V předchozím příspěvku shrnujícím důvody, proč technopesimisté (a postluddité) doporučují plošný zákaz osobních mobilů ve školách, jsme došli k poněkud překvapivému závěru, že se my technooptimisté s nimi v mnohém shodujeme. Shoda jistě bude hlavně v tom, že naším konečným cílem je prospět žákům. Říká-li profesorka Jennifer Rauch, že chce „ odhalovat negativní vlivy technologií, pomáhat žákům lépe rozumět světu, nezávisle myslet, kreativně se chovat “, pak máme docela shodné cíle.
(Beth Holland (twitter.com) |
Zatím to bohužel vypadá tak, že nám nezbývá nic jiného než pořád dokola bojovat s názory vyvolávanými nadměrným neinformovaným strachem z technologií. Čas se, zdá se, zastavil pouze v některých školách. Jinde se člověk naopak bez digitálních technologií již vůbec neobejde. Nezbytně jim musí rozumět a co nejlépe je využívat jak v osobním občanském životě, tak v rámci svých profesních kompetencí, chce-li mít práci.
Beth Holland zpochybňuje (minule odkazované) výzkumy zákaz podporující a konstatuje, že hlavním jejich problémem je vnímání učení v té nejtradičnější formě, tj. jako předávání hotových poznatků do paměti žáků. Pak může být důležité to, jak moc se žáci dokáží soustředit na výklad, který je nezajímá, jak dokonalé a obsažné jsou jejich zápisky, zda si zapamatují vše, co předepisuje kurikulum (standardy). Má-li být učitel (spolu s učebnicí) jediným zdrojem poznání, je logické, že všechny ostatní působí rušivě. Hlavním argumentem proti generalizaci citovaných vědeckých výzkumů jsou nedostatky metodické – chybějící měření počátečního stavu znalostí respondentů, malý výzkumný vzorek apod. To jsou ale důvody, které většinu z nás nejspíše moc nezajímají.
Chceme-li k technologiím ve výuce přistupovat objektivně, musíme nutně začít definováním jejich role při naplňování výukových cílů.
Naše Strategie digitálního vzdělávání (realizovaná částečně též připravovanou revizí RVP) pracuje se dvěma hlavními cíli: digitální gramotností a informatickým myšlením. Informatické myšlení usnadňuje žákům pochopení principů fungování digitálních zařízení, takže napomáhá též smysluplnému využívání vlastních mobilů. Je zřejmé, že jeho rozvoj by měl být vhodně podpořen vlastními aktivitami žáků ve škole i mimo ni. Budování této kompetence je typicky v rukou informatiků, a tak je trochu mimo hlavní náplň tohoto článku. My se budeme věnovat spíše digitální gramotnosti, která se přímo týká vlastně všech předmětů...
Doufám, že se mi podařilo vysvětlit, v jaké situaci se vzhledem k plošným zákazům mobilů v našich školách nacházíme. Pokud se k tomuto opatření vedení někde na základě závažných důvodů (převažující chorobné závislosti žáků na mobilech) rozhodne, mělo by si být vědomo toho, že správná cesta vede jinudy. Takové opatření lze použít pouze v krajní nouzi a musí být spojeno s jasným plánem, jak problém do budoucna k prospěchu žáků řešit – tedy jak je dovést až ke smysluplnému využívání technologií v osobním i profesním životě.
Závěr si bude muset udělat každý sám. Snad vám může pomoci vyjádření Tajného učitele, s nímž se ztotožňuje i většina členů Jednoty školských informatiků.
Cituji: „Nehledě na to, že žádný zákaz nepomůže. Velmi často se stává, že autorita (stát, škola…) vydá příkaz, zabalí vše do krásného snového balení s údajně morálně správným cílem, který ale skončí přesným opakem. Prohibice skončí tím, že stát nemá peníze z daní, vznikne mafie prodávající alkohol nelegálně, a ještě víc lidí začne pít v soukromí. Zakážete prodávat ve škole sladkosti, tím zničíte bufet, a pak si už nelze koupit ani housku se sýrem. A žáci o přestávkách pospíchají do obchodu, aby si koupili sladkost. Krása! Zakážete mobily a… Ano, co se stane? Obávám, že se nestane vůbec nic. Stejně mobily budou ve škole a stejně se budou používat. Jen tajně.“
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
"Zakážete mobily a… Ano, co se stane? Obávám, že se nestane vůbec nic. Stejně mobily budou ve škole a stejně se budou používat. Jen tajně.“
přesně tak,toto je styl myšlení studené války,dnes nepostupujeme cestou zákazů ale eliminace, vítězen studené války neby ronald reagan ale www,ztráta kontroly státu (strany,korporace) nad informacemi a na jejich šíření,proto internet nezakazujeme,necenzurujeme ale zahlcujeme a tím aliminujeme pravdivou informaci,občanům nic nezakazujeme ale děláme jejich činnost irelevantní-neboli udemonstriktese a uprotestujte až do bezvědomí,stejně tak nemá smys zakazovaz ve škole mobily či vymýšlet složitá pravidla jejich používání/ nepoužívání,když vše elegantně vyřeší jedna rušička za 20 000kč
Možná by stálo za to zvážit i koitální koutek. Přece jen jim bývá 16, 17 a milovat se na míse je trochu diskriminační, ne? Zakázané to je, ale tajně to stejně dělají. Tak jim dáme trochu hygienické podmínky, ne?
Jen náznak Overtonova okna, používaného při prosazování nesmyslů a hlavně při eliminaci represí. Protože ty zas deprese nosí, že? Klasické nálepkování, jak to dělají i politici.
Jsi proti mobilům ve škole = jsi proti moderním technologiím.
Jíš maso = zabíjíš zvířata.
Jezdíš autem = přispíváš ke globálnímu oteplování.
Když tak nad tím přemýšlím, tak se dostáváme do doby, kdy množství nesmyslů zdaleko přesáhlo to, co jsem zažil v osmdesátkách. Zdaleka a strašlivě. Jenže tehdy jim nevěřil nikdo, dneska většina pod třicítkou.
Okomentovat