„Ministr školství Robert Plaga představil svoje plány na proměnu státních maturit.
Dokreslil tak obraz, který v souvislosti s maturitami už dobře známe: Rytmus změn v kostce ukazuje zmatek, s jakým politici formují budoucnost českého školství,“ komentuje Michal Komárek pro Český rozhlas Plus.
Michal Komárek (archiv autora) |
Podle Plagy by ze státní maturity měly zůstat pouze centrálně zadávané testy. Ústní část a slohové práce by se měly plně vrátit do kompetence škol. Může to být rozumný kompromis, který přežije další střídání ministrů?
Zároveň probíhající debata o přijímačkách na střední školy nebo dlouhodobá kritika neúměrného rozmachu víceletých gymnázií ukazují, že tady chybí představa o tom, jak by v budoucnu mělo střední školství vypadat.
Má mít především charakter všeobecného vzdělávání? Mají se více podporovat technické obory? Jaké procento žáků by mělo mít maturitu? Jaký typ vzdělání a dovedností bude pro studenty nejlepší v době automatizace, která pravděpodobně promění řadu představ o učení a práci?
Co a proč mají vlastně studenti umět? Kdy se mají začít specializovat? Jak dlouho by měli všichni chodit do školy společně? A jak se mají ověřovat znalosti žáků a studentů – umějí to testy, které nyní používá maturita nebo přijímačky?
Sama o sobě podoba státní maturity na žádnou z těch otázek odpovědi nepřináší. A tak je pravděpodobné, že se spory o její podobu po čase znovu vrátí. Taková je totiž neúprosná logika českých školských reforem.
Energie a nápady jejích tvůrců se vyčerpávají v diskusích o dílčích tématech. Možná proto, že víc neumějí, možná se v rámci krátkého funkčního období snaží vykazovat srozumitelnou činnost.
Dokonale prodiskutovaná státní maturita se tak v provedení příštích generací reformátorů možná stane korunou středního školství, které se v mezidobí téměř zhroutilo. Propadlo zmatku, ztratilo kvalitu a perspektivu. Je konečně připraveno na maturitu.
Celý text a komentář ke stažení naleznete zde
11 komentářů:
Pan Komárek shrnul to, co zaznívá z diskuzích. Pokud nebude jasná koncepce vzdělávání tak se nic nevyřeší a utlučeme se v chaosu dílčích problémů.
Bohužel politici myslí jen v horizontu svého volebního období, jestli ještě problém pod kobercem udrží či se jim už vyvalí.
Jestli to dobře chápu, je v současné době hlavním úkolem politické reprezentace zajistit dostatečně pevný koberec (v duchu příspěvku p. Vaňka).
Za poslední tři, čtyři volební období prasklo mnoho koberců. A nahrazeny byly koberci většími (komplexnějšími) s honosnějšími názvy, aniž by se řešily klíčové problémy. Na hladinu vyhřezlých problémů pak bývají kladeny atraktivní hloupé projektíčky (mléko do škol, ovoce do škol, obědy zdarma, pamlsky ze škol, jízdné za půl darma*), které odvedou pozornost od zapáchající stoky.
*) ne nadarmo vychází slovo zdarma z ruského děrmo.....
atraktivní hloupé projektíčky (mléko do škol, ovoce do škol, obědy zdarma, pamlsky ze škol, jízdné za půl darma*)
pro kolegy s alternativním myšlením: jistě,logicky jsou to vyhozené peníze,jemže jsou to peníze z eu a pokud se neutratí musí se vrátit,tyto peníze se musí "prodělat",neboli nelze z nich financovat nic výdělečného
Já to vnímám tak, že se se školství postupně vrací do doby před řáděním Kateřiny Valachové...
Ad laimes a hloupé projektíčky za peníze z eu -- Opravdu je tu někdo soudný, kdo považuje nesmyslné utrácení peněz-nepeněz z EU za správný postup? Přece ty z okna vyhozené peníze časem nevyhnutelně budou někde chybět. ////
Existence takových projektíčků a možnost (či dokonce nutnost) takto je financovat je silným důvodem PŘESTAT ty nesmysly financovat. Neboli prchnout z bruselského žaláře národů co nejdříve - včera bylo pozdě! ////
ještě jednou,pro obzvláště alternativni! ty peníze nám chybět nebudou , protože je musíme buď vyhodit oknem nebo vrátit
Co ty peníze použít rozumně. To je tak obtížné? Někdo by se musel namáhat a vymyslet fungující systém.
pro kolegu vaňka třetí pokus! to jsou europeníze a jak je použít určuje brusel a šs vláda má tři možnosti,všechny stejně pitomé ,pokud nerealizuje ani jednu z nich musí peníze eu vrátit! již to všichni pochopili?
Pro laimese: Vláda ANO, zarytých (ale naštěstí neschopných) vlezdobruselistů ze socdem a hodně umírněných euroskeptiků z KSČM možná má omezené možnosti reakce na bruselské nesmysly,
ale český stát má nejméně jednu další možnost - sebrat se a zdrhat! ////
Stačí povolit referendum ... ////
Už jsem pochopil. Nechce se mi ale věřit. Pokud to tak je, zlatí kolonialisti, imperialisti, komunisti a vlezdop---isti.
princip: 1/přijdou eu peníze,není přesně určeno,že z nich musíte postavit rozhlednu ale je přesně specifikováno ,co z nich postavit nesmíte,tekže v konečném důsledku máte svobodnou volbu mezi cyklostezkou,aqaparkem a tou rozhlednou,peníze,které takto neutratíte,musíte vrátit 2/jsou definovány objemy peněz pro kategorie firem podle jejich velikosti 3/hlavní zrada spočívá v tom že musíte dát 30% foršus ze svého a české firmy ty peníze nemají a nikdo jim nepůjčí,před babišem se to řešilo tak,že to dávali ze stítního a paj to nechali jako dlih státu 4/na dotaci nevyděláte ták že si ji dle svého rozmaru strčíte do kapsy ale při realizaci projektu,proto nemáte v parku lavičku za 10 litrů co stojí v obi ale za 100 litrů ,těch 90dělíte mezi seve a zprotředkovatele co to v obi koupí 5/princip " čím více peněz chceš trhnout,tím víc do toho musíš vrazit!"
Okomentovat