Vážené dámy a pánové, vážený pane Pilaři,
Možná nevíte, co to inkluze je, možná jen nechcete změnit svůj pracovní styl a podmínky a učit děti s postižením společně s ostatními. Možná si nedovedete představit svoje působení v jiné škole, než speciální. Možná, že nevěříte ve schopnosti učitelů běžných škol. Je to ale dostatečný důvod k tomu, abyste odmítali se na inkluzi podílet a zastrašovali rodiče, kteří si pro své dítě cestu inkluze vybrali? Svým vystupováním jednáte proti zákonům, právům a zájmu našich dětí.
Sdělujeme vám, speciálním pedagogům z organizace ASP, že o našich dětech, které mají mentální postižení, chceme rozhodovat my, jejich rodiče. Neodpírejte nám právo zvolit pro jejich vzdělávání běžnou základní školu. My známe naše děti nejlépe, nám na nich záleží, my máme představu o tom, jak je motivovat i kam chceme, aby směřovaly. O tom, kde se budou naše děti vzdělávat, přemýšlíme a rozhodujeme se vší odpovědností. Víme, proč chceme, aby byly vzdělávány s ostatními dětmi.
Zdá se, alespoň podle vystoupení pana Pilaře, že do vaší asociace ještě nedosáhla znalost toho, co inkluzivní vzdělávání je a na jakých principech je založeno. Usuzujeme tak z dehonestujících výrazů, které pan Pilař při argumentaci a obhajobě svého pohledu na inkluzi využívá. Usuzujeme tak především i z konstatování, že „učitel nastolí stejné tempo a oni to nestíhají“. Kompetence učitele ve 21. století nespočívá snad v tom, že stojí na startovní čáře, udává tempo a měří výkony. Inkluze stojí na principu poskytnutí podpory na základě možností žáků a tempo je dané individuálním plánem.
Slovo individuální znamená v praxi, že je sestaven právě pro jedno konkrétní dítě, stojí na znalosti tohoto dítěte a je sestavován týmem lidí, kteří dítě učí, starají se o něj, znají ho a mají ho dokonce rádi! Dobrý plán je sestaven podle možností dítěte a umožňuje je zapojit do výuky i hodnotit. Plán se upravuje, přehodnocuje, jsou do něj začleněny způsoby motivace dítěte, pomůcky, pracovní postupy. Ujišťujeme vás, že ani jeden či jedna z nás od běžné školy neočekává, že tam postižení našich dětí „vymizí“. Ale známe spoustu speciálních pedagogů, kteří skvěle pomáhají v tom, aby inkluze našich dětí byla úspěšná.
Ptáme se, proč se zrovna vy, speciální pedagogové z organizace ASP, nepodílíte více na pomoci svým nepřipraveným kolegům v běžných základních školách, když víte, jak na to? Proč nevyužíváte svých odborných znalostí k tomu, abyste pomohli dětem dosáhnout co nejlepších výsledků? Proč nehledáte cesty, jak se připravit, místo toho, abyste jen kritizovali a vyjadřovali různý stupeň znepokojení nad stavem? Možná, že jen nevíte, jak se do takové podpory zapojit? Možná, že týmová práce s učitelem běžné základní školy a s rodiči není to, co jste se ve škole učili?
Myslíme si, že na přípravu společného vzdělávání měli učitelé i ředitelé několik let čas. Jde o evergreen, který máme dle pana Pilaře poslouchat ještě 12 let? Už jsme to slyšeli od našich rodičů, teď se o tom snažíte přesvědčit naše děti a podle plánu pana Pilaře to uslyší i naše vnoučata. Oddalováním jen zastíráte své segregační postoje vůči lidem s mentálním postižením a upíráte jim místo v běžné škole, komunitě, sousedství.
Nechceme samozřejmě, aby byly naše děti ve škole pouze trpěny. Jsme si vědomi, že potřebují expertní podporu od vás, speciálních pedagogů. Víme také, že to nemáte jednoduché, že vaše místa, znalosti a zkušenosti nejsou v procesu změny dostatečně zohledněny. Jsou toto důvody, proč bráníte další generaci se učit společně, a proč jste se postavili proti rodičům dětí s postižením?
S pozdravem
(v abecedním pořádku)
Lukáš Bartoň, DiS, Svatobořice-Mistřín (rodič dítěte s MP), Mgr. Pavla Baxová, Praha (rodič dítěte s MP), Jindřiška Blovská, Brno (prarodič dítěte s MP), Dagmar Holá, Praha (rodič), Mgr. Hana Kubíková, Liberec (rodič dítěte s MP), Ing. Andrea Lásková, Brno (rodič dítěte s MP), Gabriela Lhotská, Unhošť (rodič dítěte s MP), Ing. Olga Měkotová, Kralupy nad Vltavou (rodič dítěte s MP), Ing. Milena Němcová, Brno (rodič), Mgr. Kamila Novotná, Kostelec nad Ohří (rodič), Bc. Petra Obrtalová, Havlíčkův Brod (rodič dítěte s MP), Dagmar Paulíková, Brno (rodič dítěte s MP), Ing. Jana Podhorská Fečková, Břeclav (rodič dítěte s MP), Mgr. Kateřina Pavlásková, Litoboř (rodič dítěte s MP), Dagmar Pekařová, Deblín (rodič dítěte s MP), Mgr. Bc. Jindřiška Riesnerová, Brno (rodič dítěte s MP), Ing. Karla Trusková, Brno (rodič dítěte s MP), MgA. Jitka Vrbková, Brno (rodič dítěte s MP), Mgr. Hana Zemanová, Lelekovice (rodič dítěte s MP)
Otevřený dopis publikoval EDUin
Rodiče dětí s postižením píšou Asociaci speciálních pedagogů a panu Pilařovi zvlášť: Možná nevíte, co to inkluze je
sobota 8. prosince 2018
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Někdo má čas psát dopisy. A někdo ne. S panem Pilařem nemám nic společného, ale učím děti mentálně méně vyspělé. Vím co je to za práci a vím, že Vám nikdo nepomůže. Každý Vám spíš ještě přidá papírování a knížecí rady. Zaplať pánbů neučím mentálně postižené. Nemám na to ani znalosti ani nervy. Proto si práce speciálních pedagogů hluboce vážím. A pokud publikují svůj odborný názor na problematiku, věřím jim více než jakémulkoliv teoretikovi a projektůchtivému aktivistovi.
Rodiče nepochopily a EduIn nechce chápat, že to není iniciativa proti dětem, ale proti nepřipravenosti a nedostatku financí. Proti aktivitám proinkluzivních aktivistů, kteří nechápou, že nepřipravená reforma je horší než reforma žádná. Poctiví učitelé už prostě nestíhají učit, natož inkludovat.
Milí rodiče přemýšlejte. Nenechte se zneužívat. A uvědomte si, proč inkluze nefunguje. Protože pokud ze škol odejde i ten zbytek speciálních pedagogů (jejich důchod se blíží) pak nebude mít kdo vaše děti učit. Budou je jen hlídat.
Ale těm rodičům přece nikdo v ničem nebrání a ani se nechystá jim bránit. Je to jen šíření paniky... Mimochodem, jde o lidi ze známé organizace Rodiče za inkluzi.
"Poctiví učitelé už prostě nestíhají učit, natož inkludovat. "
Docela přesné vyjádření současného stavu inkluze po českém způsobu.
Okomentovat