Veronika Valíková: Učitelé v pasti centralismu

pondělí 10. prosince 2018 ·

„Velká část veřejnosti je přesvědčena, že největší problém českého školství tkví v penězích. Učitelé jsou skutečně placeni podprůměrně. Přesto si myslím, že největším problémem našeho školství je svazující centralizovaný systém a narůstající míra nesvobody,“ píše Veronika Valíková v MF DNES.

Veronika Valíková (archiv autorky)

Valíková mimo jiné píše:

Nejdříve se to projevilo v přebujelé byrokratizaci, která zatížila fungování škol. Pak přišla nová maturita, povinné celoškolní projekty, státní přijímací zkoušky, nezvládnutá plošná inkluze a mnoho dalších novot. Učitelé testovaných předmětů se ve snaze dovést žáky k co nejlepším výsledkům mnohde stali pouhými převodovými kolečky vzdělávání. Státní maturita snížila úroveň gymnázií, na odborných školách se kvůli ní zanedbávají praktické předměty. Inkluze a přijímačky přinesly mnoho zmatků. A mašinka českého školství k překvapení všech stále víc zadrhává.


Celý text naleznete zde

11 komentářů:

Unknown řekl(a)...
10. prosince 2018 v 9:27  

Souhlas. Ale je potřeba znát, proč se tak děje, když jiné zadání má vést k rozvoji kompetencí. Ty se bez požadavku a podmínek odpovědné svobody nemohou ujmout. Ujme se jen jejich "měření". A víte, kam to povede?

E.Kocourek řekl(a)...
10. prosince 2018 v 15:47  

Souhlas. Bylo by dobře znát, proč se to děje, ale názory se budou různit. IMO to způsobila neinformovanost občanů a mechanismus "přání otcem myšlenky". Po desetiletích reálného socialismu většinu lidí nenapadlo, že místo vytoužené svobody na ně číhá zase jenom socialismus, ten bruselský demokratický. ////

A mnoho lidí DODNES nepochopilo, že demokracie je něco úplně jiného nežli svoboda. ////

Unknown řekl(a)...
10. prosince 2018 v 16:48  

Je tak málo lidí, co vidí do podstaty věcí .. uff .. a většinový zbytek je ukonejšen chlebam a hrami ..

mirek vaněk řekl(a)...
11. prosince 2018 v 7:25  

Paní Valíková stále tančí na horní palubě Titaniku našeho školství a debatuje nad kvalitou večeře či barvou ubrusu.

Abysme se mohli bavit o svobodě učitelů, musíme nějaké mít. Počátek 90. let, kdy byla svoboda největší, osnovy předepisovaly jen obsah učiva a daly se z 30% měnit, i žáci SŠ dostávali na počátku školního roku učebnice, učitelé fasovaly laboratorní pláště, hygienické potřeby i učitelský zápisník, na administrativu byla jedna sekretářka na škole a 1 psací stroj na kabinet na kterém se ten 1 posudek ročně pro policii naklepal, spousta kantorů uměla svou práci a byly zvyklí ji kvalitně odvádět je nenávratně pryč.
Dluh českého školství nejde smazat hezkými řečmi.

Veronika Valíková řekl(a)...
11. prosince 2018 v 9:09  

Paní Valíková už hupsla do gumového člunu :) Tango na horní palubě jí nedělalo dobře na kotníky.

mirek vaněk řekl(a)...
11. prosince 2018 v 9:47  

Na rozbouřeném moři je gumový člun jen dočasné řešení a oddálení skutečné záchrany. Navíc zachrání jen omezený počet životů.

Veronika Valíková řekl(a)...
11. prosince 2018 v 10:37  

O rozbouřeném moři leccos vím. Máme loď u Říma a pramici na Slapech. A tango nesnáším. Většině pasažérů nejde o život. Pěkný den.

Nowak řekl(a)...
11. prosince 2018 v 18:13  

Konečně narážím na někoho, kdo taky tvrdí, že osnovy byly závazné jen asi ze 2/3 - kdykoliv tohle zmíním, tak někdospustí, že je to blbost. A bylo možné se souhlasem ředitele přesouvat učivo do jiného ročníku. A platilo obojí já za komunistů. Pak RVP přinelsly "absolutní volnost".

Tajný Učitel řekl(a)...
11. prosince 2018 v 19:48  

Špuntem k zaplácnutí díry v Titaniku českého vzdělávání je získání a udržení dobrých učitelů ve třídách, což nejsou nutně jen absolventi pedagogických fakult, nýbrž lidé, kteří mají talent učit. Talent spočívá ve vrozené, nebo dílem i delší zkušeností nabyté, schopnosti intuitivně rozumět dětem, adolescentům a jejich vzdělávacím potřebám. Je to talent stejný jako talent malovat, porozumět matematice, nebo zpívat. Problému nepomáhá, že mnozí z těch, kteří by po překonání počátečních problémů učit dobře mohli, raději ze školy odejdou za snazším či lukrativnějším zaměstnáním a jiné zas vyženou ředitelé pro nekonformitu, viz "Nechte nás sakra učit dobře".

Byrokratická a centralistická plošná opatření jsou pouze zoufalými a kontraproduktivními pokusy nedostatek dobrých učitelů, či učitelů obecně, kompenzovat po úřednicku, tj plošným nařízením od konce, v duchu mechanistického pojetí vzdělávání. Ministři nemohou, ani kdyby chtěli a uměli, zajistit alespoň počátek skutečné změny k zajištění kvalitní výuky skrze motivační ohodnocení učitelů, neboť k tomu postrádají mocenské prostředky. Jejich rozpočet je omezený a vzdělávání není volební prioritou. Navíc neexistují pojistky proti neustálým nepromyšleným změnám (z)vůle lobbistů či nostalgických elitářů.

Jedinou cestou k dosažení změny je pasivní odpor, nebo pomalá cesta skrze publikaci článků jako je ten pod nímž diskutujeme a skrze širokou, medializovanou debatu o vzdělání a vzdělávání. Toto začíná fungovat i díky České škole a podobným webům a díky hlasům aktivních učitelů a občanských aktivistů ve vzdělávání, jako je Eduin, pánové Šteffl, Botlík, Hausenblas, Hejný, Lippmann. Cesta k dobrému vzdělávání začíná u dobrého učitele. Ne u testů, měření a třídění.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
11. prosince 2018 v 21:39  

Konečně narážím na někoho, kdo taky tvrdí, že osnovy byly závazné jen asi ze 2/3 - kdykoliv tohle zmíním, tak někdospustí, že je to blbost.

Netvrdím, že je to blbost. Jen prosím o odkaz na zdroj, ze kterého tato lidová tradice vychází. Děkuji.

poste.restante řekl(a)...
12. prosince 2018 v 2:13  

A nejde spíše o nedorozumění?
Osnovy totiž pokrývaly cca 70 % výukového času daného předmětu.
Zbývajících 30 % bylo v režii učitele. Někdy bylo třeba více procvičovat. Jindy, s šikovnější skupinou (třídou) šlo zvětšit šíři či hloubku výuky, začlenit nová témata, atd.
Nějak si ale také nemohu vybavit, že by bylo možné třetinu učiva "vypustit".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.