„Ministerstvo školství připravilo novelizaci klíčové vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními potřebami a vložilo ji do připomínkového řízení. Pokud projde... do segmentu speciálního školství se začnou více než dříve dostávat děti, které tam být nemají a měly by se vzdělávat v hlavním vzdělávacím proudu,“ píše Martin Šimáček v komentáři pro Hospodářské noviny.
Martin Šimáček (twitter.com) |
Prakticky jde především o děti se specifickými poruchami učení a chování, kterých je aktuálně podle statistik České školní inspekce v základních školách více než 57 tisíc…
Jde přitom o děti, za jejichž objektivními potížemi ve vzdělávání stojí velmi rozličné důvody – často horší sociální a ekonomické zázemí, ale také například násilí v rodině, zanedbaná péče v raném dětském věku a dysfunkce v rodině. Poruchy soustředění a náročné chování dětí jsou symptomem jejich neošetřených problémů a nereflektovaných potřeb, a nelze je (ani jejich rodiny) za to trestat vytlačováním na okraj…
To, jak česká vzdělávací soustava zvládne situaci dětí, které si dnes z poraden tuto diagnózu odnášejí, bude spolurozhodovat o vývoji českého školství i celé společnosti.
Celý text naleznete zde
12 komentářů:
Ja bych potreboval asi nejak hloubeji vysvetlit, proc by deti se specifickymi poruchami uceni a chovani namely vyuzivat segment specialniho skolstvi… A pro deti s mentalnim postizenim muzeme klidne zalozit treti segment, skoly pro deti s mentalnim postizenim.
Trochu jako kdyby se truhlar byl opravnen vyhodit desku z krive rostleho stromu, ale s deskou ponicenou pri preprave byl nucen pracovat, jako by byla standardni.
Vy byste, pane Janečku potřeboval asi nějak hlouběji vysvětlit, že děti nejsou ze dřeva.
Pane Komárku, zas tak jednoduché to není. Některé děti vskutku potřebují menší kolektiv a zaslouží si být vzdělávány ve skupinách 8 -10 žáků. Zločinem na všech dětech je pak umístění takového žáka s těžkou poruchou chování do kolektivu 30 žáků. Kdo pak nese v případě těžkého ublížení na zdraví politickou a trestní odpovědnost? Trestní se hodí na učitele a školu, o tom není pochyb. A ta politická odpovědnost je beztrestná?
Tak vysvetlujte… A pak nechte si od nekoho vysvetlit, co je to prirovnani…
A pak se muzete pochlubit, kolik zaku s SPU a SPCh jste kdy zvladl v 25-clenne tride...
Martin Šimáček chrlí jeden článek za druhým...
Martin Šimáček je za to chrlení dozajista velmi dobře ohodnocen.
Doporučuji k přečtení...
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2016/06/16/moje-chandra-iii
Zločin je narvat všechny do jedné škatule, která navíc dostává na žáka bezkonkurenčně nejméně peněz, tj. ZŠ a pak Gymnázia. Ve jménu humanity ušetříme! To, co pan kolega v článku pominul, je zajištění prostupnosti systému, tj. umožnit nejlepším ze speciální školy přestoupit do normální (nejlépe s podporou) a samozřejmě i zpět.
Plést dohromady dítě s (vážnou) poruchou chování a handicapované dítě (vozíčkář) by se mělo trestat. Jako učitel mohu ve třídě samozřejmě věnovat pozornost těm postiženým, ale samozřejmě na úkor těch normálních nebo výborných, což je špatně! Měli by umět pomáhat slabším, ale neměli by být trestáni za to, že je mají ve třídě (tj. že se pak nedostanou na svoji vysněnou SŠ jen proto, že měli ve třídě integrované problémové spolužáky).
Je zajímavé, že proti této školské vyhlášce vystartovala "ministerstva". Dále to nebylo v ČT specifikováno. Odhadují, že se to dozajista bude týkat ministerstev pod kuratelou ČSSD. Tato strana stále bezostyšně hájí inkluzi po českém způsobu v podání paní Valachové.
Máte pravdu - MPSV a MZ...
Inkluze je jako sázka do loterie - někdy vyjde a jindy dopadne bledě. Obzvlášť fungují-li jako hlavní element rodiče. Inkludovat lze, ale podle mě anglický systém speciálního vzdělávání, či americký - inkluze podmíněná - je mnohem lepší. Není možné, aby se 29 žáků přizpůsobovalo jednomu, ale u nás se tak často děje. A to je špatně. Pozitivní diskriminace je v tomto případě na škodu věci. Ještě se máme hodně co učit.
Inkluze jako sázka do loterie je hodně optimistický příměr. Jenže je to spíše jako skok z mrakodrapu - země se blíží a je to čím dál horší, ale nakonec přijde ten náraz na zem (to jako totální zničení českého školství, o které tolik usilují všechny ty politické "neziskovky"). ////
Školy je třeba se vším všudy svěřit těm, kterým jde o jejich úspěšné fungování. Což jsou rodiče a ty rodiče reprezentují obecní zastupitelstva. Pokud aktivisté politických neziskovek zkusí škodit na obecní úrovni, bude na ně zblízka dobře vidět. ////
Okomentovat