Ministerstvo školství nebude připravovat návrh na zavedení hranice úspěšnosti pro přijetí ke studiu maturitních oborů, jak žádají kraje. Ty by měly ke zkvalitnění vzdělávání spíš regulovat nabídku škol, a to i podle potřeb zaměstnavatelů. Po jednání tripartity to novinářům řekl ministr Robert Plaga. Šéfka Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová Plagu (oba ANO) vzápětí kritizovala za nečinnost při zvyšování kvality středních škol. Informuje ČTK.
Celý text naleznete zde
Ministr Plaga: MŠMT nepřipravuje hranici úspěšnosti pro přijetí na SŠ
pondělí 21. ledna 2019
·
Štítky:
Asociace krajů,
cut-off score,
MŠMT,
Robert Plaga,
střední školy,
Zprávy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Ministr školství Robert Plaga (za ANO) v pondělí odmítl zavedení hranice úspěšnosti pro přijetí na maturitní obory.
Je to pochopitelně chyba a podle mne škoda, protože stávající úroveň středoškoláků (obecně) je dost tristní (zejména na soukromých středních školách, které jsou stejně jako státní školy dotovány z rozpočtu školství).
Stanovením cut-off-scoru např. na hranici 30 % základního učiva by přece nebylo žádnou diskriminací kteréhokoliv školáka základní školy (žáci se SVP mají stejně v 99 % vyjímku).
Nejsou-li sledovány výstupy vzdělávání žáků na konci základní školy, které by byly podmínkou k přijetí na střední školu, jako je tomu v řadě školských systémů v zahraničí, byl by cut-off-score alespoň částečným řešením stávající situace. Má-li maturant možnost konat opravnou MZ v náhradním termínu, proč by stejnou možnost opravných přijímaček neměli mít neúspěšní uchazeči o maturitní obory ve stejném či následujícím školním roce?
Přijímání žáků podle stávajícího systému, tj. podle pořadí úspěšnosti žáků u přijímaček je tragikomické, protože tento systém žádného ředitele k ničemu v podstatě nezavazuje a podle hesla "bližší košile než kabát" naplní první ročníky, jak to jen půjde, nejlépe pak do maxima stávající kapacity dané školy a na konci 1. ročníku střední školy pak začne "čistit" a "přebírat zrno od plev".
Přijímání žáků podle průměrného prospěchu (mnohé střední školy mají doposud toto kritérium jako sekundární) je stejně tragikomické, protože řada kantorů alespoň v pololetí 9. třídy (když ne už na konci 8. třídy) klasifikaci výrazně zmírní, a to buď o své vůli (podle hesla "dobré výsledky ve vyučovacím předmětu = dobrá výuka daného učitele"), nebo na žádost rodičů, aby "žák nebyl u přijímaček znevýhodněn špatným prospěchem" (viz Škola základ života - Pane profesore, když byl chlapec malý, tak ho kousl pes a od té doby ...").
Prostě, balvan kvality přijímaných uchazečů o maturitní obory se celá léta ve školství stále válí dál a dál, a oddaluje jak se dá, aniž by někdo přišel s návrhem, jak tento balvan odstranit nebo alespoň rozmělnit. Málem všichni se shodují jen na tom, že "cut-off-score" je zlo. Ale to je snad to jediné, na čem se všichni shodnou.
Zavedení cut-off score zamítla i tripartita.
Myslím, že je vymeteno a ochránci dětí před osudovými zkouškami mají o jeden cíl méně a mohou zase klidněji spát.
Ale jak jsem napsal na "jiném" webu:
Na druhou stranu, žádná katastrofa to není.
No tak budeme mít na maturitních oborech žáky bez základních znalostí, stejně jako doposud.
Nic nového.
Na druhou stranu, žádná katastrofa to není.
Na katastrofy jsme my Češi kabrňáci. Vždycky a všechno nějak obejdeme a "zjednodušíme".
V RVP ovšem existují očekávané výstupy na konci 5. a 9. ročníku základní školy. Stačí nahlédnout na konec RVP pro základní vzdělávání, kde se cosi říká o očekávaných výstupech vzdělávání. Vlastně ani nevím, k čemu tahle pasáž v RVP je. Mají očekávané výstupy vztah k navrhovanému cut-off-scoru? Jasně, že mají. A když už ne k němu, pak k výstupům na konci 5. a 9. třídy. Koho to ovšem zajímá a jsou-li tyto výstupy závazné, kdo v základních školách u žáků sleduje na konci 5. a 9. třídy, zda jsou očekávané výstupy vzdělávání školou naplněny?
Je to prostě jen taková hra se slovy, se žáky, ale i s kantory. Školy předstírají, že kvalitně učí a MŠMT předstírá, že kantory kvalitně platí.
Výňatek:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Pokud není určeno jinak, platí vše, co je v RVP ZV stanoveno pro 2. stupeň základního vzdělávání (resp. pro 6. - 9. ročník), i pro odpovídající ročníky šestiletých a osmiletých gymnázií.
Očekávané výstupy RVP ZV na konci 5. ročníku (2. období) a 9. ročníku stanovují závaznou úroveň pro formulování výstupů v učebních osnovách v ŠVP, která musí být na konci 1. stupně a 2. stupně základní školy dodržena. Očekávané výstupy na konci 3. ročníku (1. období) stanovují jen orientační (nezávaznou) úroveň a při formulování výstupů v učebních osnovách v ŠVP mají pomoci (na 1. stupni) stanovit vzdělávací cestu vedoucí k naplnění očekávaných výstupů na konci 5. ročníku.
Minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření jsou upravené očekávané výstupy, které jsou obvykle na nižší úrovni než odpovídající očekávané výstupy daného vzdělávacího oboru.
Poznámka: Minimální úroveň očekávaných výstupů se zpravidla týká žáků se SVP.
Unknown is right.
HEJMANI UPOZORŇUJÍ NA DIDAKTICKOU DEMENCI MŠMT ČR?
Jakmile je jednou soukromá škola zařazena (zapsána) do školského rejstříku, nemá už kraj ani obec (veřejný zřizovatel) možnost s ní "něco udělat", i když kvalita její práce je žalostná. Snad jedinou možností, jak takovou školu "řídit" je dosáhnout v MŠMT jejího vyřazení z toho rejstříku. To je při "kvalitě" školského zákona, ČŠI atd. velmi nesnadná věc. Soukromé školy mnohdy či leckde významně "přispívaj k inflaci" kvality maturitního vzdělávání (soukromých učilišť je minimum). Chce-li pak třeba kraj řádně pečovat o síť škol, nemá v důsledku toho vůbec snadné. Jeho opatření se mohou týkat jen jím zřizovaných veřejných škol. Nastane-li za tohoto stavu například potřeba rozumně optimalizovat, doplácí na to síť veřejných škol. Jaké jsou, mohou být, důsledky tohoto stavu? Nastane-li napřiklad populační pokles, dotkne se "optimalizace" hlavně škol veřejných, ne už tolik škol soukromých. Hejtmané (někteří?) se zřejmě domnívají, že ten limit by mohl mj. pomoci řešit i tento problém.
Ten limit sám o sobě není obecně správná věc. Nutno ale vidět i to, že zejména z důvodu špatné péče státu o podfinancované základní (i střední) školy znetvořené aktivisticky pečovatelsky (nikoli vzdělávatelsky, didakticky) pojatým systémem RVP/ŠVP. Z tohohle hlediska je ta hejtmanská iniciativa, která požaduje i lepší prověřování znalostí žáků ve 3. 5. a 9. ročnících ZŠ, přínosná věc. Tím, že upozorňuje na "svrab a neštovice" regionálního školství způsobené zejména tragicky neúčelným a neúčinným (nefunkčním, aktivistickým) systémem RVP/ŠVP, nefunkčností ČŠI, NÚV a NIDV na straně jedné a podfinancováním školství na straně druhé.
Z výše uvedených i dalších důvodů není ta hejtmanská iniciativa ryze negativní věc. Odmítne-li ji ministr školství, měl by se lépe postarat o odstranění výše zmíněných nesrovnalostí*, na které ta hejtmanská iniciativa zřetelně a důvodně poukazuje.
*Viz např.
SKONČÍ NĚKDY DIDAKTICKÁ DEMENCE MŠMT, ČŠI, NÚV a NIDV?
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html#comment-4403602901678438323
J.Týř
Okomentovat