Náměstek NÚV Jaroslav Fidrmuc představil současný stav revizí RVP na půdě Pedagogické fakulty Masarykovy fakulty v Brně. Přiblížil časový harmonogram revizí, současný stav rozpracování revizí RVP a možná rizika realizace revizí.
Jaroslav Fidrmuc (twitter.com) |
S prvním referátem vystoupil profesor Radim Šíp. V anotaci svého příspěvku mimo jiné uvedl: „Jádro běžné školy je založeno na metafoře vysílače a přijímače … a na metafoře putování kognitivní krajinou. Kognitivní krajinu musíme projít od startu až k cíli a nemůžeme se spolehnout na předávání cílové informace. Transmisivismus je cestou od cíle ke startu – obdržíme hotovou informaci a pak na vlastní pěst hledáme cestu zpět k výchozímu bodu, který je nám vlastní. Konstruktivismus je cestou od startu k cíli – jde o proces, který trpělivě postupuje od známé informace, přes méně známou až k informaci cílové a neznámé.“
Profesor František Kuřina se ve svém výkladu zaměřil na to, jak konstruktivismus ovlivňuje aktivitu žáka, jeho tvořivost, řešení problémů, porozumění učivu, sociální interakci, budování poznatkové struktury, rozvíjení myšlení, vzdělávání jako součást kultury, zvídavost a pracovní návyky. Svoje teze srovnával s citáty významných filozofů a matematiků a prezentoval je v originální grafické úpravě.
Doktor Stanislav Štěpáník se zabýval rekonstrukcí obsahu výuky českého jazyka v rámci komunikačně-funkčního pojetí, jež je základním východiskem současných didaktických inovací výuky a zahrnuje sdružení nejen konstruktivistického paradigmatu jako základu moderních pedagogických přístupů, ale také komunikačně-kognitivního paradigmatu jako základu zpracování učiva.
Profesorka Iva Stuchlíková referovala o tom, jak konstruktivismus a sociální konstrukcionismus ovlivnily uvažování psychologů o učení, o procesu sebeutváření, o sociální identitě, o terapii. Její příspěvek přinášel odpovědi na otázky: Je tohle uvažování stále vlivné? Přináší nové vhledy do porozumění psychickým procesům? Jak se propojuje s neuropsychologickým pohledem na psychické procesy a co to přináší pedagogické psychologii?
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
Pane Týři, Vy víte, proč se Váš příspěvek proměnil ve SPAM. V tomto případě je to škoda, protože kritika i otázky byly vcelku zajímavé a překvapivě věcné. Tak zvažte, zda je chcete v redukované podobě publikovat znovu. Děkuji!
Každá liška svůj ocas chválí? - Čtyři otázky pro náměstka ředitele NŮV
Konstruktivistické lišky, které před cca 15 léty zprznily výukový systém přehnaně kontruktivistickým systémem RVP/ŠVP, myslím, nejen přehnaně chválí své koncepce, ale snaží se přitom i rozdělovat učitele tím, že systematicky vyučujícím učitelům podsouvají "transmisivnost". Přehnaný konstruktivismus vede k degradaci vzdělávání na jakési objevné hraní* (kdo chce vše sám objevovat, nemůže se vzdělávat ani pracovat na úrovni současných poznatků). Konstruktivismus je již dávno samozřejmou součástí systematické výuky stejně jako poznávání již objeveného. Je, myslím, dost na pováženou, když novopečený náméstek ředitele NÚV pro všeobecné vzdělávání, zdá se, zpoza zákulisí pěje starou konstruktivistickou odrhovačku.
Proč tu tohle vše znovu říkám?
Ta zpráva NÚV* o účasti jeho náměstka na konstruktivisticky pojaté konferenci je tradičně obsahově velmi stručná, informačně a argumentačně chudá. Čtenář se z ní může jen neurčitě domýšlet, co nového v RVP NÚV vlastně chystá, když žádná ucelená a dostatečně konkrétní myšlenka nebo informace v ní není. Jisté je, myslím, jen to, že NÚV dosud nevykročil z konstruktivistických bludných kruhů. A že učitelé budou zas postaveni až před tzv. "hotovou" věc.
Vážený pane náměstku,
1) Víte, že škola není herna, kde si děti konstruktivisticky hrají na objevování?
2) Víte, že škola je vzdělávací zařízení, ve kterém se mají při soustavné / systematické výuce citlivě kombinovat vzdělávací metody nikoli podle vrchnostenského rádo by konstruktivistického nařízení?
3) Jste snad názoru, že škola je nekonstruktivistická mučírna učitelů a dětí, kterým bylo úředně nařízeno být konstruktivisty a omezit po staletí konstruktivisticky zdokonalovanou systematickou výuku?
4) Nechtěli byste si v NÚV přestat konstruktivisticky hrát s trpělivostí učitelů, rodičů, žáků a celé veřejnosti? Rspektive: Neměli byste se zodpovědněji věnovat systematické práci, ke které patří i sebereflexe dosavadních chyb?
J.Týř
Viz
*
http://www.nuv.cz/konstruktivisticke-pristupy-ve-vzdelavani
**
"Žádná Hejného matematika ani H-matematika neexistuje"
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/hra-o-matematiku-hejneho-metoda-dobyva.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/hra-o-matematiku-hejneho-metoda-dobyva.html#comment-2503774779443048430
http://www.ceskaskola.cz/2015/08/jiri-tyr-velka-kurikularni-revoluce-v.html
Víte, co je čůčo? Jde o lidové označení domácího vína nevalné úrovně vyrobené z nevalných surovin nikoli optimálním postupem. Teprve zpráva NÚV o konstruktvismu mi, myslím, umožnila lépe pochopit, kdo jsou tzv. čučkaři.
Okomentovat