Bořivoj Brdička: Proč mobily ve škole zakazovat

pondělí 7. ledna 2019 ·

Své názory v naší ideově rozdělené společnosti pochopitelně i nadále šíří jak techno-pesimisté tak techno-optimisté. Já, přestože mě to označení zdaleka nevystihuje dokonale, se hlásím k té druhé partě – k optimistům věřícím, že je možné (a nutné) naučit lidi technologie používat ke svému zdokonalení. Chceme-li se v problematice vyznat, musíme studovat názory obou stran. Začneme u pesimistů.


Bořivoj Brdička (youtube.com)
Přidržím se přitom nedávné přehledové zprávy profesorky žurnalistiky Long Island University z Brooklynu Jennifer Rauch, která je známa svou preferencí „pomalých médií“. Druhým seriózním zdrojem bude profesorka pedagogiky University of Michigan Susan Dynarski, která studentům radí, aby odložili přístroje a vzali do ruky pero. Myslím, že mohu hned na začátku konstatovat, že s většinou jejich argumentů do určité míry souhlasím.

1. Bez mobilu se žáci mohou lépe soustředit na práci

Podle průzkumu ČSÚ je (a nejen u nás) dnes nejoblíbenější věcí dětí mobil. Určitá míra závislosti na těchto zařízeních je všudypřítomná. Jistě přibývá i dětí ohrožených skutečně vážnou poruchou s názvem nomofobie. Mnohdy nelze zajistit klid ve třídě jinak, než uložením mobilů do tašek nebo do specializovaných úschoven ve třídě. Zajímavou novinkou je pouzdro Yondr bránící využití mobilu bez toho, že by se s ním musel majitel rozloučit. Jennifer připomíná, že existuje nemalé procento žáků, kteří by se chtěli soustředit, ale jejich spolužáci je svými mobily při vyučování ruší.

Je třeba si ale uvědomit 2 věci: 1. Výuka nemůže zároveň osobní mobily zakazovat i využívat (např. na hledání informací); 2. Skutečně chorobně závislí žáci se s nedostupným mobilem dokáží soustředit na výukovou činnost jen pár minut (viz Rizika spojená s technologiemi podle Rosena).

2. Výsledky žáků, kteří nepoužívají technologie, jsou lepší

Klasickým zdrojem v této záležitosti pro nás stále je zpráva OECD: Žáci, počítače a učení z roku 2015, která jasně ukazuje, že tam, kde jsou ve školách technologie používány nejvíce, jsou výsledky (PISA) nejhorší. Analyzovaná data bohužel neříkají, jak jsou technologie nejčastěji využity.

Jennifer Rauch i Susan Dynarski zmiňují několik dalších zdrojů. Je to třeba studie, která potvrzuje, že ručně psané poznámky jsou dokonalejší a žáci si je zapamatují lépe. Nejzajímavější je rozhodně anglický výzkum Belanda a Murphyho, který porovnával výsledky (známky) žáků před a po zákazu používat ve výuce mobily. Uskutečnil se ve 4 městech (Birmingham, Londýn, Leicester, Manchester) v roce 2013. Dospěl k závěru, že se prospěch díky zákazu zlepšil o 6,41 %. Navíc došlo ke snížení rozdílu mezi výsledky lepších a horších žáků, protože přístroje obecně více odvádějí od studia ty méně zdatné žáky (pocházející v mnohem větší míře ze socio-ekonomicky znevýhodněného prostředí).

I zde je ale třeba se důkladně zamyslet. Jde o to, jak jsou výsledky měřeny a co je v těchto případech cílem výuky. Pravděpodobně to asi nebudou kompetence pro 21. st.

3. Nižší míra stresu

4. Omezení šikany

5. Posílení sociálních kompetencí


Celý text naleznete zde

4 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
7. ledna 2019 v 21:36  

Znamenají-li "kompetence pro 21. století" visení na mobilu nonstop, pak raději zůstanu zkompetetněn ke století dvacátému, děkuji pěkně.

laimes řekl(a)...
8. ledna 2019 v 8:32  

v některých státech usa jsou mobily zakázány ve školách,v soudních a policejních budovách apod v rámci boje s terorismem a nikdo o tom nediskutuje

tyrjir řekl(a)...
8. ledna 2019 v 9:37  

Principem fungování školy je odpovědnost (tj. soubor vynutitelných povinností) učitele / školy za kvalitní výuku, jejíž metody a formy určuje učitel / škola. Kdo má odpovědnost tomu příslušejí odpovídající pravomoci (tj. formální autorita rozhodovat v rámci své odpovědnosti tedy povinnosti). Zodpovědnost je pojem vyjadřující míru, s jakou subjekt uplatňuje svou odpovědnost (jak vykonává své pravomoci při plnění svých povinností).

Žák nepoužívá při výuce / ve škole vlastní elektronická zařízení bez svolení učitele.

Tahle jedna samozřejmá, snadno použitelná a vynutitelná věta řeší téměř vše důležité* kolem mobilů ve škole. Mobily nelze ve škole ani paušálně zakazovat nebo nedoporučovat, ani paušálně povolovat nebo doporučovat. Záleží na zodpovědné volbě učitele / školy, jak oni v danou chvíli z pozice své odpovědnosti a pravomoci (formální autority) rozhodnou. Učitel /škola tak má svobodu volby.

*Samozřejmě, že při zodpovědném rozhodování má a musí učitel / škola znát a přiměřeně zohledňovat výhody a nevýhody používání mobilů v konkrétní situaci. Panu Brdičkovi patří můj dík za to, že ty důvody odborně zpracoval.

J.Týř

laimes řekl(a)...
8. ledna 2019 v 14:27  

učitel nemá co rozhodovat,potažmo ani škola,buď se zakáží nebo povolí a když se povolí tak se povolí a nebude se šaškovat s nějakými omezeními

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.