Česká školní inspekce (ČŠI) při zveřejnění své nové výroční zprávy zkritizovala předimenzovaný obsah rámcových vzdělávacích programů. Ten podle inspekce neumožňuje dostatečné opakování, moderní pedagogiku a pestré metody výuky a potažmo snižuje motivaci žáků. EDUin podporuje redukci obsahu ve prospěch lepší výuky a zároveň upozorňuje, že je potřeba podniknout navazující kroky, které k takovému stavu povedou.
ČŠI tvrdí, že předimenzovanost rámcových vzdělávacích programů spolu s vysokými počty žáků ve třídách do značné míry nutí učitele vyučovat po většinu času pouze frontálně. Jinak by látku nebylo možné probrat. Pro zavedení moderní pedagogiky ale pouhá redukce obsahu nestačí. Zodpovědné instituce a politici musí souběžně pracovat na upevnění moderní pedagogiky jako jediného možného přístupu k výuce oproti školometskému přístupu spočívajícímu v přepisování z tabule a memorování. Výzkumy opakovaně ukázaly, že moderní metody mají pozitivní vliv na sociálně-emoční schopnosti žáků a staví před žáky vyšší kognitivní výzvy.
Je důležité, aby učitelé byli průběžně školeni nejen v oborových znalostech, ale také v otázkách didaktiky, formativního hodnocení žáků či využití technologií ve výuce. Práce s učiteli je ovšem jen polovina cesty. Vedení školy stanovuje pedagogický směr školy a provádí autoevaluaci školy. I jim proto musí být poskytnuty dostatečné zdroje pro nastavení dlouhodobého vývoje pro všechny pedagogy s cílem přijmout moderní pedagogiku jako základ vyučování.
V této souvislosti je třeba připomenout, že reálný obsah výuky se vždy odvíjí od tzv. high-stakes testů, neboli těch, které mají velký dopad na budoucí vzdělávací dráhu žáka. Proto je zásadní, aby spolu s redukcí učiva přišly i smysluplné změny v jednotných přijímacích zkouškách na střední školy a v maturitní zkoušce. Není možné, aby rámcové vzdělávací programy na jednu stranu podporovaly individualizaci učení, progresivní učební metody a klima spolupráce a na druhé straně stály státní zkoušky postavené výhradně na učení nazpaměť či individuálním nárazovém výkonu.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Česká školní inspekce neupozorňuje na nějaký akademický problém. Nadbytečný objem toho, co by měly školy žákům předat, rezonuje mezi spoustou učitelů už dlouho. V souvislosti s revizí rámcových vzdělávacích programů je to hlasitá výzva ministerstvu školství, že by tento proces neměl proběhnout v módu kosmetických úprav, ale skutečné transformace obsahu vzdělávání vzhledem k potřebám rychle se vyvíjející společnosti. Kromě toho kolik a čeho se žáci učí, jde i o vzájemnou proporci.”
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
8 komentářů:
Přesto, že většinou s Bobem souhlasím, byl bych opatrný na slovíčko "moderní pedagogika". Moderní bývá z počátku mnoho věcí, které jsme pořádně neprohlédli. A jen proto, že tušíme, jak se na to slovo lidi chytají, tak ho někdo někdo použije jako součást motivace.
"Je důležité, aby učitelé byli průběžně školeni nejen v oborových znalostech, ale také v otázkách didaktiky, formativního hodnocení žáků či využití technologií ve výuce. Práce s učiteli je ovšem jen polovina cesty. Vedení školy stanovuje pedagogický směr školy a provádí autoevaluaci školy. I jim proto musí být poskytnuty dostatečné zdroje pro nastavení dlouhodobého vývoje pro všechny pedagogy s cílem přijmout moderní pedagogiku jako základ vyučování. "
Definitivní cesta do pekel. Kdy už někdo pošle EduIn s těmi bláboly tam kam patří.
Školení v moderních metodách jsou k ničemu, pokud nebude nikdo, kdo funkčnost metod předvede v praxi. Teorií mají studenti plné pedagogické fakulty. Přijdou na školu a při střetu s realitou a normálním žákem utečou.
Kecy o vedení školy, jsou o ničem, když ředitel nemá na výplaty či provoz školy.
Je to vrchol manipulace a překrucování reality. I inspekční zprávy. 20 let se zavádí moderní technologie a moderní pedagogika a důsledkem je, že jsou děti totálně v prčicích. Všichni to vidí, učiteléstředních a vysokých škol, zaměstnavatelé, ale politici budou pořád zlepšovat a věřit demagogům, kteří jim slíbí za málo peněz zázraky. A dokud školství definitivně nepadne na ústa, tak to nepochopí? Už si začínám myslet, že je to záměr udělat z čechů blbce.
Pokud zaměstnavatelé konečně nezačnou tlačit na politiky, budou muset za pár let zavřít. S neschopnými zaměstnanci se podnikat nedá.
Jistěže je to záměr. Záměr zničit české školství a v důsledku i českou společnost. ////
Na České Škole je ovšem zakázáno jmenovat pachatele. ////
České školství velmi poškozuje jeho ideologizace, v 90. letech výstižně chrakterizovaná spojení "produkce lidských zdrojů" (modernější podoba robotizace). Protože jsem zatím nezazaznamenal, jak by EDUin své návrhy promítl do konkrétních podob výuky v jednotlivých předmětech, nemohu se karegoricky vyjádřit. Z toho, co vím, mám dojem, že EDUin navrhuje jen aktualizovanou, efektivnější formu "produkce lidských zdrojů". Pokud je to tak, potom bude sestupná trajektorie kvality vzdělání dále pokračovat. Zdůrazňuji ale, že se mohu mýlit (v tom případě se omlouvám). EDUin by měl ale v každém případě své návrhy předvést v mnohem konkrétnější podobě.
Co Eduin píše, je v podstatě požadavek, aby učitelé neváhali využít nějaké z těchto publikací o "moderní" (nebo spíš současné v jiných krajinách) pedagogice. https://www.google.com/search?q=modern%C3%AD+pedagogika+kniha&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=0ahUKEwiy29X3sanfAhWlVBUIHfpvBbUQ_AUIDygC&biw=1920&bih=1028
Místní vulgární přispěvatelé by se měli chytnout za nos.
Za nos by se měli chytnout konkrétní lidé v EDUINu.
Svými kroky a činy, především pak svými amatérskými prohlášeními, která vydávají za odborné názory, už způsobili českému školství tolik zla, že marně hledám jinou skupinu, která by se s tím dala srovnávat.
Pokud si někdo myslí, že učitelé čekají, až jim "experti" poradí, jak učit a dělat svou práci, tak ví o českém školství přibližně stejně velký prdlajs.
Jojo. Pettyho Moderní vyučování jsem četl, když ještě EDuIn neexistoval a Boba Kartoouse vodili do školy. Pan Lesák objevil Ameriku nebo prodává?. Jenže něco jiného je moudra číst a něco jiného je aplikovat na děti. Navíc na děti, které jsou jiné než dřív a na vyše teorie kašlou.
Znovu opakuji, slova klasika. Všechny kecy končí, když se rozestele.
Ve školství to platí dvojnásob.
Jak konkrétně způsobil Eduin "tolik zla" českému školství?
Okomentovat