Školství se pohybuje v začarovaném kruhu. Jedním z důvodů je i to, že toho děti ve škole chceme naučit příliš mnoho, myslí si ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Příliš mnoho učiva škodí, vysvětloval na statistických číslech z výroční zprávy, kterou Česká školní inspekce včera zveřejnila.
Příliš požadavků na to, co se děti mají naučit, znamená, že učitelé látku jen taktak stihnou „odvyprávět“ před tabulí. Podíl hodin, které stojí na výkladu učitele, je v českém školství velmi vysoký. Času, který děti nestráví posloucháním, ale vlastní činností, je ve srovnání s průměrem v zemích OECD málo. Tématu se věnuje MF DNES.
Tomáš Zatloukal (msmt.cz) |
S tím, že učivo v posledních letech neustále bobtná, ale přitom se nic neškrtá, souhlasí i předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová. „Nemělo by se stávat, že se pokaždé, když se objeví nějaký problém, přidá jen něco nového – etická výchova, druhý cizí jazyk, u kterého jsme mimochodem nesouhlasili s tím, aby byl povinný, finanční gramotnost, k tomu přibylo různé testování, jednotné přijímací zkoušky,“ upozorňuje ředitelka Základní školy Plzeň-Božkov.
Celý text naleznete v MF DNES
6 komentářů:
Zcela výjimečně s inspekcí souhlasím.
Ferda
Žáci se více se učí? Jakpak na to inspekce přišla? Kde žije?
Bobtnající učivo? Obtěžoval se někdo z ČŠI podívat, co se učilo před dvaceti lety a co se učí dnes?
Možná rodiče si myslí, že se děti víc učí. Děti si hrají na mobilu, ale rodičům tvrdí jak se učí. Rodič nemá čas to zkontrolovat. Vždyť Dú jsou dnes skoro zakázané.
Nevěřím, že inspekce sledovala žáky jak se učí. Možná dala dotazník žákům, možná rodičům. Ale získali špatná data a ještě je publikují.
žáci se učí málo učiva a hodně kompetencí,výsledkem čeho často bývá kompetentní zdatnost o ničem
"Obtěžoval se někdo z ČŠI podívat, co se učilo před dvaceti lety a co se učí dnes?"
Před 35 lety ovládali žáci lomené výrazy v osmé třídě. Dnes již nejsou lomené výrazy v osnovách (RVP-ŠVP) ani v deváté třídě. Důvodem je jejich náročnost. To samé platí o goniometrických funkcích,....Zřejmě před 35 lety dosáhla úroveň v matematice vrcholu a nyní pozvolna klesá. A klesat zřejmě bude, protože se stále mluví o náročnosti povinného učiva v RVP a jeho redukci.
Víc se učí, méně vědí...
To je rozšířením alternativních bludů a odklonem od Herbarta.
Tomáš Zatloukal: "Za špatné výsledky dětí může i bobtnající učivo, říká školní inspekce."
Nemám vcelku co dodat.:) Snad jen to, že jedním z hlavních viníkú je i aktivistická a nefunkční ČŠI. Pštros s hlavou v písku je, myslím, proti ČŠI rozhledna.
Okomentovat