé, že návrh novely zákona je zejména o hledání personálních rezerv. Jde o snahu zabezpečit výuku na ZŠ a zejména SŠ a částečně tím řešit již téměř kritický stav. Na druhé straně je však třeba říci, že kroky jsou udělány vcelku správným směrem a promyšleně a že zatím nejde o snížení úrovně vzdělání pedagogů. Věřme, že další prohlubování této krize k němu následně nepovede. Novela také svým způsobem legalizuje stávající stav v některých školách a částečně snímá břemeno odpovědnosti z ředitelů, kteří byli donuceni řešit situaci na hraně nebo již i za hranou stávající podoby zákona.
2) Může vyřešit nedostatek učitelů?
Úprava zákona jen oddálí nutnost radikálního řešení problému. To spočívá zejména v následujících krocích:
- významně zlepšit financování školství tak, abychom se dostali na evropský průměr pokud jde o s rovnání v % HDP (zvýšení cca o 2 % HDP); toto zvýšení by bylo i významným motivačním a perspektivním signálem pro zájemce o práci ve školství; v současné době je vždy nejisté, jak bude vypadat školský rozpočet v následujících létech (řeší se vždy ad hoc)
- platovou úroveň vysokoškolsky vzdělaných pedagogů dostat rychle na úroveň vysokoškolsky vzdělaných lidí v ČR (pedagogové jsou nyní na úrovni asi 66% platu vysokoškoláků v ČR)
- zlepšit podmínky práce pedagogů a nechat je zejména učit – zbavit je prací a činností, které nesouvisí přímo s výukou a to tím, že školy budou lépe personálně vybaveny (administrativní a hospodářští pracovníci, správci počítačových sítí a technici ICT, psychologové, speciální pedagogové, vrátní …); zajistit pedagogům podporu formou placených uvádějících učitelů a mentorů
- v pořádku to bude v době, kdy si středoškoláci budou na prvních místech v přihláškách na vysoké školy volit fakulty připravující budoucí pedagogy
2 komentářů:
Asociace ředitelů ZŠ podporovala inkluzi, kariérní řád nebo dvouleté děti v MŠ, nyní podporuje deprofesionalizaci učitelské profese. K čemu je taková organizace?
Okomentovat