Tento článek je součástí seriálu o finském školství a ICT. Ve druhém díle budeme mluvit o roli ICT metodika. Jeho hlavním úkolem je mentoring a podpora ostatních učitelů v otázce zapojení informačních a komunikačních technologií do výuky. Nejde zde tolik o technickou stránku, spíš o stránku didaktickou. Aby technologie pomáhaly učení a nepoužívaly se jen proto, že je to dnes moderní.
Regionální skupina má jednu vedoucí na plný úvazek, která organizuje setkání, dělá pro ostatní ICT metodiky webináře a učí je nové věci. Tato vedoucí zároveň jezdí po školách a dělá pro tamní učitele školení o nových technologiích. Podle Tiiny je to opravdu hodně zkušená a znalá učitelka, takže když si u ní na škole s něčím neví rady, tak si ji objednají a ona jim vždycky pomůže.
Tiina má jako ICT metodička k dispozici týdně čtyři hodinové sloty, kdy si ji mohou učitelé zarezervovat do vlastních hodin, z nichž má dvě hodiny zaplacené – některé týdny nemá rezervované žádné hodiny, jindy všechny čtyři. Rezervace probíhají přes její kalendář v systému Peda.net. Učitelé si sami vybírají, s čím chtějí pomoci. Například poslední týden pomáhala Tiina učitelkám angličtiny s metodikou nasazení iMovie v rámci žákovské tvorby prezentačních videí. ICT metodik je během této rezervace s učitelem celou hodinu ve třídě a učitele buď podporuje jen v některých činnostech, nebo sám celou hodinu vyučuje a ukazuje učiteli, jak na to. Pomáhat může například s prací s novým softwarem, ale i s programováním robotů nebo s používáním iPadů v hodinách, záleží jen na učiteli. Vždy se ale jedná o iniciativu učitele, který chce vyzkoušet něco nového.
Všem školám v regionu je navíc k dispozici jeden společný sklad pomůcek, které si školy mohou zarezervovat (opět přes Peda.net) a půjčit. Škola tak nemusí vlastnit svoje LEGO roboty, Blue-boty nebo Sphero bally, ale může si je zapůjčit, když s nimi chce pracovat.
V příštím díle se budu věnovat tomu, co se tedy vlastně ve školách vyučuje v rámci ICT a informatiky.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat