Česká škola
požádala učitele i teoretiky o názor na novelu zákona o
pedagogických pracovnících, kterou ministerstvo školství předkládá vládě. Položili jsme dvě otázky: 1) považujete návrh MŠMT na zmírnění kvalifikačních požadavků na učitele za správný? 2) Může vyřešit nedostatek učitelů?
Odpovídá předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
Petra Mazancová (facebook.com) |
Je to projev zoufalství, ústup z dřívějších požadavků, které vyhnaly mnoho dobrých lidí. Pokus přitáhnout lidi, aniž by pozice byla patřičně finančně ohodnocená. Pomůže to pár ředitelům, neřeší to problém systémově.
Důvěru by měl mít ředitel, když se rozhodne, že bude zaměstnávat nekvalifikovaného - je to jeho zodpovědnost, měl by být schopen posoudit, kdo učí dobře a kdo nikoli.
Spíš bychom se měli ptát, proč učitelské povolání je tak neatraktivní, a co musíme udělat proto, aby to bylo povolání snů? Jak poskytnout učitelům účinnou podporu? Jak to může být v současné době povolání snů, když stát dává zakázku bez vize, rodiče jako voliči zakázku odmítají, chtějí často konzervativní pedagogiku, učitelé nejsou zaplaceni a pohybují se navíc jako mezi mlýnskými kameny několika rozvášněných názorových skupin.
MŠMT stále hledá způsoby, jak dostat do škol dobré učitele, ale často zapomíná na to, že bez peněz to nepůjde - zvyšme atraktivitu učitelského povolání a narovnání platů na slušnou úroveň je podmínka první, nikoli dostačující. Ruku v ruce musí jít s lepší přípravou učitelů a jasnou perspektivou, kterou mohou ve školství získat.
V anketě už odpovídali Miroslav Hřebecký, Pravoslav Němeček, Jiří Zajíček a Radek Sárközi
2 komentářů:
Přítulnost (konformita) Učitelské platformy k oficiálním návrhům a stanoviskům MŠMT a fakt, že málopočetná Učitelská platforma vznikla zřejmě jako reakce na vznik mnohem početnější Pedagogické komory, jsou, myslím, docela známá a zřejmá věc. S "patřičnou" podporou jdou některé věci některým lidem lépe bez ohledu na to, jaký je deklarovaný, pravý nebo jejich okolím vnímaný smysl a cíl jejich působení.
Bez ohledu na to, že zastávám výše uvedený názor na Učitelskou platformu, konstatuji, že tentokrát nemám, co podstatného vyjádření P. Mazancové vytknout.
Pan Týř má pravdu...
https://drive.google.com/open?id=0B6ir-4sFpVqOa1N1UWUxUEViTjQ
Okomentovat