Kolem učitelů bez pedagogického vzdělání se před několika lety vedla debata a na českých školách až na výjimky museli skončit. Brzy by se ale mohli do tříd jednoduše vrátit. Umožnit to má novela zákona, kterou kvůli nedostatku lidí připravuje ministerstvo školství. Původně se měla týkat jen působení na odborných školách, resort ale chce, aby platila i pro druhý stupeň základních škol a pro všechny střední školy. Informuje Česká televize.
Robert Plaga (msmt.cz) |
„Situace nedostatku kvalitních pedagogů je tak vážná, že bychom rádi novelu zacílili tím směrem, aby bylo možné přitáhnout odborníky z praxe i na druhý stupeň základních škol a do škol středních,“ nastínil svůj plán ministr školství Robert Plaga (ANO). Pedagogické vzdělání by si ale museli doplnit při zaměstnání.
Celý text a reportáž ke stažení naleznete zde
19 komentářů:
jestli začnou proudit do školství lidé z praxe nechám se i já aktivovat,jen na 4-6 hodin,abych s požitkem sledoval rozruch ,který do škol vnesou a trošku se na stará kolena pobavil!
Takže další deprofesionalizace učitelské profese? Co by na podobný návrh řekli architekti, stomatologové, právníci nebo lékaři?
Co by na podobný návrh řekli programátoři, meteorologové, strojvůdci a piloti jumbo-jetů? ////
Původně jsem chtěl také psát komentář ve stylu, co by řekli...
Myslím si ale, že jde opět o plácnutí do vody z úst MŠMT. Kolik takových jsme už slyšeli nebo si přečetli. Jednoduše - na odborných SŠ nejsou učitelé, kteří by vedli odborný výcvik. A to si MŠMT myslí, že je lehce seženou nějakým rozhodnutím, vyhláškou nebo něčím. Nevěřte tomu.
Ministerstvu teče do bot a chce situaci řešit, ale nedokáže to. Nemá na to ani lidi, ani peníze. Od peněz se vše odvíjí. Tak to je, nic si nenalhávejme. A to by školy potřebovaly UČITELE, ne kohokoli, kdo bude ve výuce a odborném výcviku trávit čas se žáky a studenty. Učit opravdu není jen tak, i když každý, kdo do školy někdy chodil (a to byli všichni), si myslí, že tomu rozumí. Bohužel.
A to chce MŠMT posvětit?
Učit umí kde kdo, profese učitele není zas tak exkluzivní. Tak si tolik nefanděme. Zrovna jak psala ta učitelka, co se vrátila z Finska. Dlouhodobý projekt k určitému tématu vede ve třídě celý maminka, která je v tématu toho projektu odbornice. Proč ne? Co je na učitelství tak výjimečného?
Odborníci a lidi vůbec nejsou nikde. Tak jich ještě průmyslu pár vezmeme a šup s nimi do školství.
To by ale musely platy mávnutím kouzelného proutku stoupnout ve školství na dvojnásobek stávajícího stavu. Pak ... možná!
TU: To myslíte vážně, že učit umí každý? Já o sobě i po 35 odučených letech neustále pochybuji. Jsem k sobě čím dál tím více skeptičtější.
BP, kde kdo není každý. Pouze říkám, že schopnost učit a naučit děti se neodvíjí od diplomu, nýbrž od talentu, potažmo delší zkušenosti.
Problém je v tom, že by se měla odvíjet od diplomu. Na VŠ by měli být ti talentovaní, kteří zvládnou to co budou potřebovat a dostanou diplom. Pak by to školství vypadalo jinak. Bohužel dnes se míchá gymnazista s kýmkoliv. Každý inteligent prošel gymnáziem a porovnává učitele i studenta s nadpřůměrným či podprůměrným gymnazistou z doby svých studií. Jak se učil na prvním stupni si nikdo nepamatuje. Takže si každý myslí, že většina dětí se učí sama a stačí je jen lehce navnadit a už se konstruktivisticky naučí determinanty či integrály.
Při tom výuka na prvním stupni je náročná na metodologii. Není jedno, jak se to dítěti podá. Stačí drobná chyba, která se odstraňuje těžko spousty let. Není moc kantorů na VŠ, kteří jsou schopni tohle chápat. Většina je v důchodovém věku. Místo výzkumníků přibývá úředníků a čerpačů grantů. Mladá generace, tak jako novináři podléhají studiím a úletům ze zahraničí. Ale skutečných výzkumů řádně udělaných je málo. A exkurze v zahraniční škole není náslech průměrného učitele na průměrné škole. To, že někomu něco ve třídě funguje neznamená, že to bude fungovat ve většině škol.
Klíčem dobrého učitele je dobře zvládnutá didaktika. Pedagogika dodá ideologický základ. Stačí se podívat, kolik publikací konkrétních didaktik je na trhu? Učebnice nevalné úrovně můžeme přehazovat vidlemi. Pro odborné školy didaktiky neexistují vůbec. Málo kdo si na to troufne a nikoho to nebolí. Jen zaměstnavatelé pak fňukají. Je to hluboký systémový problém. Napřed musí být vybudovány a odzkoušeny(a to ne tak, že autor to zkusí ve své třídě a pak se to všem nařídí) metody a teprve pak můžete zacvičovat lidi.
schopnost učit a naučit děti se neodvíjí od diplomu,
Bože můj.
Schopnost čehokoliv se neodvíjí od diplomu.
Schopnost být dobrým lékařem se neodvíjí od lékařského diplomu. To by jinak neexistovali Cvachové.
Schopnost být dobrým konstruktérem či architektem se neodvíjí od inženýrského diplomu. To by jinak nepadaly mosty ani letadla, nerozflákaly se družice o povrch, místo aby měkce přistály atd. v důsledku chyby už při samotném návrhu, apod.
Jasně, že dobrého učitele nedělá diplom z pedagogiky.
Ten ale zajišťuje, že onen absolvent byl vzdělán v obecné či vývojové psychologii, základech pedagogiky a didaktiky atd. a zvládnul je alespoň natolik dobře, aby z nich vykonal zkoušky.
A to, k čertu už, není zase tak málo.
Obzvláště v době, kdy díky zpraseně provedené inkluzi se dostávají do běžných škol děti, jejichž vzdělávání je přinejmenším problematické.
On mnohý amatér může být v lecčems lepší, nežli proškolený profesionál.
Jenže stavět na tom vzdělávací či jakoukoliv strategii může opravdu jen nezodpovědný idiot.
Proč nenecháme řídit kamiony šoféry s řidičákem skupiny B a pilotovat letadla nadšence, kteří mají nalétané stovky hodin na Flight Simulatoru? Vždyť by mohli být mnohem lepší, nežli mnozí ti s příslušným "papírem"?
To někteří asi nikdy nemají šanci pochopit a je zbytečné jim to vysvětlovat.
zkušeným odborníkům z praxe doporučují aby jezdili do školy v ojeté oktávce,nikdy nezapomenu pohled pana ředitele ,když jsem jednoho dne místo ve stodvacítce přijel v třílitrovém oplu a zaparkoval mezi rezavou fordkou p+ana zástupce a novou dacií pana ředitele....
PR, namoutě, pro rány boží, atd atp. Souhlasím s vámi. Máte pravdu. Pravdu má i pan vaněk, Pravda je i to, že certifikovaní učitelé poněkud docházejí. Vy na to, kupředu k plné kvalifikovanému a diplomovanému sboru, zpátky ni krok. No pasaran.
Legrace bude, až nezbude ve školách kdo by kvalifikovaně učil a většina učitelů bude zaměstnána v režimu krajní nouze. Kdokoli. Ne vysokoškolák s dps. Kdokoli. To se pak bude nekompromisně plácat o nevyhnutnosti pedfakult. Akorát nebude komu.
Pamatujete na ty zubaře z Ukrajiny co je poslali domů, protože neudělali zkoušku z češtiny?
Zákonu bylo učiněno zadost, hurá, a zoufalí místní pacoši si shnilé zuby vyráží kamenem a bruslí, poněvadž to viděli ve filmu.
Tajný, víte co?
Je předvánoční čas a já tak nějak postrádám chuť ztrácet čas vysvětlováním a uváděním na pravou míru Vašich, vlastně ani nevím, jak to slušně nazvat.
Takže setrvejte ve svých bludech.
Pobavíme se o nich až po Vánocích.
Jo. Veselé Vánoce a ať se Vám daří v novém roce..
Veselé Vánoce všem čtenářům České školy.
učit musí pouze učitelé tj absolventi pdf,ff,přf apod. a musí se každý předmět učit aprobovaně,platí pro státní školy na soukromých ať si učí ten,koho si najme majitel
"místní pacoši si shnilé zuby vyráží kamenem a bruslí"
Po plné privatizaci stomatologie (placení na prkno) tato situace bezesporu nastane.
Skupina lovců byla tak veklá, že pštrosovi nestačil dostupný písek k úplnému zavrtání hlavy. Řešil to racionálně. Zavřel obě oči.
Okomentovat