Daniel Münich: 15procentní růst mezd ve školství by měl vydržet až osm let

neděle 6. ledna 2019 ·

Aby učitelská profese začala lákat nadané, schopné a snaživé lidi, je potřeba držet vysoké tempo zvyšování platů alespoň na evropský průměr. Takový je názor odborníka na vzdělávání z ekonomického institutu CERGE-EI Daniela Münicha. „Změna, která začala teď v lednu, sice vypadá výrazně, ale nesmíme zapomínat, že platy rostly v poslední době v průměru všem,“ říká v rozhovoru pro Radiožurnál.


Daniel Münich (youtube.com)
Jaká by tedy měla být optimální míra ročního navyšování platů učitelů? „Růst by měl být o šest, sedm procentních bodů vyšší, než je procentní růst průměrné mzdy v národním hospodářství,“ vyzdvihuje s tím, že současný růst učitelských platů by měl vydržet sedm, osm let.



Celý rozhovor ke stažení naleznete zde

10 komentářů:

laimes řekl(a)...
6. ledna 2019 v 7:12  

ale nesmíme zapomínat, že platy rostly v poslední době v průměru všem,“ říká v rozhovoru pro Radiožurnál.
a jak na to přišel ?

E.Kocourek řekl(a)...
6. ledna 2019 v 9:47  

Aby učitelská profese začala lákat nadané, schopné a snaživé lidi, je potřeba držet vysoké tempo zvyšování platů ... -- Hloupé okecávání. Nějaké bájné "vysoké tempo zvyšování" NIKOHO nezajímá. Aby učitelství lákalo KOHOKOLI kromě dědků v důchodovém věku, kteří se nechtějí doma nudit (natožpak fiktivní nadané, schopné a snaživé), musí platy BÝT rozumně vysoké. ////

Až učitelské platy budou rozumně vysoké, můžeme se bavit o dalším - třeba o nadání (haha!), schopnostech a snaživosti (hahaha!!). Do té doby budou slibovaná a nedodržovaná tempa zvyšování leda odrazovat ty učitele, kteří s tím dosud nesekli. ////

Pavel Doležel řekl(a)...
6. ledna 2019 v 11:09  

Bohužel, v tržním hospodářství platy nejsou arbitrárním rozhodnutím, ale tržní cenou práce. Důvod toho, proč lékaři mají násobně větší platy, než učitelé, ačkoliv jsou také placeni z veřejných zdrojů, je podle mého mínění dán tím, že lékaře skutečně občas poptávají všichni a to velmi intenzivně, učitele v zásadě až tak moc lidí nepoptává. Odhadem tak půlce populace by stačilo děti pohlídat, pochválit a nemluvit jim i sobě, že jsou vzdělané. Kdyby školní docházka nebyla povinná a nikdo by se nepatlal s nějakými RVP, více než půlka populace by nabyla dojmu, že stačí číst, psát a sčítat a nic více by nikdy nepoptávali, protože přece, jak pravil tajný - mně stačí ta matematika, kterou potřebuji v životě. Všechno, co "nepotřebuji", je obskurní odbornost elitářských profesůrků. Čili jinými slovy, většina populace je ke vzdělávání doslova nucena - nejdná se, narozdíl od lékařské péče, o skutečně reálně poptávanou službu. Učitelé by byli velmi dobře zaplaceni pouze tehdy, pokud by jich bylo málo a platili by si je přímo těch pár procent populace, která skutečně rozumí významu vzdělávání a je ochotna do něj investovat. V situaci, kdy máme tři zadky škol, v nichž se učitelé snaží přesvědčit, uprosit a užadonit nebohé studenty, aby se alespoň trošku občas něco naučili, je šance na zvyšování platů minimální. Je to sice smutné, ale je to tak. Tu poptávku nahrazuje stát a ten moc dobře neplatí, protože u něj nefunguje ta klasická ekonomická poučka o marginální efektivitě práce.

poste.restante řekl(a)...
6. ledna 2019 v 13:05  

Amen,
chtělo by se říci.

Faktem ale je i to, že jednou z veřejně placených "služeb" jsou i služby politiků, které si platíme právě za to, aby se za nás poštěkali v parlamentu a následně přijali rozhodnutí, včetně těch, která by asi většina zrovna neprosazovala. Výši daní například.
Čili kromě poptávky občanů, ať už přímé, nebo zprostředkované, by zde měla být také poptávka politické reprezentace po kvalitních učitelích a následně tedy i vzdělanosti populace.
Příklady zemí, jako je Singapur, Thajsko, Japonsko, nebo i ta Čína, ukazují, že to jde, pokud se "náhodou" u moci vyskytne někdo, kdo má rozum.
Anebo třeba to Finsko, ať nechodím na opačný konec zeměkoule.

Jediný problém je v tom, že politici u nás si většinově nevidí dál, nežli po vlastní pupek a budoucnost je zajímá jen v tom smyslu, jak dopadnou příští volby.
Nezbývá, nežli se pokusit vyvinout tlak alespoň z řad těch trochu inteligentnějších zástupců veřejnosti.
(A tím, proboha, nemyslím EDUIN a spol.)
A pak také z řad domácích podnikatelů a managerů. Domácích proto, protože vnějším majitelům a investorům je nějaká ČR u zadku a zajímá je pouze z hlediska návratnosti investic, které jsou dnes vesměs činěny pouze na roky a nikoliv desetiletí.

laimes řekl(a)...
6. ledna 2019 v 14:31  

školy se ze vzdělávacích institucí proměnily v úschovny,které se předhánění v úsluhám žálům (rodičl), aby se tito citili komfortně,
dnešní státmna rozdíl od toho předlistopadováho,nežeší státní ekonomiku (vlastní pouze 3 stární podniky) a řešit školství nemá zájem,ten nemají ani rodiče neboť jim spčasná stav zcela vyhovuje: všechny školy financuje stát,školy rodiče ničím nezatěžují,stejně tak nestresují děti nějakými systémovámi pořadavky,které by byly vynucovány,pokud se u některých dětí objevuje stres
a gresivita či deprese,je to z důvodu jejich brendové nedostatečnosti,která je sortýruje na různé podskupiny socek a lůzrů což ještě umocňuje virtuální život na sítích ...

laimes řekl(a)...
6. ledna 2019 v 14:43  

stát by se měl začít konečně chovat jako zodpovědný hospodář a přestat plýtvat prostředky na školství a zároveň by měl podpořit soukromé podnikání ve školství,neboli přeloženo,definovat standard státní školy-státem poskytovanou službu,uzavřít neefektivní poloprázdné školy a těmito nepotřebnými budovy podpořit soukromé školství,rodiče by měli dostat volbu mezo státní školoun se státními standardy zadarmo a školami soukromými státem finančně nedotovanými,kde by měli široký výběr různých výukových programů,poinná školní docházka postačí šest let,kdy se dítě naučí číst,psát a počítat a pak záleží na rodičích jak se rozhodnou ,volbu bude mít i učitel, zda chce působit na škole státní se státním standardem odměňování dle odsloužených let s definitivou (případně i výsluhou) nebo bude volit školu soukromou,kde bude mzda (benefity,dovolená) smluvní a tímto veškeré tlachání a dohady o odměňování učitelů odpadají

E.Kocourek řekl(a)...
6. ledna 2019 v 15:09  

Ve školství a kolem školství působí mnoho zapřisáhlých rovnostářů, kteří vámi navrhovaný rozjezd soukromých škol nepřipustí. ////

Jinak to nebyl špatný nápad, pane laimes. ////

poste.restante řekl(a)...
6. ledna 2019 v 16:27  

poinná školní docházka postačí šest let,kdy se dítě naučí číst,psát a počítat a pak záleží na rodičích jak se rozhodnou
Při vší úctě, tohle je úplná kravina.
Pokud se totiž rodiče "rozhodnou", že více vzdělání, nežli umět si spočítat sociální dávky a podepsat se na dlužní úpis jejich dětem netřeba, pak se Vám, laimesi, právě podařilo vyrobit dalších pár set tisíc "parazitů", které bohužel budou muset ti ostatní živit.
Nejste, doufám, tak naivní, abyste si myslel, že je živit nebudeme.

Pokud jde o zavírání "poloprázdných" škol, já si třeba umím představit school-busy pro spádové území a "véélké" základky s tisíci žáky. Ale zkuste o tom přesvědčit starosty malých obcí.

laimes řekl(a)...
6. ledna 2019 v 16:33  

v tom je ten zakopaný pes,že učitelé se předhánějí v absurdních kreativitách na státních čkolách za státní peníze,jinde stát poskytuje nudný standard se závaznými osnovami pro cca 2/3 dětí ,včetně inkludovaných,mimochodem, vedle se pod inkluzí nerozumí ani tak zdrav hendykep jako u nás ale přistěhovaectví v německu vznikla inkluz s příchodem turků, a ta 1/3 swoukromách škol je rozmanité,jsou to čkoly pro slabé žáky,nadprůměrné žáky,zdrav postižené-tady u nich jsou státní dotace (nebo i pojišťoven),takže tam na soukromých školách s tím naším kreativním šaškováním taky nikdo moc nepochodí

Radek Sárközi řekl(a)...
6. ledna 2019 v 21:12  

Kdy byl 15% růst? Jak může vydržet, když nikdy nebyl...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.