V této části textu se pokusím popsat samotný proces zavádění asistenta pedagoga do třídy s radami a komentáři pro usnadnění jeho zapojení a od počátku funkční spolupráce. Cílem je pomoci začínajícímu učiteli ve chvíli, kdy do třídy nastupuje asistent pedagoga. Jak asistentovi pedagoga co nejvíce usnadnit nástup a jak nastavit kvalitní spolupráci s ním i s rodiči?
Jako kvalitní zahájení spolupráce se mi jeví seznámení s asistentem pedagoga ještě před samotným představením rodičům a dětem. Nevím, zda je možné se přímo podílet na jeho výběru, ale myslím si, že i to by velmi pomohlo vzájemné budoucí spolupráci. Na úvodní schůzce by si asistent pedagoga a učitel mohli sdělit svá očekávání, představy a hlavně projít náplň práce obou dvou.
Také by bylo dobré stanovit, jakým způsobem bude probíhat příprava asistenta na hodiny. Bude mu učitel sdělovat, co konkrétně bude dělat, den předem/večer/ráno? Bude asistent také předkládat svoje přípravy učiteli? Jakým způsobem bude probíhat reflexe a jak často? To všechno jsou otázky, které by měly být vyřešeny před samotným začátkem spolupráce.
Žádoucí je i přítomnost speciálního pedagoga/psychologa, který řeší konkrétní požadavky žáka se SVP, a dokáže tak učiteli přiblížit konkrétní možnosti spolupráce ze strany asistenta i dítěte se SVP.
Na schůzce by vždy mělo zaznít, že všechny informace, které asistent pedagoga i učitel podávají, by měly být shodné a neměly by se šířit informace, které nejsou dopředu vzájemně prodiskutovány.
Je také přínosné, když se asistent, učitel a rodiče žáka se SVP sejdou ještě před zahájením spolupráce a sdělí si, jak konkrétně a často bude probíhat jejich komunikace.
(B) Představení rodičům
Rodiče by se o asistentovi pedagoga měli dozvědět co nejdříve po jeho nástupu, nejlépe na třídní schůzce, kde budou všichni přítomni a v případě dotazů se na něj mohou rovnou obrátit. Pokud o sobě asistent sám něco sdělí, bude to jen k užitku. Je velmi dobré představit asistenta jako asistenta pedagoga, který je ve třídě pro všechny děti, i s tím, jaká je konkrétně jeho náplň práce (pomáhat všem dětem v případě obtíží atd.), a zároveň obecně sdělit, jak bude probíhat komunikace směrem k rodičům. Také je dobré říct dopředu, v jakých případech mohou asistentovi pedagoga napsat a co konkrétně se tedy týká jeho náplně práce, tedy rozdělit si, s čím jít za asistentem a s čím za učitelem. Za výuku ve třídě ale vždy zodpovídá učitel.
(C) Představení žákům
Asistenta pedagoga ve třídě představuje učitel. Měl by již od začátku dětem sdělit, jak mají asistenta oslovovat (pane učiteli / paní učitelko). Mezi nevhodné oslovení patří pane asistente / paní asistentko vzhledem ke škatulkování. Již na začátku je také dobré dětem sdělit, že pravidla, která platí pro učitele, jsou stejná i pro asistenta. Asistent by se ve třídě neměl cítit jako někdo méněcenný a jako někdo, na jehož názoru nezáleží. Proto je potřeba už od začátku dětem jasně sdělit, jaká je jeho role, proč ve třídě je a jakým způsobem s ním budeme komunikovat – s úctou, stejně jako s učitelem.
Velmi podstatná a na některých školách opomíjená věc je nárok asistenta pedagoga na vlastní místo: stůl, židli, polici, skříňku. Je dobré, aby asistent měl ve třídě své místo a aby toto místo nebylo vzadu za dětmi. To, že je místo zvoleno vzadu, značně poukazuje na vymezení role asistenta.
To, co asistenti také vnímají a chtěli by změnit, je začátek hodiny, kdy se učitel vítá s dětmi. Bylo by dobré, kdyby s ním vpředu stál i asistent a měl možnost na začátku dne děti přivítat také. Jeví se to jako drobnost, ale myslím, že pro nastolení kvalitního vztahu je potřeba brát asistenta pedagoga jako partnera a také ho tak před třídou prezentovat.
Celý text naleznete zde
Předchozí díly naleznete zde a zde
0 komentářů:
Okomentovat