V Česku je malý zájem o místa ředitelů škol. Do poloviny výběrových řízení na tuto pozici se v uplynulých měsících přihlásil nanejvýš jeden zájemce, upozorňuje Česká školní inspekce. To by se teď mohlo změnit. Ministerstvo školství připravuje novelu vyhlášky právě o konkurzech. Nakonec tam ale úřad nejspíš neprosadí všechny změny, které původně plánoval. Tématu se věnuje Radiožurnál.
Aneta Lednová (repro ČT) |
„Dominantním tématem řízeného pohovoru s uchazeči mají být otázky týkající se pedagogických aspektů práce ředitele školy, pedagogické vize uchazeče, jeho představ o vedení pedagogického sboru a jeho osobnostních kvalit. Toto opatření má přivést ke konkurzům uchazeče, kteří mají obavy z toho být zkoušeni ze znalosti právních předpisů nebo administrativních postupů, tedy věcí, o kterých získávají noví ředitelé ucelený přehled až po nástupu do funkce a ve svém funkčním vzdělávání,“ přibližuje mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.
Na konkurzy na ředitele se v minulém školním roce zaměřila i Česká školní inspekce. Z jejich dat například vyplynulo, že do poloviny výběrových řízení na pozice ředitelů škol se v uplynulých měsících přihlásil nejvýš jeden zájemce.
„Ukazuje to na velký problém, který máme ve vzdělávacím systému, a to je nezájem o funkci ředitele školy,“ upozorňuje náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
Celý text a pořad ke stažení naleznete zde
10 komentářů:
Diví se někdo, že o místo ředitele školy není zájem?
jistěže se přilásí pouze jeden :-)
Znám několik ředitelů, kteří nešli do nového kola zcela dobrovolně se slovy: "Nikdy více."
Myslím tím opravdu dobrovolně a nikoliv stylem "kyselé hrozny".
Nedivím se jim. Vím, proč jsem sám nabídky tohoto typu odmítnul.
V okamžiku, kdy 80 % času z práce ředitele je jen "úředničina", přičemž nadpoloviční část této úřednické práce je naprosto zbytečná a tupá,
v okamžiku, kdy odpovědnost ředitele za všechno je neomezená a možnost sám něco ovlivnit minimální,
v okamžiku, kdy na skutečnou pedagogickou práci, včetně práce s učiteli zbývá sotva desetina času, ale spíše méně, …
v takové situaci většina skutečných učitelů usoudí, že o tuhle práci opravdu nestojí.
Čest a úcta ředitelům, kteří i v takovém prostředí tuto práci dělají a dělají ji dobře.
Zdá se, že na ministrstvu nechápou. S ČŠI se není co divit. Zájemcú o ředitele gymnázia je vždycky dost, ale zájemců o ředitelování na učňáku či základce víc nebude. Zájemci nejsou proto, že by se báli konkurzu. Ale jak napsal Poste restante je to o zodpovědnosti ředitele a nemožnoti cokoliv skutečně řídit. Navíc ještě má vyplácet peníze, které nedostane nebo o ně musí žebrat u zřizovatele učitelům, které nemá, protože učit v takovém prostředí chce jen málokdo.
Škola je ze své podstaty VZDĚLÁVACÍ zařízení, ve kterém vyučují UČITELÉ. Nikoli pedagogové (vychovatelé, původně průvodci, kteří jen doprovázeli děti do školy a tam je předávali učitelům, vzdělávatelům).
ČŠI, která ani tuhle základní věc nechápe, a mluví jen o pedagozích (vychovatelích) "nestojí za nic". NÚV, který si plete v Rámcových VZDĚLÁVACÍCH programech DIDAKTIKU s pedagogikou a psychologií "nestojí za nic". Diví se někdo, proč se učitelé nehrnou do funkce ředitele školy, když MŠMT takhle przní české školství a předělává školy ze zařízení vzdělávacích na zařízení (pře)výchovná?
Viz
Tornádo KAT a vládní jaderný výbuch
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290
"DIDAKTICKÁ DEMENCE" NÚV a MŠMT PŘI REVIZI RVP
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
J.Týř
"ČŠI, která ani tuhle základní věc nechápe, a mluví jen o pedagozích (vychovatelích) "nestojí za nic".
Aha, takže absolventi pedagogických fakult jsou vychovatelé. A učitel není pedagog, protože nevychovává. A vyučování je vzdělávací, nikoli výchovně-vzdělávací proces.
Už to chápu. Holt nová doba, host vyhazuje vrchního :-) Za všechno může ČŠI, MŠMT a CERMAT :-)
Už jsem se dlouho nezasmál.
PetrK
Myslím, že jestli budou některé Pedagogické fakulty a "neziskovky" typu Pedagogické komory aktivisticky (pedagogicko populisticky) prznit učitelskou profesi přeměňováním učitelství na vychovatelství tak jako dosud, nezbyde MŠMT, vládě a Parlamentu České republiky využít po případné úpravě či doplnění i tento zákon k umožnění získání DPS odborníkům z praxe.
Aktivisticky "zdivočelé" Pedagogické fakulty, Pedagogická komora a další zdivočelé neziskovky, školské odbory atd. mají, myslím, dost důvodů se vážně zamyslet nad tím, co a jak dělají a (pomoci) dát různým svým hloupostem tzv. "zpátečku".
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/radek-sarkozi-k-novele-zakona-o.html
Ten limit (cut-of skóre) sám o sobě není obecně správná věc. Nutno ale vidět i to, že zejména z důvodu špatné péče státu o podfinancované základní (i střední) školy znetvořené aktivisticky pečovatelsky (nikoli vzdělávatelsky, didakticky) pojatým systémem RVP/ŠVP. Z tohohle hlediska je ta hejtmanská iniciativa, která požaduje i lepší prověřování znalostí žáků ve 3. 5. a 9. ročnících ZŠ, přínosná věc. Tím, že upozorňuje na "svrab a neštovice" regionálního školství způsobené zejména tragicky neúčelným a neúčinným (nefunkčním, aktivistickým) systémem RVP/ŠVP, nefunkčností ČŠI, NÚV a NIDV na straně jedné a podfinancováním školství na straně druhé.
Z výše uvedených i dalších důvodů není ta hejtmanská iniciativa ryze negativní věc. Odmítne-li ji ministr školství, měl by se lépe postarat o odstranění výše zmíněných nesrovnalostí*, na které ta hejtmanská iniciativa zřetelně a důvodně poukazuje.
*Viz např.
SKONČÍ NĚKDY DIDAKTICKÁ DEMENCE MŠMT, ČŠI, NÚV a NIDV?
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html#comment-4403602901678438323
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/ministr-plaga-msmt-nepripravuje-hranici.html
Klidně se smějte, pane Petře. Nikde není psáno, že učitelé musejí nutně vycházet a do škol přicházet (jen) z Pedagogických fakult. Nikde není psáno, že ten aktivistický výplach mozků bude ČŠI donekonečna procházet. Kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe, zní jedno staré české přísloví.
Nenapraví-li ten antiučitelský (antididaktický) pedagogicko populistický nepořádek Babišova vláda, udělá to nějaká příští. Teprve pak budeme mít ve školách dost kvalitních UČITELŮ a teprve pak se budou víc zajímat i o "ředitelování" ve škole.
J.Týř
dr: Vážený pane kolego, za vaši absolutní nechápavost nemohu. Pedagogická komora je tzv. neziskovou organizací - neziskovkou*. Moje výhrady k ní trvají: Není to profesní komora učitelů. Učitel je učitel a pedagog je pedagog (vychovatel). Aktivisticky přispíváte k pojmovému guláši, který v těch pojmech dělá bohuzel i ČŠI, NÚV a NIDV. Vaše "didakticky dementní" "na komoru mířící" "pedagogicko-učitelské mimikry" jsou směšné a matou učitele i veřejnost (viz argumentace výše i jinde).
*
Nezisková organizace je organizace (právnická osoba), která nevytváří zisk k přerozdělení mezi své vlastníky, správce nebo zakladatele. Zisk sice může vytvořit, ale musí ho zase vložit zpět do rozvoje organizace a plnění jejího poslání. Neziskové organizace tedy nejsou obchodní společností ani jiným podnikatelským subjektem. Zakládají se za účelem uspokojení konkrétních potřeb občanů a komunit.[1] Prostor pro neziskové organizace je proto značně široký, patří sem jak různé organizační složky státu, občanská sdružení a spolky nebo i neziskové organizace typu obchodních společností (družstva, společenství vlastníků jednotek).
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Nezisková_organizace
Spolek zmatečně (viz výše i jinde) nazývaný Pedagogická komora, z.s. tuto definici jasně splňuje.
Okomentovat