„Ředitel nemůže být pasivním hráčem vzdělávací politiky. Na obzoru se objevuje nová konkurzní vyhláška, změny financování či další plánované změny - bohužel mnohý ředitel do jejich přípravy a často ani do debat okolo jejich vzniku nezasahuje. Rozumím tomu, nemá na to čas, chce se věnovat základnímu procesu ve škole - pedagogickému vedení a řízení pedagogického procesu. Jenže - pro plíživý nástup totality, pro úspěch psychopatů, pro úspěch narcistních politiků, pro vytváření atmosféry nedůvěry, pro hromadění balastu všeho druhu stačí, aby slušní lidé neudělali nic,“ píše Václav Trojan v prosincovém vydání časopisu Řízení školy.
Václav Trojan (csm-praha.cz) |
Ředitelé škol tvoří velikou skupinu - počet škol se pohybuje v jednotkách tisíců (a to nepíšu o počtu učitelů). Nevolám po stádnosti, volám po jednotném, strukturovaném a srozumitelném vyjádření profesionálů stojících v čele našich škol.
Musí to být ředitelský hlas, který se bude podílet na základní strategii státu v oblasti vzdělávání. Dokument hledící přes rok 2030 se v tichosti připravuje, ale prim uvedený hlas nehraje ani náhodou.
Musí to být ředitelský hlas, který bude zásadním způsobem spoluvytvářet podobu studia a profil absolventa studia učitelského oboru. Tento hlas dosud akreditační komise nezajímá a používaná kritéria jako by nebrala do úvahy, co se děje ve školách.
Musí to být ředitelský hlas, který bude stále dokola říkat, že podmínky pro pedagogické vedení nejsou ze strany státu plněny a odpovědnost zůstává pouze na jednotlivých ředitelích…
Musí to být ředitelský hlas, který bude vyžadovat tolik potřebná data a výzkumy, bude se vyjadřovat k výzvám grantových agentur a začne rozbíjet zacyklenost akademického světa. Jak je možné, že chybí např. ucelená data mapující aprobovanost, věkovou strukturu učitelů, hrozící kolaps pedagogů několika předmětů a naproti tomu témata některých podporovaných pedagogických výzkumů jsou jako z jiné sluneční soustavy?
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Tou plíživou totalitou má na mysli Brusel? Nechce se mi tomu věřit. ////
Ale ředitelé svou organizaci dávno mají - CZESHA, ovšem výsledky nic moc... Vedle toho je nově v Pedagogické komoře sdruženo 400 ředitelů škol.
tak teď jsem si zrovna,ani nevím proč,vzpomněl na kodeta, jak vyběhl na ten balkon.... :-)
Okomentovat