S přibývajícími počty asistentů pedagoga v českých školách se tato profese stala jedním z nejvíce diskutovaných témat, souvisejících s problematikou společného vzdělávání. Protože zde dochází v posledním roce k výrazným legislativním změnám (a další se připravují), a protože jsme přesvědčeni o tom, že v zájmu všech aktérů (zákonodárců, pedagogické veřejnosti i žáků) je vytvořit vzdělávací systém co nejefektivnější, rozhodli jsme se uspořádat malou anketu. Chtěli jsme v ní na vzorku několika základních škol zjistit, jak současné nebo připravované změny v oblasti asistentství ovlivňují nebo by mohly ovlivnit stav vzdělávání v těchto školách.
Zbyněk Němec (youtube.com) |
Ankety se zúčastnili vedoucí nebo poradenští pracovníci z devíti základních škol z různých krajů České republiky.
Z hlediska velikosti byl vzorek velmi různorodý, od malé venkovské školy pro několik desítek žáků až po velké městské školy pro několik stovek žáků. Ve všech případech šlo o základní školy hlavního vzdělávacího proudu, které zároveň dlouhodobě vzdělávají větší počty žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (ať už žáků se zdravotním postižením nebo žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí).
Počty asistentů pedagoga ve školách by se rozhodně neměly snižovat, spíše naopak
Ve vztahu k financování společného (inkluzivního) vzdělání žáků ve školách hlavního vzdělávacího proudu se v poslední době objevuje tendence snižovat výdaje státu a s tím související návrhy na omezení počtu asistentů pedagoga, zeptali jsme se proto pracovníků škol, nakolik oni považují počty asistentů v jejich školách za dostatečné a zda si umí představit jejich snížení.
Odpověď je jednoznačná – ani jeden z dotazovaných pracovníků škol neuvedl, že by případné snížení počtu asistentů nemělo negativní dopady do vzdělávání žáků. Počty asistentů pedagoga jsou v současnosti buď zcela adekvátní potřebám školy a žáků, nebo dokonce stále ještě nedostatečné.
Jak uvedla školní speciální pedagožka ze ZŠ E: „Omezení asistentů si neumíme představit, odnesly by to děti, ba naopak bychom asistenty uvítali.“
Podrobněji komentovala situaci výchovná poradkyně ze ZŠ D: „Stav asistentů pedagoga na naší škole je naprosto nedostačující. Nedovedu si představit, že by se jejich počet ještě snížil... nemám na mysli jen žáky s LMP .... ale žáky s PAS nebo s ADHD, kdy v některých třídách by nemohl učitel vůbec vyučovat, protože žáci s poruchou chování, kteří mají inteligenci často nadprůměrnou, by mu bez AP naprosto rozložili třídu.“
Zástupkyně ředitele ze ZŠ B pak upozornila také na to, že s klesajícími počty asistentů by mohla vzrůstat tendence dostat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pryč z běžných škol a že celá situace by také zkomplikovala práci již tak velmi zatíženým učitelům: „Pokud by omezení asistentů pedagoga prošlo, povede to k tomu, že školy udělají vše pro to, aby se žáků, kteří potřebují přítomnost asistenta sami pro sebe, budou chtít zbavit. Nebo k tomu, že někteří učitelé, kteří již teď jsou na pokraji vyčerpání, toto povolání opustí. Protože nebudou mít podmínky pro to, aby mohli kvalitně učit.“
Doporučení
Nejen na základě vlastní znalosti tématu, ale (zejména) na základě výše uvedených zkušeností škol a pedagogických pracovníků, proto pro další legislativní úpravy profese asistentů pedagoga doporučujeme:
1. Zrušit stávající rozdělení přímé a nepřímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga v poměru 90% a 10% z úvazku – nastavení poměru přímé a nepřímé pedagogické činnosti ponechat v pravomoci ředitele školy tak, aby nepřímá pedagogická činnost mohla být (v souladu s Nařízením vlády č. 75/2005 Sb.) až do výše 50% z úvazku.
2. Upustit od plánovaného omezení počtu asistentů pedagoga na jednu třídu. Zachovat stávající model, ve kterém mohou být souběžně až čtyři pedagogičtí pracovníci ve třídě.
3. Přijmout opatření, která povedou k dalšímu posílení počtu asistentů pedagoga ve třídách. Zamezit jakýmkoli legislativním a jiným organizačním úpravám, které by naopak mohly vést ke snižování počtu asistentů pedagoga ve školách.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat