Rada Asociace krajů před časem jednohlasně schválila požadavek, aby se v rámci centrálního přijímacího řízení na všechny střední školy, státní i soukromé, zavedla minimální bodová hranice úspěšnosti jako podmínky pro přijetí uchazeče na všechny typy středních škol, tzv. cut-off score (COS). Opatření by se ve spolupráci se školami mohlo zavést od roku 2022. Hejtmany k tomu vedla neúnosná situace v regionálním školství týkající se stálého poklesu úrovně vzdělávání. Proti cut-off score se ale opakovaně postavil ministr školství Robert Plaga, na něhož hejtmani apelovali, aby především ministerstvo školství řešilo úroveň vzdělávání nejen na středních školách. Ministra k tomu navíc vyzvala i celostátní tripartita. Namísto konkrétních kroků ministerstvo zpracovalo analýzu o negativních dopadech COS v jednotlivých krajích. Hejtmany s výstupy ale neseznámilo.
Ta znovu zopakovala, že podle údajů za uplynulý školní rok bylo u maturitních zkoušek neúspěšných (nebo se k maturitám nedostavilo) v prvním kole celkem 36 procent maturantů. Podle školní inspekce byly příčinou neúspěchu u maturit vysoké absence žáků, malý zájem o obor, chybějící motivace. Přitom stanovení podmínek pro přijetí žáků je nyní na každém řediteli střední školy a kritéria se značně liší. Školy přijímají řadu žáků, kteří nemají pro studium na střední škole předpoklady, stupňuje se migrace studentů mezi školami. Kraje zodpovídají za kvalitu vzdělávání, ale nemají v případě soukromých škol žádné kompetence situaci změnit.
K některým zveřejněným závěrům ministerské analýzy je skeptický hejtman Moravskoslezského kraje a gestor Komise pro školství Asociace krajů Ivo Vondrák: „Podle informací publikovaných v médiích počítá analýza v případě zavedení cut-off score s úspěšností u přijímací zkoušky z matematiky 20 procent, z češtiny 40 procent. My ale v návrhu vůbec nepředpokládáme rozdělení na matematiku a češtinu, což zcela zásadně mění výsledky těchto analýz. Ministerstvo o tom dobře ví, přesto ve svém výpočtu používá svůj model. Ze závěrů tak plyne, že by neuspělo v průměru 23 procent uchazečů o studium maturitních oborů odborných středních škol. Podle našich propočtů by se cut-off score ale týkalo pouze 10 procent uchazečů, kteří nevyhoví minimálním požadavkům ve čtyřletých a 3 procenta v osmiletých maturitních oborech. A tyto rozdíly jsou přesně ten zásadní důvod, proč by s námi ministerstvo školství o analýze mělo mluvit.“
O problematice středního školství diskutovala v pondělí 21. ledna také tripartita za účasti šéfa školských odborů Františka Dobšíka. Kraje na jednání přizvány nebyly. „Je velmi smutné, že se z návrhu k diskuzi o problematice středního školství stala politická událost, ke které se vyjadřuje kde kdo. Používá se to k útokům na kraje a hejtmany, ale věcná diskuze se nevede. Návrhů a reakcí jsem četl bezpočet, nikde však nezaznělo, jaká tedy je představa ke zvýšení úrovně vzdělávání nejen ve středním, ale i základním školství. Vše změna financování nevyřeší. Neberu nikomu jeho názory, a proto prosím, aby i návrhy hejtmanů byly diskutovány a nebylo jich používáno k útokům proti nim. Je smutné, že ti, kdož navrhují nějaký postup, jsou označováni různými, velmi často nepravdivými příměry. Bohužel to ukazuje na hloubku problémů českého školství a neschopnost nás všech je řešit, nebo alespoň vést věcnou diskuzi se snahou je zmenšit,“ dodal hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.
Podle Jany Mračkové Vildumetzové hejtmani rozhodně nechtějí nikomu upírat právo na vzdělání. „Nelze ale popřít, že jsou na řadě škol požadavky v rámci přijímacích řízení nastaveny tak nízko, že žáci nemusí vynakládat prakticky žádné úsilí, aby byli na střední školu přijati. Mnozí z těchto žáků mají proto velmi nízkou šanci na vykonání maturitní zkoušky. Ztratí čtyři roky, po kterých končí studium bez požadovaného stupně vzdělání. A na trhu práce jsou neuplatnitelní,“ uzavřela předsedkyně AK ČR.
Zdroj: Tisková zpráva Asociace krajů ČR
3 komentářů:
Hejtmani se ptají: Přijde po Tornádu KAT Uragán PLAG?
Je, myslím, docela trapné, že učitelům tzv. kálí na hlavu nejen MŠMT, ČŠI, NÚV a NIDV, ale i "zvlčilé" Pedagogické fakulty a další čerpači EU dotací a školské odbory. Všichni kteří UČITELE (vzdělávatele, didaktiky) nazývají PEDAGOGY (vychovateli). Začalo to dodnes nefunkčním systémem Rámcových vzdělávacích programů (RVP) a skončilo to prozatím totální (totálně hloupou) inkluzí a totálně hloupým návrhem Kariérního (ne)řádu pro učitele, ze kterého ve specializacích pro UČITELE v KS02 zcela chybí DIDAKTIKA (!). Didaktika zcela chybí i v současném návrhu Revize RVP(!).* Je to vrchol nezodpovědnosti příslušných odpovědných institucí , nebo přijde ještě něco horšího? Nevím.
Přitakávačů hloupostem, na kterých se dá něco trhnout (urvat, odervat z hromádky určené všem) je všude dost.** Bohužel i v Pedagogických fakultách a mezi učiteli, kteří ani neví, že jsou učitelé, a považují se za pedagogy. Včetně tzv. Pedagogické komory.*** Jsem rád, že hejtmani na ten problém upozornili tím, že požadují důkladnější prověřování kvality vzdělávání v regionálním školství už od 3. ročníků základních škol.
*Viz např
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/o-mista-reditelu-skol-neni-v-cesku.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/radek-sarkozi-k-novele-zakona-o.html
Tornádo KAT a vládní jaderný výbuch
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290
Chce se mi věřit, že se ministr školství Plaga změní v Uragán PLAG, který ten stupidní Pedagogický populismus i ve spolupráci s hejtmany krajů rozfouká.
Ne-li, je mi líto nejen jeho, ale celého českého školství.
J.Týř
Poznámka ke "zvlčilosti"
- Zvlčilá je například jabloň, u které se včas neprovede takzvaný výchovný nebo udržovací řez. Takový strom má kromě plodných větví i spoustu neplodných výhonů (tzv. vlků), které odebírají sílu plodným větvím. Obávám se někdy, že do určité míry zvlčilé jsou všechny výše zmiňované útvary. Snad kromě krajů, které se o ten výchovný a udržovací řez pokoušejí...
- Pedagogicko populistické, resp. kompetenčně zvlčile antididaktické, RVP umožnily základním školám vypustit ze svého "repertoáru" pěstitelské práce i školní dílny a za zpěvu písně "Člověk a svět práce" téměř úředně zničit školskou DIDAKTIKU a nahradit ji ... Čím vlastně? Velkovýrobnou ukecaných pštrosích hlav (!?)- např. učitelů, kterým se říká pedagog, žáků, kteří nemusejí nic umět, protože ve školách se neučí, ale vychovává? Žáků, kteří ale přesto budou mít maturitu jen proto, že odpovědné (k zajišťování VZDĚLÁVÁNÍ povinné) osoby zvlčily ?
Pro tohle vše tu máme MŠMT, ČŠI, NÚV, NIDV, PedF, Pedagogickou komoru, školské odbory atd? To, doufám, nikoli. Jsem rád, že aspoň kraje a jejich hejtmani si udrželi kus zdravého rozumu.
Úroveň vzdělávání klesla tak, že je pro nás zcela nepřijatelná, a protože se ze strany ministerstva školství stále nic neděje, byli jsme nuceni přijít alespoň s dílčím návrhem. A reakce? Místo, aby ministr představil konkrétní kroky, co chce udělat pro to, aby děti už na základní škole měly motivaci kvalitně se připravit k přijetí na střední školu a tu úspěšně absolvovat, nechá vypracovat analýzu dopadu cut-off score. Považuji za naprosto nekorektní, že nás se závěry analýzy neseznámil, že jsme neměli možnost o ní diskutovat. Kraje přece nemají a nemohou za ministerstvo řešit problémy ve školství, bez pomoci ministra a jasného návrhu kroků ke změně celého systému státního a soukromého školství se neobejdeme, řekla předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová.
NAPROSTÝ SOUHLAS
Domnívám se, že pan ministr by s tím, k čemu ho kraje legitimně a důvodně vyzývají, neměl zbytečně otálet. Mimo jiné i proto, aby on nebo někdo po něm na ten výchovný a udržovací řez stále ješté plodného stromu českého školství nepotřeboval třeba motorovou pilu. To by pak pro české školství přineslon trochu moc smůly (zbytečné oslabení energie lidí).
To začíná vypadat na cut-off ministra.
Okomentovat