Více se učí, méně vědí. Za špatné výsledky dětí může i bobtnající učivo, říká školní inspekce.

Thursday, December 13, 2018 ·

Školství se pohybuje v začarovaném kruhu. Jedním z důvodů je i to, že toho děti ve škole chceme naučit příliš mnoho, myslí si ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Příliš mnoho učiva škodí, vysvětloval na statistických číslech z výroční zprávy, kterou Česká školní inspekce včera zveřejnila. Příliš požadavků na to, co se děti mají naučit, znamená, že učitelé látku jen taktak stihnou „odvyprávět“ před tabulí. Podíl hodin, které stojí na výkladu učitele, je v českém školství velmi vysoký. Času, který děti nestráví posloucháním, ale vlastní činností, je ve srovnání s průměrem v zemích OECD málo. Tématu se věnuje MF DNES.


Tomáš Zatloukal (msmt.cz)
Obsahu, který se ve školách musí odučit, v posledních letech neustále přibývá. „Během posledních deseti let proběhlo několik úprav, všechny znamenaly rozšíření obsahu, který se ve škole učí,“ říká Zatloukal. Navíc k tomuto rozšiřování docházelo nesystémově. „Vyšla studie, že děti tloustnou, začalo se uvažovat o posílení tělocviku. Výzkum ukázal, že lidé mají potíže s finanční gramotností, zavedla se do škol. Na děti ve škole zaútočil blázen, začala se řešit bezpečnostní témata,“ přidává se jeho náměstek Ondřej Andrys.

  S tím, že učivo v posledních letech neustále bobtná, ale přitom se nic neškrtá, souhlasí i předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová. „Nemělo by se stávat, že se pokaždé, když se objeví nějaký problém, přidá jen něco nového – etická výchova, druhý cizí jazyk, u kterého jsme mimochodem nesouhlasili s tím, aby byl povinný, finanční gramotnost, k tomu přibylo různé testování, jednotné přijímací zkoušky,“ upozorňuje ředitelka Základní školy Plzeň-Božkov.


Celý text naleznete v MF DNES

6 comments:

Ferda44 said...
December 13, 2018 at 10:17 AM  

Zcela výjimečně s inspekcí souhlasím.
Ferda

mirek vaněk said...
December 13, 2018 at 10:30 AM  

Žáci se více se učí? Jakpak na to inspekce přišla? Kde žije?

Bobtnající učivo? Obtěžoval se někdo z ČŠI podívat, co se učilo před dvaceti lety a co se učí dnes?

Možná rodiče si myslí, že se děti víc učí. Děti si hrají na mobilu, ale rodičům tvrdí jak se učí. Rodič nemá čas to zkontrolovat. Vždyť Dú jsou dnes skoro zakázané.
Nevěřím, že inspekce sledovala žáky jak se učí. Možná dala dotazník žákům, možná rodičům. Ale získali špatná data a ještě je publikují.

laimes said...
December 13, 2018 at 11:25 AM  

žáci se učí málo učiva a hodně kompetencí,výsledkem čeho často bývá kompetentní zdatnost o ničem

Ivo Mádr said...
December 13, 2018 at 12:12 PM  

"Obtěžoval se někdo z ČŠI podívat, co se učilo před dvaceti lety a co se učí dnes?"

Před 35 lety ovládali žáci lomené výrazy v osmé třídě. Dnes již nejsou lomené výrazy v osnovách (RVP-ŠVP) ani v deváté třídě. Důvodem je jejich náročnost. To samé platí o goniometrických funkcích,....Zřejmě před 35 lety dosáhla úroveň v matematice vrcholu a nyní pozvolna klesá. A klesat zřejmě bude, protože se stále mluví o náročnosti povinného učiva v RVP a jeho redukci.

Jiri Janecek said...
December 13, 2018 at 8:30 PM  

Víc se učí, méně vědí...
To je rozšířením alternativních bludů a odklonem od Herbarta.

tyrjir said...
December 17, 2018 at 11:17 AM  

Tomáš Zatloukal: "Za špatné výsledky dětí může i bobtnající učivo, říká školní inspekce."

Nemám vcelku co dodat.:) Snad jen to, že jedním z hlavních viníkú je i aktivistická a nefunkční ČŠI. Pštros s hlavou v písku je, myslím, proti ČŠI rozhledna.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.