Termín zavedení povinné státní maturity z matematiky by se mohl sladit na školní rok 2021/22, řekl v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi ministr školství Robert Plaga (ANO). V gymnáziích a lyceích původně měla být o rok dříve. Rozhodnutí padne podle Plagy velmi brzy. Ministerstvo chce také do konce února předložit do meziresortního připomínkového řízení novelu školského zákona, která vyjímá slohy ze státních maturit a vrací je na úroveň škol. Informuje ČTK.
Celý text naleznete zde
Povinná zkouška z matematiky pro všechny maturanty bude možná odložena na rok 2021
neděle 27. ledna 2019
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
35 komentářů:
Pan ministr Plaga slíbil, že v listopadu 2018 začne diskuze o změnách maturit. Žádná diskuze ze strany MŠMT doposud nezačala. A náhle v TV ohlásí, že v únoru předloží příslušnou novelu školského zákona... Opět se tedy rozhodlo bez učitelů.
Návrat slohů do kompetence škol je mnoha hledisek velmi rozumné opatření, které není potřeba konzultovat. Odklad povinných jednotných maturit z matematiky znamená vytvoření prostoru pro diskusi (?), kterou vidím jako vcelku zbytečnou vzhledem k tomu, že jednotná maturita z matematiky pro všechny typy SŠ je metrologický (didaktický) i metodologický nesmysl. Pokud MŠMT není schopno zajistit diferencované státní maturity pro různé typy SŠ, bylo by možná lépe zrušit je úplně a ponechat je rovněž v kompetenci škol. Na lajdácké školy je možně došlápnout si jinak, než přes stupidní jednotné státní maturity. J.Týř
Omezení státní maturity z českého jazyka na didaktický test se podle Plagy nedá očekávat dříve než za dva roky. Ministr zároveň vyvrátil, že by resort chtěl slohovou práci úplně zrušit. "Že ministerstvo chce přejít na to, že bude centrálně řídit jen didaktické testy, neznamená, že slohovka nebude, vrací se zpátky na úroveň školy. Myslím, že přidanou hodnotou je právě to, že ji hodnotí na té škole, kde ten člověk působí. Centrální hodnocení v mnohém přechází k formálnímu hodnocení bez znalosti člověka," řekl Plaga.
Ať mi, prosím, někdo řekne, jakou přidanou hodnotu měli na mysli tvůrci současné maturity, když slohové práce hodnotí distančně. (V novém návrhu to má být naopak.) Obávám se dalších návrhů, v čem uvidí přidanou hodnotu. Tohle všecho totiž žádnou přidanou hodnotu nemá. Přidaná hodnota je přece v tom, když je žák nebo student tvůrčí, nad rámec předepsaného, když je v díle vidět aktualizace poznání i osobnosti.
No, jestli k té povinné maturitě z matematiky opravdu dojde, tak to bude texaský masakr motorovou pilou. To bude 50% neúspěšnost u maturity.
K těm vysokým číslům kolik lidí neodmaturovalo. Ve skutečnosti ani na třetí pokus neudělala státní maturity 4 % maturujících. Tedy stejně jako před jejich zavedením...
Na lajdácké školy je možně došlápnout si jinak, než přes stupidní jednotné státní maturity. J.Týř
No to teda fakt nevím jak? Právě proto,že to nebylo tak jednoduché, zavedlo MŠMT státní MZ. Před tím dostal maturitu každý, kdo zaplatil, ani o školy mnohdy nechodil. I to dnes v otázkách VM zaznělo a je to bohužel fakt.
Jo a co se povinné MZ z matiky týká, bude záležet, jak o bude nastaveno. Pokud tam bude pouze učivo ze ZŠ tak do páté obecné, tak to možná 80% dá :-) a masakr se konat nebude.
Pěkný zbytek neděle vám všem.
PetrK
"To bude 50% neúspěšnost u maturity."
Při současném nastavení maturitní zkoušky z matematiky to klidně těch 50% může být. Při nastavení na úrovni znalostí ZŠ to bude tak 40%.
Jsou známy i případy, kdy se "posluchač vysoké školy" po neúspěšném mnohaletém studiu na ní přihlásil znovu do prvního ročníku na stejný obor... A neudělal přijímačky. Proč by to tak nemohlo být i u středních skol? :)))
Obhájcům centralizovaných testů z matematiky
Pane Sarkozi, ta pouhá 4% je ve skutečnosti něco kolem 27000 mladých lidí.
"Ti zákonodárci a učitelé, kteří dnes plesají nad přijetím zákona o povinné maturitě z matematiky, protože oddělí zrno od plev, nechť vědí, že svým rozhodnutím zavřeli dveře k vyššímu vzdělání tisícům dětí, které by jej, s naší pomocí, zvládly a staly se tak pro společnost i sami pro sebe prospěšnějšími lidmi. Neexistuje jediný důvod, proč by selhání u testu z matematiky mělo představovat kritérium pro připuštění k střednímu a vyššímu vzdělávání."
Tajnej, říká vám něco shoda podmětu s přísudkem? Asi ne, co? Vy jste opravdu tím zvěstovatelem vzdělávání. Vopravdu ten pravej, kterej určuje, kdo je na co připraven. Matematiku neovládáte, češtinu neovládáte a dost pochybuji, že jste vůbec vystudoval VŠ.
"Pardon, jeden ano. Je potřeba žáky přesměrovat na nematuritní obory, protože současné vedení rezortu právě naslouchá hlasům elitářů a průmyslové lobby, kteří mají dojem, že českých maturantů a vysokoškoláků je příliš mnoho. Ve srovnání s kým a kolik by jich mělo být, už není jasné. Ví se jednoduše, že je. A my, novopečení výhybkáři, si už pokolikáté a pořád naivně myslíme, že moudří tam nahoře vědí co dělají."
Je jich příliš mnoho nikoliv ve srovnání s něčím, ale proto, že značná část z nich neovládá SŠ látku. Už jsem vám to vysvětloval mnohokrát, ale stále se to tam nějak nedostalo - tím řídícím parametrem není počet, ale znalosti a dovednosti. Pokud ovládnou SŠ látku všichni, ať mají maturitu klidně všichni. Pokud ale polovina populace nezvládne ani ZŠ látku, pak prostě polovina populace mít maturitu nebude. Je to prosté - byť pro vás zjevně ne.
Tajnej, jak jste zase přišel na to, že 4% je 27000 studentů? Vždyť celý populační ročník je řádově 100 tisíc dětí. Že vy jste zase "myslel"?
Státní maturita byla zavedena proto, že před tím dostával maturitní vysvědčení na některých soukromých školách každý, kdo si zaplatil školné. Tedy tento byznys státní maturita zkomplikovala.
Písemné práce z ČJ se opravovali centrálně protože při školním opravování byla nejednotná kritéria a opravovalo se všelijak. Někde dostal čtyřku každý.
Maturita z matematiky a cizího jazyka na gymnáziích a lyceích byla o rok dříve, protože se jedná o výběrové školy se všeobecným vzděláním, jejichž absolventi jsou připravováni pro studium na VŠ a tedy by neměl být problém zvládnout základní úroveň státní maturity. Jak vidět problém to je. Jaká je tedy úroveň všeobecného vzdělání v ČR po kterém mnozí křičí? Na odborných školách proběhla bouřlivá diskuse(nemají všeobecné vzdělávání), proto byla maturita o rok posunta. Možná s taktických důvodů, aby viděli jak dopadnou gymnázia. Ono když srovnáte slušného gymnazistu se slušným odborným studenem, pak tam bude asi rozdíl. Ať v rozsahu učiva tak v obsahu učiva. I v přístupu ke vzdělávání.
Závěr. Státní maturita je tu pro to, protože se podvádělo. Je možno státní maturitu zrušit, ale místo toho musí být zaveden systém, který nedovolí podvody na školách - zajistí kontrolu.
Úroveň vzdělávání je třeba měřit a tento typ státních zkoušek je nejlevnější řešení.
Buďto vymyslí takový typ státních zkoušek, který bude funkční a bude měřit výstupy, nebo musí zajistit kvalitu jinak, ale musí mít jasno jak. Kecy o motivaci ani ČŠI nefungují.
Závěr. Státní maturita je tu pro to, protože se podvádělo.
Evidence based? Nebo dojmologie? Axiom?
Tajný, kolik maturantů jste za svou praxi nechal ve 4 ročníku propadnout?
A kolik jste jich od maturit vyhodil, případně opakovaně?
Kolik přes Vaši zkoušku neprošlo a maturitu nezískalo vůbec?
"Závěr. Státní maturita je tu pro to, protože se podvádělo."
bohužel i toto zdůvodnění jest oprávněné,všichni známe praxi,kdo nebyl schopen dát prvák,odešel hned v prváku,kdo složitě doklopýtal do konce třeťáku,tak se někdy zvažovalo jestli ho čtvrtého pustíme nebo mu dáme třeťák zopakovat,a kdo došel dp čtvrťáku tal tu maturitu udělal,pokud ovšem neměl náhlou indispozici zvanou OKNO ! a tehdy bohuže neuspěl,přičemž se to stávalo dobrým žákům,i mne to jednou postihlo,dvojkař,to nebylo okno ale auzlák! na přípravném papíře jedno slovo "jirásek" pokoušeli jsme se ho rozmluvit: já,jeho třídní,předs. komise,buhužel,,hoch seděl.zíral před sebe a nevěděl, jak se jmenuje,takže za 5,nicméně cca za týden přišla ke mně sekretářka ředitele a přinesla nové vysvědčení, kde bylo z jč za 4 a "podepište prosím",já že ne,takže do ředitelny a "buď podepíšete nebo jdete",takže jsem šel,........podepsala to za mne v.z. zástupkyně ředitele
Ono k té státní maturitě - zavedla se, protože se podvádělo (osobní zkušenost s absolventy, kteří neznali procenta a nechápali trojčlenku - ani jinak alternativně problém neuměli vyřešit), ale k ničemu dobrému to nevedlo, protože se limit úspěšnosti nastavil tak, že proleze chytřejší student prvního ročníku střední školy.
Takže se podvádí dál, hrajeme si na maturity, někde si už hrají i na diplomy a pořádně se učit :) začne až doktorand.
Líto je mi nejvíc toho promrhaného a hrami vyplňujícími nudu stráveného času na nižších stupních. Až pak vyhozených peněz.
PR, ptáte se kolik maturantů jsem nechal za svého působení propadnout. Žádného. Ani jsem nemohl, většina už byla v režii cermatu. Co z toho vyvozujete? Když je učím tak vidím, kde mají mezery a kde musí zapracovat, no a pak v hodinách dohlédnu aby zabrali a je vymalováno.
Žádného.
Nic jiného jsem ani nečekal.
Ani jsem nemohl, většina už byla v režii cermatu.
Opravte mne, jestli se pletu, ale neučíte snad angličtinu?
A není ústní zkouška součástí maturit?
Co z toho vyvozujete?
Nového nic. Jen to, co jsem už dávno vyvodil dříve.
Když je učím tak vidím, kde mají mezery a kde musí zapracovat, no a pak v hodinách dohlédnu aby zabrali a je vymalováno.
A když nezaberou, tak co?
Zohledníte jejich stres a špatné rodinné zázemí?
Dělají to ostatní zkoušející u Vás také tak?
Či to se u Vás na škole nestává?
Protože tak skvěle vybíráte u přijímaček?
Kolegové soumar a laimes popsali své vlastní zkušenosti.
Nijak jsem je k tomu nemotivoval.
Učitel, který učí maturitní předmět a za několik let praxe se mu nestalo, že by nechal žáka propadnout ve 4. ročníku, nebo že by, ač velice nerad, jej nemusel vyhodit u maturit, může být leda ... tajný.
Může mít štěstí na žáky. Může být opravdu skvělý. Ale během nějakých pěti, deseti let prostě zafunguje statistika. Žáci jsou jen lidé a ti občas selhávají.
U mne to vychází v mých předmětech u maturit přibližně na jednoho maturanta ročně. Z těch, které nechám já, nebo kolegové až k maturitě dojít. Někdy víc, občas žádný.
Matikáři a češtináři mají skóre vyšší.
Potíž s Vámi je ve Vašem vnímání reality, nikoliv v realitě samé.
To by nevadilo, kdybyste alespoň své bludy nehlásal a neargumentoval svou zkreslenou "zkušeností".
soumar
Takže se podvádí dál, hrajeme si na maturity, někde si už hrají i na diplomy a pořádně se učit :) začne až doktorand.
Už ani to není pravda.
I PhD je na prodej.
Tak já jich letos nechám pět propadnout, abych se vešel do té statistiky. Vždyť na co by ta maturita byla, kdyby ji měl každý, ergo, někdo musí z kola ven, jinak bychom neměli ten správný pocit dobře vykonané práce vy lumene. Mimochodem, naše škola se vejde do celostátního průměru propadlíků, kdyby však na tom nedejbože byla třeba lépe, přitvrdíme prontissimo.
To na VG odvedle, nepropadá skoro nikdo. Podvodníci, zřejmě. Po jiných chcete evidence based argumentaci, ale masové podvádění učitelů zakládáte na anekdotách. Maturoval jste také postaru? Tož je vaše maturita zřejmě zkompromitována. Co ti vaši dva velkokapacitní idolové. Taky postaru? Ajajaaj.
Co když nezaberou? No, oni zaberou. Dohlédnu na to, páč jsem s nimi v hodinách tak nějak fyzikálně přítomnej. Třeba tento rok nezaberou a já se konečně dočkám toho slastného pocitu něčího vyhození od maturit. Budu u toho pohoršeně špulit hubu a dělat ts ts, to nám ta ouroveň klesá kolegové profesoři. Dám vědět.
poste.restante: Tady ne. :)
Jinak je celkem jednoduché popsat stav a příčiny, ale složitější je vymyslet, jak s tím někam pohnout. Ona ta současná "pohodička, klídeček" vyhovuje
rodičům: děti jsou přes den hlídané, není pocit frustrace, že Pepka vyrazili z průmky a sousedovo Mařku ne
studentům: mají čas na blbiny, v lepším případě na práci/podnikání
části učitelů: chceme být zadobře, žádný konflikty, a hlavně žádná štvanice s výukou
i krasoduchům: když není spěch na učení, snadno se mezi předměty vleze nějaká ta výuka k x-pohlavnosti
Krátkodobě tratí jen plátci daně, protože živí děcka zbytečně dlouho a živí zbytečně moc učitelů.
Že tratí společnost, která se zasekla ve žvanění, a nechává se předběhnout Čínou, dohánět Ruskem a ovlivňovat kdekým... To už je krasoduchům Putna.
A ještě jedna věc - strašně nefér je to vůči některým studentům.
Ono si zlobivé děcko s rodiči s drzým čelem a nabroušeným jazykem vyvzdoruje různé úlevy, benevolentnější hodnocení, a tak dále.
Jenže pak se dostane na VŠ a tady padne kosa na kámen. Vážně nemůžeme a nebudeme pouštět do praxe (a ani do vyšších ročníků) ignoranty.
Je někdy těžké vysvětlit 20letému dospělému s vlastnostmi rozmazleného puberťáka, že neměl schopnosti ani na maturitu, býval by byl spokojen na jednoduché škole a jestli chce, může se přihlásit do prvního ročníku znovu, ale je to ztráta času jeho i našeho.
Tajný, nezlobte se, ale reagovat na takové výlevy, jaké jste předvedl v posledních dvou příspěvcích je opravdu pod úroveň.
"Evidence based" jste se dožadoval Vy v reakci na výrok pana Vaňka, který nevznikl bez příčiny.
Dostal jste během dvou hodin dva příklady od diskutérů, jejichž důvěryhodnost nemáme důvod zpochybňovat. Abyste se srovnal s realitou, označil jste je za "anekdoty".
Jen jste tím doložil platnost mého tvrzení z posledních dvou vět minulého příspěvku:
Potíž s Vámi je ve Vašem vnímání reality, nikoliv v realitě samé.
To by nevadilo, kdybyste alespoň své bludy nehlásal a neargumentoval svou zkreslenou "zkušeností".
Soumare, bohužel bych mohl vyprávět...
Kromě veřejných vysokých škol máme hodně i soukromých. A ty musí "generovat" kromě zisku také postgraduální studenty. Aby nebyly podezřelé, že nemají vědeckou práci.
Je to tristní a smutné...
Budu se muset více snažit, abych se vešel do statistiky.
Opět se zeptám, když se tedy masově podvádělo, podvádělo také, když jste maturoval vy? Podvádělo se u školních maturit za první republiky a za bolševika? (to ještě byla ta úroveň vzdělání holt vysoko). Teďkonc se už nepodvádí?
Když university přijímají údajně nevzdělané absolventy sš, (což už deset nebo kolik let zřejmě nejde, poněvadž jsou všichni testy řádně prověření) nemaj co fňukat nad slabou úrovní. Stačí je nepřijmout. Neštěká se tady náhodou na špatný strom?
Odkloníme nehodné uchazeče na na učiliště, bude jich víc než nejvíc v eu a světe div se, davy prácechtivých elektrikářů a pokrývačů furt nikde. Svátost vzdělání však bude zachráněna.
Vám nejde o vzdělávání, nýbrž o exkluzivitu vzdělání. Nejde o to, aby se co nejvíce lidí dostalo ke vzdělání, ale aby se ke vzdělání dostali je ti nejlepší. Jako jste vy. Ó všemocný Gaussi, posvěť se jméno Tvé.
poste.restante:
Soukromé VŠ jsem moc do úvahy nebral; diplomy z nich se do úvahy berou hlavně ve státních institucích a ... sic! na základních a středních školách :-)
Tajný učitel:
Těžko soudit z pozice tehdejšího studenta; srovnám-li to, co jsem se naučil na gymnáziu tehdy a co se učí dnešní studenti, nepodvádělo se. Univerzity fňukají nad tím, že kromě studentů slabých, kterým je během prvního ročníku vysvětleno, že tam nepatří, přichází i studenti průměrní, kteří se za 14 let lážoplážovité školní docházky nenaučili soustředěně učit a nic se nenaučili. Ti na VŠ patří, ale místo VŠ výuky předvádíme v prvním ročníku rychlogympl. Zdržuje to, zbytečně.
Jde o to, aby se dobrým dostalo dobré vzdělání v době, kdy mají maximum paměťových schopností (+- 12-16 let) a ne až když je mozek za zenitem (25+) :-). Jak by fungoval hokejový ligový klub, kdyby se mu na kluzišti motali nemotorní začínající bruslaři? A když už nakrásně někoho talentovaného objeví, učí ho bruslit pozadu, místo aby ho to naučili v juniorce.
Ó všemocný Gaussi, posvěť se jméno Tvé.
Tajný, nezlobte se, ale tyhle Vaše výlevy jsou opravdu za hranicí trapnosti a mně se moc nechce do této bažiny zabředávat. Přičítám to Vaší neschopnosti najít věcné argumenty.
Přesto odpovím, ale nikoliv Vám, ani kvůli Vám, ačkoliv vím, že je to zbytečné.
V minulosti se samozřejmě podvádělo také. Bylo tomu tak vždy a vždy tomu tak bude.
Známe přece historky o tom, jak místní tajemník strany zvednul telefon a postavil otázku něčí maturity nebo diplomu "patřičně politicky". Případně jak soudruzi s těmi, kdo odmítli vidět záležitosti v "širších celospolečenských souvislostech" zatočili "po bolševicku" si mnozí z nás (50+) ještě pamatují.
Samostatnou kapitolou je pak studium na VUML a titul RSDr., kteréžto jevy můžeme považovat za podvody či korupci systémové.
Tam kde nebyla tlačenka partajní, pomohly občas peníze, nebo jiné prostředky. Posloužím tentokrát třeba odkazy ve filmech.
Náznak můžete vidět například v druhém díle "Básníků", kde se Štěpán Šafránek pokouší (marně) získat protekci prostřednictvím dcery jistého "dojiče socialismu". Nebo v komedii "Léto s kovbojem", kde matka Oldřicha Víznera, ne příliš inteligentního studenta medicíny naváže přátelský kontakt s manželkou jeho zkoušejícího a současně otce Lenky Kořínkové. K nemalé "radosti" Daniely Kolářové.
V té či oné míře pak docházelo k větším či menším podvodům během studia, nebo závěrečných zkoušek i v dobách předúnorových. Namátkou mi teď vytanula scéna z komedie Jarčin profesor, kde chudý, ale inteligentní student předává hloupému, ale bohatému studentovi výkresy, které narýsoval místo něj.
Podvádělo se dozajista už i za Karla IV.
Podvádělo se dozajista i za dob mého studia, ale nevím o případu, který bych zaznamenal mezi svými vrstevníky.
Přijímačky na střední školy, obzvláště u maturitních oborů byly celkem náročné.
Odchod nezvládajících na méně náročné obory, či rovnou na učiliště byl v prvním a občas i druhém ročníku naopak vcelku běžný.
Většinou to nijak dramaticky neprožívali ani rodiče, protože "dělnická třída" byla v kurzu, na rozdíl od podezřelé "pracující inteligence". Rozhodně bylo finančně výhodnější být dělníkem v náročném provozu, nežli třeba učitelem nebo i technikem.
Podstatná je ale míra této "korupce" a podvodů.
Troufám si tvrdit, že v předlistopadových dobách šlo o jevy veskrze ojedinělé.
Pokud ale chcete zase to své "evidence based", tak jděte do háje rovnou.
V době, kdy procenta studujících náročné školy byla nízká, nebyl tento jev společnosti nebezpečný. Nemluvě o tom, že tehdejší "hloupí a slabí" studenti by dnes nejspíš patřili pořád ještě k nadprůměru.
Když university přijímají údajně nevzdělané absolventy sš, (což už deset nebo kolik let zřejmě nejde, poněvadž jsou všichni testy řádně prověření) nemaj co fňukat nad slabou úrovní. Stačí je nepřijmout. Neštěká se tady náhodou na špatný strom?
Maturitní "testy" prověřují pouze MINIMÁLNÍ úroveň, potřebnou k získání maturitního vysvědčení.
S přijímačkami na vysoké to nemá co dělat. Tam je rozhodující financování na hlavu a přemíra soukromých vysokých škol, inkasujících přímo. Proto na některé obory už vlastně přijímačky ani nejsou.
Vám nejde o vzdělávání, nýbrž o exkluzivitu vzdělání.
Vaše pindy o "laťkovačích" a "ochráncích exkluzivity vzdělání" bohužel jinak nazvat nelze.
Už dávno je zřejmé, že je mimo rámec Vašeho pochopení, že když na vysoké školy odchází více než polovina a na maturitní obory 3/4 populačního ročníku, je mluvit o "exkluzivitě" poněkud trapné.
Stejně jako to, že nechápete, že podstatné není to, na jaké typy studia necháme kohokoliv zapsat, ale to, do jaké úrovně znalostí a jejich zvládnutí se kdo dostane.
Je všeobecně známým faktem, že vyučenci mnohých předrevolučních oborů měli často lepší oborové znalosti, nežli mnozí dnešní maturanti.
Maturitní vzdělání je, lapidárně řečeno, takové vzdělání, do kterého se vstupuje se znalostí alespoň trojčlenky a malé násobilky, a odchází se alespoň se znalostí funkce sinus a řešení soustavy lineárních rovnic.
Když tyto znalosti žák během studia nezíská, je jedno, že mu vystavíme třeba maturitní certifikát. Vzdělanější se tím nestane.
Vzdělání není to, když na dveře mateřské školy napíšete "VOŠ" nebo "střední odborná" a místo památečních diplomů budeme 30. června rozdávat diplomy "vysokoškolské".
Ale vzdal jsem se už dávno naděje, že tohle Vy někdy pochopíte.
pr. Když jsou moje příspěvky trapné, pak snadná pomoc, nekomentujte je.
Podvádění byl dle vás před listopadem jev veskrze ojedinělý. Krom tlačenky členů výborů, krom výběru dětí s vyhovujícím kádrovým profilem, krom peněz a klíčků. Po listopadu se však podvádění rozbujelo do míry, kterou bylo potřeba omezit zavedením smz. V jejím důsledku (protože učitelé podváděli en masse) má dnes neukončené střední vzdělání cermatím odhadem 27000 lidí. Kteří nepodváděli. Přihlásili se ke studiu a byli přijati a vzdělávání až do maturity.
Namísto řešení údajného podvádění učitelů a ředitelů škol, například zrušením financování na žáka, potrestáme koho jiného než žáky. Nadto se údajně podvádí dál a snadněji než předtím. Celé to nefunguje, tak vymyslíme cut off skóre a matiku u maturity. Nezajímá nás už, že odkloněním ještě větší části 15 letých na učiliště, zřejmě více tak žádaných řemeslníků nebude, jelikož vyučení se často rekvalifikují k něčemu poněkud méně rukodělnému nebo skončí na PÚ. Vaše čísla nesedí, mimochodem. Do učilišť odchází dlouhodobě třetina pop. ročníku. Prý nejvyšší podíl v eu hned po Rakousku.
Pravíte, že kdysi vyučený uměl více než dnešní maturant a tehdejší maturant uměl více než dnešní magistr atd. Za to, že lidé umí obecně méně než před tím, může nedostatečně centrální maturita a přijímačky, které měli za úkol předejít podvádění a namísto toho podvádění usnadňují, navíc znevýhodňují sociálně slabé a nemajetné uchazeče, za třetí redukují vzdělávání na nácvik testů.
Mohl bych pokračovat, ale zřejmě zbytečně. Vy nikdy nepřipustíte, že hasit oheň benzínem nemůže fungovat. Hlavně, že se třídí
"Co když nezaberou? No, oni zaberou. Dohlédnu na to, páč jsem s nimi v hodinách tak nějak fyzikálně přítomnej. Třeba tento rok nezaberou a já se konečně dočkám toho slastného pocitu něčího vyhození od maturit. Budu u toho pohoršeně špulit hubu a dělat ts ts, to nám ta ouroveň klesá kolegové profesoři. Dám vědět."
To, jak nám ta úroveň klesá, je vidět už na tom, žo voni můžou učit. To by ještě před 30 lety bylo absolutně nemyslitelné.
"Namísto řešení údajného podvádění učitelů a ředitelů škol, například zrušením financování na žáka, potrestáme koho jiného než žáky."
A čím ho jako potrestáme? Tím, že mu sdělíme, že když neovládá roznásobování závorek, tak nemůže být přijat na maturitní obor? Tím ho netrestáme, ale naopak mu tím prokazujeme nedocenitelnou službu-dáváme mu zpětnou vazbu, která mu může ušetřit 4 roky života. Obézního rovněž netrestám tím, že jej zvážím.
"Pravíte, že kdysi vyučený uměl více než dnešní maturant a tehdejší maturant uměl více než dnešní magistr atd. Za to, že lidé umí obecně méně než před tím, může nedostatečně centrální maturita a přijímačky, které měli za úkol předejít podvádění a namísto toho podvádění usnadňují, navíc znevýhodňují sociálně slabé a nemajetné uchazeče, za třetí redukují vzdělávání na nácvik testů."
Nikolivěk. Všeobecná úroveň absolventů začala dramaticky klesat již v devadesátých letech. Naopak, již jsem četl několik rozhovorů s VŠ profesory a asi dva články o pozorováních gymnaziálních učitelů, že po zavedení centrální maturity a centrálních přijímaček, je konečně znát nárůst kvality posluchačů. Je to naprosto logické - pro toho, kdo je mocen logického uvažování. Je to přesně tak, jak popisoval pan soumar - VŠ byly pozvolna donuceny začít doučovat SŠ látku, obzvláště v matematice.
Okomentovat