Česká škola požádala učitele i teoretiky o názor na novelu zákona o pedagogických pracovnících, kterou ministerstvo školství předkládá vládě. Položili jsme dvě otázky:1) považujete návrh MŠMT na zmírnění kvalifikačních požadavků na učitele za správný? 2) Může vyřešit nedostatek učitelů?
Odpovídá předseda školských odborů František Dobšík.
František Dobšík (repro ČT) |
Nejzávažnější změnou v návrhu novely uvedeného zákona je zakotvení možnosti uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy nebo učitele všeobecněvzdělávacích předmětů střední školy za splněný po dobu nejdéle tří let. Tento návrh nebyl se sociálními partnery projednán.
ČMOS PŠ odmítá návrh akceptovat a považuje ho za ohrožení kvality vzdělávání na školách. Možnost uznat plnou kvalifikaci učitele s jakýmkoliv magisterským studiem zpochybňuje dosud uplatňovaný a náročný systém přípravy budoucích učitelů. Získání kvalifikace učitele bez jakékoliv oborové a oborově-didaktické přípravy, tedy jednoduššími a méně přísnými způsoby, může ohrozit zájem o studium učitelství. Je ohroženo i hodnocení povolání učitele jako činnosti, k jejímuž výkonu jsou nezbytně nutné (a neprominutelné) kvalifikační předpoklady, tak jako tomu je i v některých jiných povoláních. Dosud se takto argumentovalo, důvodně se tedy domníváme, že může dojít k významnému ohrožení konsensu o postupném razantním zvyšování platů učitelů v následujícím období.
V předkládané zprávě je předložený návrh novely zákona zdůvodňován m. j. návazností na Programové prohlášení vlády pokud jde o záměr „posílit postavení ředitele školy jako manažera, především v oblasti řízení lidí a pedagogického procesu“. Lze oprávněně pochybovat, zda přenést řešení regionálně specifického a demograficky způsobeného nedostatku učitelů na ředitele je právě tím sledovaným posílením manažerského postavení ředitele školy. Přitom současná právní úprava umožňuje zaměstnávání nekvalifikovaných učitelů na přechodnou dobu. Vládní programové prohlášení ovšem také uvádí, že kvalitní školství chápeme jako školství otevřené, dostupné a profesionální a že bude podporována kvalitní příprava budoucích pedagogů, kteří jsou jedinou zárukou zkvalitňování školství. S tímto záměrem vlády připravený návrh novely zákona v souladu není.
Předkládané řešení nedostatku učitelů druhého stupně ZŠ a učitelů všeobecněvzdělávacích předmětů středních škol nevychází z objektivních, hodnověrných údajů o skutečné situaci. Chybí proto jistota, že právě navrhovaná opatření jsou vhodnou cestou k odstranění problému. Hlavně však uvedené opatření je zkratkovitým "řešením" momentální krizové situace rezignující na jiná kompromisní opatření (mimořádné cíle platové a další bonusy a iniciativy v místech, kde je to nejvíce potřeba; podmíněné zapojení pokročilých studentů učitelství se solidním platem a současně kreditovou bonifikací za praxi apod.) V souvislosti s navrhovanou novelou zákona se tedy nediskutují ani případné operativní a perspektivní programy věcného řešení neuspokojivého stavu. V předložené pracovní verzi Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2019 – 2023 tato problematika vůbec zmíněna není. Navrhovaná zásadní změna zákona by měla vycházet z analýzy současného personálního obsazení škol a takové zhodnocení není k dispozici.
V předkládané zprávě k novele zákona se konstatuje, že k upravenému návrhu vznesla zásadní připomínky Asociace děkanů pedagogických fakult a Českomoravský odborový svaz pracovníků školství. Jejich připomínky však akceptovány nebyly, proto by měl být návrh dále předkládán s tímto rozporem. Kritizovaná úprava v novele zákona v původním návrhu, který prošel připomínkovým řízením v květnu – červnu 2018, obsažena nebyla a objevila se až jako součást vypořádání připomínek v prosinci loňského roku. Vzhledem k závažnosti této změny je takový postup problematický, protože neumožnil její potřebné a všestranné posouzení.
V anketě odpovídali Miroslav Hřebecký, Pravoslav Němeček, Jiří Zajíček, Radek Sárközi a Petra Mazancová
4 komentářů:
Výhrady odborářů jsou oprávněné, ale jsou to prkotiny. Buď stát učitelům RADIKÁLNĚ přidá (ne sliby, ale prachy na dřevo!), nebo může školství zabalit. Bez peněz nepřijdou do škol ani praktici bez pedagogického vzdělání, a zbyde to na uklízečky a neteře ředitelů. ////
Ještě by stát mohl do škol vyslat trestance odsouzené k veřejně prospěšným pracím. ////
Také by se stát mohl vzdát svého nesmyslného panování nad školstvím a předat školy se vším všudy OBCÍM. Jenže tolik rozumu český stát nemá. To by se mohlo stát leda tak za Rašína. Nikdo po něm už tolik rozumu a odhodlání neměl. A Babiše, navzdory propagandistickým kecům a knihám, školství nezajímá. ////
Dohady o novele, která by umožnila učit i odborníkům z praxe , kteří nemají peďák je poměrně nanicovatá, jelikož učitelé chybí na všech stupních a "odborníka z praxe" na první stupeň, tím je jako myšlen kdo???
No a na těch středních odborných předmětech, kde si tak nějak umíme odborníka z praxe představit, tak to mě podržte, co to asi bude za odborníka ve svém oboru, když půjde dobrovolně ze svého místa učit za tu almužnu?
Něco tu nehraje nemyslíte?
Až bude plat učitele srovnatelný s platem "odborníků z praxe" potom se o nějaké novele můžeme pobavit, ale za současného stavu je to plácání plastových kachniček křídly do vody!!!
Ředitelé středních škol mají plné šuplíky uchazečů o práci, kteří jsou aprobovaní hlavně v humanitních oborech. Shání se po učitelích matematiky, fyziky, chemie, IT a odborných technických předmětů. Ti jsou nedostatkovým zbožím. Na základních školách chybí učitelé pro 1. stupeň. Na druhém stupni je ještě stále nedostatek dětí, takže tam se možná ještě i pořád propouští.
A proč je dnes nedostatek mladých učitelů?
Protože v minulých zhruba dvou desetiletích ubývalo žáků na všech stupních škol vzhledem k demografickému vývoji (přicházelo na svět velmi málo dětí už od devadesátých let a matky těhotenství odkládaly do vysokého věku), a tak školy vystačily se stávajícím ensemblem učitelů, kterým se zase ještě rapidně prodlužoval věk odchodu do starobního důchodu. Ředitelé nepotřebovali žádné nové posily, ba naopak museli mnohdy propouštět osvědčené kantory, jelikož pro ně neměli práci.
Když dnes někdo pláče, že mladí učitelé ve školách nejsou, nemusí to být vůbec jejich vina, že tam nenastoupili po vystudování pedagogických fakult. Oni prostě ani neměli kam nastoupit. A když už si našli práci v jiných oborech, protože k tomu byli situací donuceni, určitě zjistili, že jinde to může být zajímavější po všech stránkách (nejen té finanční), a tak nám dnes ve školách chybí hlavně generace učitelů mezi 25 - 45 lety.
Po roce 2000 prostě žádná poptávka po nových učitelích nevznikala, tak teď neplačte, že ve školách nejsou.
Mimochodem na malých školách se nemohou aprobovaní učitelé s jedno- či dvouhodinovými předměty uživit, musí k tomu ještě učit neaprobovaně nejméně dva další předměty, aby měli celý úvazek.
Brilantní. A žádní učitelé kvalitu vzdělávání neohrožují.
Milí odboráři, buďto zajistíme skokové navýšení platů a pronto-žádná procenta každým rokem deset let, plus šudlání s příplatky a bonusy-nebo se smiřte s tím, že skaut s dobrou vůlí je lepší než neexistující magistr.
Okomentovat