„Rodiče mnohdy
neznají celý možný repertoár nástrojů, jak dítě donutit něco
udělat, nebo ho přimět, aby naopak něco nedělalo. Neumí to. Někdy se neovládnou, ale to je pro mě neakceptovatelné. Když rodiče vychovávají, tak jsou vlastně v práci. A v práci si taky nedovolí řvát na kolegy. Při výchově se rodiče nemají co naštvávat… Naštvat se můžu na svého partnera, protože jsme na stejné rovině. Ale dítě vedu k dospělosti. Neberu, že se někdo nemůže ovládnout. Tím jen omlouvá, že dítě fyzicky potrestal. Ale udělal to spíš pro to, že to pro něj bylo jednodušší. Musím ho naučit, že do mě ani do dětí se nekope, že násilí není v pořádku, tak přece výchovu nebudu řešit násilím,“ říká v rozhovoru pro časopis Téma dětský psycholog Václav Mertin. Vrací se v něm také k případu šikany učitelky na pražské střední škole.
Václav Mertin (repro ČT) |
Před dvěma roky na průmyslové škole v Praze-Malešicích někteří studenti šikanovali učitelku, která kvůli vážným psychickým problémům později zemřela. Škola trio největších grázlů podmínečně vyloučila… Nemůže za to právě ta příliš benevolentní výchova, kterou propagujete? Nebo vám to nepřijde jako velký prohřešek?
Čí?
Těch tří žáků, kterým bylo zhruba šestnáct let. A té paní učitelky ne? Ona je přece oběť… Nebo vy si to nemyslíte?
Nechci to soudit, protože jsem u toho nebyl. Ale leccos nasvědčovalo tomu, že paní učitelka nezvládala svou roli, neměla kázeň. A to ani náhodou ty kluky neomlouvám! Škola je podobně jako výchova v rodině určitý souboj. Na jedné straně autorita, proti které se dítě brání. Nechce jíst, nepůjde do školy, nebude se obouvat a tak dále. A vy to musíte prosadit navzdory jeho odporu. Jestliže dítě zjistí, že jste měkký a že roli nezvládáte, tak vám do toho prostoru vnikne a začne vám skákat po hlavě. Podle indicií byla paní učitelka na ty výrostky nesmírně měkká a oni toho zneužili. Ona svou roli nezvládala…
Neměla autoritu, tak si měla podle vás zvolit jiné zaměstnání?
Každá profese od nás něco vyžaduje. Jestli budete chtít být podomní obchodník, asi nemůžete mít strach z mluvení nebo koktat. Nebo na tom musíte zapracovat, abyste třeba to koktání využil ve svůj prospěch. Učit je dovednost stejně jako schopnost zjednat si autoritu. Neradil bych žádné paní učitelce, aby na ně řvala. Těch cest, jak si získat autoritu je víc. Ty kluky neznám, ale odmítám připustit, že to byli psychopati. Pokud ano, tak měla bohužel smůlu. Myslím, že to byla nešťastná shoda okolností toho jejich pubertálního věku a jejích ne úplně dostatečných učitelských dovedností. A samozřejmě i nedostatku podpory z vedení školy. Učitelé dnes nástroje moc nemají, s tím souhlasím. Ale na střední škole jich mají víc než na základní, kde těžko můžou žáky vyhodit.
Celý rozhovor naleznete v aktuálním vydání časopisu Téma
5 komentářů:
1/ povinná školní docházka 6 let
2/závěrečné zkoušky v 9. ročníku
.....tak je to jednoduché!
Co je předpokladem pro autoritu?
Třeba u policistky?
Subtilní dívčina o hmotnosti menší než 50 kg (i s pendrekem) řídí dopravu, nebo umravňuje vzteklého zákazníka restaurace.
Jak to, že ji poslechne?
Je to vědomím následku, trestu, ke kterému může dojít.
Nikoliv síla jejím osobnosti, ale uniforma, která reprezentuje sílu zákona.
A co může udělat učitelka? Významně pozvednout obočí a zamračit se?
Jistý trest za porušení všeobecných pravidel musí následovat. Jsou jedinci, kteří jsou prostě "nenapravitelní". Je tedy nutné zachovat i příslušná zařízení. Ono taková vražda učitele, vychovatele, jiných osob je vysoce společensky nebezpečná věc. To nelze řešit "jen" domluvou. Samozřejmě, že fyzické tresty a psychologický tlak nepřipadá v úvahu. Příslušná zařízení s dozorci a odborným dohledem jsou v těchto případech nutností.
Obecně jsem nejen proti fyzickým, ale v zásadě proti jakýmkoli trestům
To je asi taková anarchistická hloupost, jako když kdysi před mnoha léty jistý hlavní školský inspektor veřejně v televizi prohlásil, že základem pro zlepšení kázně je systematické posilování partnerského vztahu mezi žákem a učitelem. Potrestat za pedagogický populismus zpochybňující zákonem určenou odpovědnost a autoritu učitelů a vychovatelů by zasluhovali oba, pan Mertin i ten inspektor.
Když někdo ztrácí soudnost, je to smutné.
Rodiče opravdu neznají všechny možnosti. Ale proč by měli? Tak je to páni psychologové a jiní chytrolíni naučte. Založte si facebook a raďte. Dělejte projekty z ESF a osvětu. Co Vám brání. A nechte učitele učit. Co má ještě škola za Vás dělat?
Okomentovat