Česká škola oslovila školské asociace a odbory s otázkami k aktuálně probíhajícímu připomínkovému řízení k Dlouhodobému záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy. Zajímá nás, nakolik zástupci učitelů považují připomínkové řízení za dostatečně otevřené a efektivní.
Za spolek Pedagogická komora odpovídá Radek Sárközi.
Radek Sárközi (pedagogicka-komora.cz) |
Pedagogická komora obdržela pracovní verzi Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019–2023 k připomínkování.
2) Považujete formu připomínkového řízení za vhodnou, dostatečně efektivní?
Nepovažujeme! Zástupci největších organizací ve školství by měli mít možnost spolupracovat již na vzniku koncepčních a strategických dokumentů, legislativy (zákonů, vyhlášek, nařízení vlády...) nebo rámcových vzdělávacích programů. To se bohužel většinou neděje. Oslovil jsem Daniela Münicha nebo Davida Gregera,což jsou uznávaní odborníci na školství, s dotazem, zda na dlouhodobém záměru spolupracovali, odpověděli, že je MŠMT v této věci vůbec nekontaktovalo. Pedagogické komoře zatím bylo ze strany MŠMT umožněno spolupracovat pouze na přípravě novely vyhlášky č. 27 k inkluzi, která má být brzy poslána do vnějšího připomínkového řízení.
3) Myslíte, že by už pracovní verze měla být k dispozici veřejně, všem učitelům
Rozhodně ano! Jsme pro maximální transparentnost v rozhodování o změnách ve školství a aktivní zapojení řadových pedagogů, kteří tyto změny v praxi realizují. Protože se jedná o zásadní koncepční materiál, rozhodli jsme se jeho text poskytnout nejen členům našeho spolku, ale všem zájemcům. On-line verzi k připomínkování jsme publikovali na webu Pedagogické komory.
4) Mají učitelé dostatečnou možnost do připomínkového řízení vstoupit prostřednictvím školských asociací?
Dlouho tuto možnost neměli, ale nyní díky Pedagogické komoře se situace výrazně zlepšila. Daří se nám prosazovat změny nejen v rámci připomínkových řízení, ale také přímo v parlamentu. Příkladem může být nepřijetí kariérního řádu nebo zrušení garance míst pro všechny dvouleté děti v mateřských školách. Jednáme o změnách v různých fázích celého procesu - s poslanci,senátory, ministry nebo premiérem. Řadu změn jsme přímo iniciovali. Aktuálně je to náš návrh na zvýšení platů učitelů o 20 % od ledna 2019 nebo zvýšení příplatků pro třídní učitele a za specializované činnosti na 2 500 až 3 500 Kč měsíčně, o kterých budou poslanci hlasovat už 13. listopadu. Bohužel velké organizace jako CZESHA nebo školské odbory naše návrhy nepodpořily…
9 komentářů:
Ten pán si buduje image takovým dost... průhledným způsobem.
Dokument k připomínkování naleznete přímo zde... :-)
https://www.pedagogicka-komora.cz/2018/11/pripominkujte-dlouhodoby-zamer.html
Ono probíhá nějaké připomínkové řízení?
Podle toho to bude vypadat. Pár úředníků a teoretiků sesmolí obecné teze bez ohledu na situaci na školách a na ty se pak bude odvolávat.
A co byste navrhoval vy? Že by se ten dokument tvořil kolektivně v diskuzi vlevo dole na České škole?
V článku, který se jmenuje "PK komentuje připomínkové řízení ..." žádné konstruktivní připomínky nevidím, jedná se pouze o rady pána, který vždycky ví, kdy, jak a komu poradit.
Zato zde zveřejněná připomínka pana Jiráska z Učitelské platformy je konstruktivní... :-D
Nebo to píše pan Jirásko za Asociaci ředitelů ZŠ?
Že by se ten dokument tvořil kolektivně v diskuzi vlevo dole na České škole?
Proč by ne? Co zásadního brání tomu, aby byl ten první návrh revize RVP zveřejněný tak, aby se učitelé mohli k němu vyslovit? U Hejného (ne)metody výuky matematiky tvoří matematiky neznalí žáci "matematiku". Proč by tedy učitelství znalí učitelé nemohli účastnit svými iniciativními podněty revize RVP, se kterými dlouhodobě pracují? Umí na to někdo odpovědět?
Možná by to stálo i za novou petici, pokud MŠMT, nezačne s učiteli při revizi RVP jednat férověji.
J.Týř
Okomentovat