Už nemáme místo, slýchají často romští rodiče, když chtějí zapsat své dítě na běžnou základní školu. Obrátit se proto musí na druhý typ škol, který v Česku postupně vznikl - na segregovanou základku s vysokým podílem romských žáků. Ombudsmanka Anna Šabatová se problémem v minulých měsících zabývala a nyní rozeslala úřadům, obcím a školám seznam doporučení, jak segregaci romských dětí předcházet. Reportáž k tématu přináší Aktuálně.cz.
Anna Šabatová (ochrance.cz) |
Oficiálně škola nemůže dítě ze své spádové oblasti odmítnout kvůli etnicitě. Pokud ale ředitel to, že nemá místo, řekne rodičům neformálně mezi dveřmi, neexistuje o tom záznam a nelze se proti tomu odvolat. "Málokterý romský rodič pak dokáže podat přihlášku a trvat na tom, že musí dostat správní rozhodnutí," podotýká Šabatová. "Navíc také který rodič, jedno jestli romský, nebo neromský, bude trvat na tom, že chce dostat své dítě do školy, kde cítí, že ho tam až tak nechtějí?" podotýká právnička z úřadu ombudsmanky Veronika Bazalová.
Segregaci neprohlubují pouze ředitelé některých běžných škol, ale také rodiče neromských dětí. Úřad ombudsmanky během svého výzkumného šetření mluvil s řediteli deseti škol, které mají se vzděláváním romských žáků zkušenosti. "Ředitelé a ředitelky v rozhovoru opakovaně naráželi na jakousi nepsanou hranici počtu romských dětí na třídu, po jejímž překročení dochází k tomu, že neromští rodiče hromadně odhlašují své děti a dávají je do jiných škol," popsala Urbániková s tím, že hranicí obvykle jsou dva až čtyři romští žáci na třídu.
Celý text naleznete zde
Zprávu ombudsmanky naleznete zde
3 komentářů:
Odhaduji, že úřad ombudsmanky má zbytečně vysoký rozpočet. Jeho část (a ještě lépe celý) by se měla věnovat na něco užitečnějšího, nežli vymejšlení doporučení úřadům, obcím a školám. ////
K rozsudku D.H.
NESOUHLASNÉ STANOVISKO SOUDCE ZUPANČIČE (Chorvatsko) k rozsudku ESLP o potrestání ČR za zařazování dětí do zvláštních škol
"Jak to výslovně připouští většina soudců v § 198 a 205 rozsudku a nepřímo pak v jeho
ostatních bodech, Česká republika je ve skutečnosti jediným smluvním státem, který se pustil do řešení konkrétních problémů, s nimiž se potýkají romské děti v oblasti vzdělání. Závěr Soudu, že Česká republika porušuje zásady boje proti diskriminaci, tak hraničí s absurditou. Jinými slovy, nikdy by k porušení Úmluvy nedošlo, kdyby stát zůstal v této věci nečinný. Žádná politicky podložená argumentace nedokáže zastřít skutečnost, že Soud v projednávané věci posloužil k pozdějším účelům, které nijak nesouvisí se zvláštním vzděláváním romských dětí v České republice. Až budoucnost ukáže, jakému účelu tento precedens poslouží."
https://www.pedagogicka-komora.cz/2018/10/aktualni-tema-vykazovani-romskych-zaku.html
Na "nejmenovatelném" webu jsem napsal:
Úřad ombudsmana byl ustaven proto, aby pomáhal občanům jejich problémy řešit.
Tak tomu bylo alespoň za pana Otakara Motejla, blahé paměti.
Paní Anna Šabatová dokázala tento úřad přeměnit na instituci, která problémy vytváří.
Okomentovat