Původní definice gramotnosti se v dnešní době postupně ze schopnosti číst, psát a počítat rozšířila i na další druhy dovedností – sociální, přírodovědné, mediální, finanční a v poslední době na polytechnické a digitální. Tak jako my i malé děti jsou dnes každý den vystavovány životu v technicky vyspělém světě plném moderních a digitálních technologií, automatizace a robotizace. A právě k tomu, aby dnešnímu světu rozuměly, nebály se ho, orientovaly se v něm a byly schopny se později uplatnit, by je měla vést polytechnická a digitální výchova.
Akreditovaná školení společnosti Malá technika z.ú. jsou určena především pro pedagogy mateřských škol. Ne nadarmo spisovatel Robert Fulghum tvrdí: „Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce.“ Cílem seminářů je seznámit pedagogy s vybranými technickými a digitálními tématy a inspirovat je, jak tato témata předávat dětem názorným a jednoduchým způsobem v jejich každodenní práci. Školení vychází z originálních vzdělávacích programů pro polytechniku – Malá technická univerzita a pro digitální vzdělávání – Malá digitální univerzita.
Tyto programy reagují na potřeby učitelů učit nové směry v polytechnice a digitálním vzdělávání. Zaměřují se na inovativní metody, jako je například vyzkoušení si dovedností z pozice dítěte, které vychází z principu prožitkového, činnostního a spontánního učení. Mottem Malé digitální univerzity je učení prožitkem, na koberci a screenless (bez monitoru).
Technika kolem nás
V programu Malá technická univerzita, a tudíž i ve čtyřhodinových akreditovaných seminářích, se setkáte s tématy, které potkáváte a používáte každý den: město, dům, ulice, mosty, věže, čistička odpadních vod, ale i elektrárna, trafostanice a vodojem. Děti se seznámí s novými pojmy, jako jsou architekt, inženýr, projektant, elektrikář či instalatér, ale i kartograf, zpracovatel odpadu, plynař a plynárník, ropař a vodohospodář. Pedagogové si stejně jako děti vyzkoušejí v rámci inspirativního semináře postavit most, po kterém se budou moci projít, nebo si podle technického výkresu zapojí elektřinu v domě.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Definice gramotnosti SE rozšířila ... NE! Definice SE sama od sebe nerozšířila - rozšiřují ji lháři a manipulátoři, a spoléhají při tom na to, že normální člověk stále funguje podle STARÉ definice gramotnosti, tedy gramotnosti jako vymezení minimálních základních a nezbytných schopností. ////
Klasická gramotnost nikdy neznamenala schopnost číst katakanu a psát klínovým písmem. Ale prolhaní novodobí protlačovatelé tzv. digitální gramotnosti se snaží do ní vecpat nejrůznější zbytečnosti, v naději, že jim pak stát bude platit jejich předražené zbytečné kurzy. ////
Souhlas s panem Kocourkem. V tomto se shodneme.
Jistě. Kdo neumí pořádně ošetřit koňské kopyto, nemůže úspěšně ukončit autoškolu. Nějaké motory, co to sem taháte za novoty a bůh ví, kdo to platí!
Okomentovat