Přibývá základních škol, které zakazují žákům používat mobily nejen ve výuce, ale i o přestávkách. Ředitelé škol tvrdí, že díky regulaci telefonů spolu děti více komunikují a stíhají si dojít na toaletu nebo se nasvačit před začátkem hodiny. Česká školní inspekce však varuje, že se jedná o neodůvodněný zásah do soukromého vlastnictví dětí. Informuje Aktuálně.cz.
"Žáci spolu přestávali komunikovat a hlavním tématem jejich hovorů byly právě telefony, sociální sítě. Když se stalo, že žák nestihl o přestávce na mobilu vyřídit, co chtěl, byl při výuce naprosto nesoustředěný a ve špatné náladě. Po dvou měsících musím konstatovat, že toto opatření je velkým přínosem," zhodnotila novinku pro Aktuálně.cz ředitelka školy Hana Vošahlíková.
Škol, které obdobné pravidlo zavádí, v Česku přibývá.
Zakázat mobily během výuky mají školy plné právo. Splnit musí v podstatě jedinou podmínku: napsat to do školního řádu. Něco jiného však je, pokud chtějí mobily a další chytrá zařízení zakázat právě i o přestávkách. "V takovém případě už se jedná o neodůvodněný zásah do soukromého vlastnictví," řekl Aktuálně.cz náměstek ústředního inspektora České školní inspekce Ondřej Andrys.
Celý text naleznete zde
14 komentářů:
Pokud má škola připravovat děti na budoucnost, je blokování mobilních platforem nesmyslný. Úplný zákaz mobilů ve škole je něco jako žádat návrat k hodinám krasopisu a latiny. Škola by se měla především zabývat tím, co nedělá zcela ideálně a ne tím, co jde mimo ni.
A proč ne krasopis a latina?
Škola může, jako poslední bašta selského rozumu, vytvořit smartphonefree ostrůvek normality a předcházet, do jisté omezené míry, šíření digitální demence v populaci. Něco jako protialkoholní léčebna. Navzdory čši.
Pokud má škola připravovat děti na budoucnost, je blokování mobilních platforem nesmyslný.
To je holt těžký.
Zakázat u našich dálnic bilboardy je podle někoho také nedůvodný zásah do svobody podnikání.
No a v té Francii, ale nejen tam, nenajdete podél dálnice ten bilboard ani jeden.
Oni si totiž myslí, že to rozptyluje pozornost řidičů a výsledkem není více prodaného zboží, ale jen více zničených lidských životů.
Takže i když nejsem nějakým zastáncem zákazu mobilů a souhlasím s tím, že je možné je vhodně využívat i ve výuce, občas mám pocit, jakoby to dvacáté první století bez mobilních telefonů snad ani nemohlo nastat.
Jenže co když, čistě teoreticky, bude tahle technologie za třicet let stejně zastaralá jako je dnes parní stroj? To jsem totiž také kdysi četl historickou úvahu o tom, že v přízemí každého domu budou mít jeden, který bude pohánět domácí spotřebiče.
Úloha školy v přípravě dětí pro budoucnost nespočívá v tom, že má děti naučit používat technologie současné,
ale v tom, aby jim poskytla vzdělání, které jim jednou umožní vyvíjet technologie budoucí.
A pokud jsou tomu současné technologie spíše překážkou, nežli pomocníkem, pak je jejich regulace zcela namístě.
Zakazovat billboardy kvůlima rozptylování pozornosti je stejný nesmysl jako zakazovat minisukně, které rozptylují pozornost mnohem víc. A stejné je to i se zakazováním mobilů. ////
Úvaha o parním stroji jde správným směrem. Jenže ten parní stroj v přízemí byl NAHRAZEN jiným zařízením (přípojkou elektrického napájení), která dělá TOTÉŽ, co měl dělat parní stroj - pohání domácí spotřebiče. ////
Stejné to bude se "zastaráním" mobilů za 30 let. Mobily budou NAHRAZENY jiným zařízením, které bude poskytovat stejné služby - komunikaci hlasem i textem s kýmkoli a s čímkoli (vyhledávač, seznam adres, osobní DB). Můžete se spolehnout, že v budoucnosti NIKDY nebudou lidé (ani žáci a studenti) BEZ komunikačního zařízení, jak si asi představují magoři zakazující mobily. ////
Ty zákazy bilboardů vysvětlujte Francouzům, ne mně.
:-)
Mimochodem, nevšimnul jsem si, že by kolem dálnic stály slečny v minisukních.
A asi se shodneme, že je rozdíl v rozptýlení pozornosti při 50 km/hod a při 130 km/hod.
:-)
Ale to jen tak na okraj.
Není sporu o tom, že i v budoucnu bude svět propojen prostředky komunikace.
Úvaha měla jen naznačit, že je nesmysl chtít po škole, aby byla postavena na výuce k používání současných technologií. Jak se občas domnívají někteří bojovníci proti zákazům.
A být Vámi, asi bych byl opatrný s tím slůvkem NIKDY, napsaným velkými písmeny.
Stačí jedna šikovně polarizovaná solární bouře a usmaží elektroniku a energetické rozvody na půlce planety a ta druhá půlka zkolabuje sekundárně.
Pak se možná budou hodit lidé, kteří umí najít informace i ve své hlavě a nikoliv jen pomocí Googlu.
:-)
Ale aby bylo jasno. Já neprosazuji ani neobhajuji extrémní zákazy mobilů.
Jsem ajťák a někde v šuplíku mám certifikát na to, že umím používat mobilní technologie ve výuce a také se to snažím v rozumné míře dělat.
Jen bych byl rád, aby se debata odehrávala ve věcné a nikoliv afektované rovině.
Rozumná regulace mobilů ve škole je víc než žádoucí.
Neslyšel jsem totiž o případech vzniku závislosti na parních strojích, ale u mobilů už je to oficiální diagnóza. :-)
Trávit 5 - 10 minut v každé hodině umravňováním a napomínáním "závisláků" je totiž hodně neefektivní a na úkor výuky.
Zda je či není nějaká technologie mobilní je vlastnost tak dokonale irelevantní, že certifikát o umění využívat ji ve výuce mohl vymyslet jen blbeček, který o výpočetní technice někde něco vygoogloval. ////
Proti lidem, kteří hledají ve své hlavě, budou mít lidé vybavení vlastním informačním systémem výhodu - zajisté kromě situací polarizovaných solárních bouří, se kterými, přiznávám, tak nějak nepočítám. Do jaké míry ten osobní informační systém má využívat externí vyhledávače může být předmětem úvah a diskusí, přičemž předpokládám, že stanovisko "sto procent" budou prosazovat osoby vybavené certifikáty, podobnými tomu vašemu. ////
Netuším, kde jste sebral školu "postavenou na výuce k používání současných technologií" (i když hodně záleží na chápání toho //současný//). Počítače jsou staré cca 70 let, a školy postavené na výuce k používání počítačů BERU.
Za nesmysl považuji školu postavenou na zákazech používání současných technologií. ////
Na "oficiální" diagnózy vám z velké výšky ... ////
blbeček, který o výpočetní technice někde něco vygoogloval,
Na "oficiální" diagnózy vám z velké výšky ...
No, vidím, že se vyjadřujete velmi kvalifikovaně, kultivovaně a se znalostí věci.
Tudíž ztrácím zájem v této úrovni debaty pokračovat.
Ale jen pro úplnost.
Nejde samozřejmě o ten certifikát, který opravdu jen dosvědčuje, že jsem absolvoval nějaké vzdělávání na kurzu organizovaném lidmi, kteří si nejenom "něco vygooglovali", ale o tom tak trochu něco vědí, protože to vyučují na univerzitě.
Typičtí "blbečci", jak je může nazvat jen odborník a znalec Vašeho ranku. :-)
Šlo mi o tu část věty, ve které jsem chtěl naznačit, že tyhle technologie také ve výuce používám a tudíž nejsem nějaký fanatický odpůrce.
Solární bouře je extrém. Stačí malý blackout, k jakým už v minulosti došlo a následný dominový efekt. Nebo povodně, jaké byly před pár lety na Moravě. Sice odstaví nějakou oblast jen na pár dnů, či týdnů, ale i to může stačit.
Ke schopnosti používat technologie tak nějak patří také znalost jejich slabých míst a omezení.
Vy samozřejmě můžete defekovat na cokoliv, co nesouzní s Vaším viděním světa.
To ale nic nemění na tom, že tady máme problémy a negativní dopady související s patologickou závislostí na mobilech, sociálních sítích, on-line hrách atd.
A pokud jste dosud nepochopil, že se prosazuji nikoliv zákazy, ale rozumnou regulaci, pak už se vážně nemáme moc dál o čem bavit.
Ukažte mi, PR, takového kompulzivního zakazovače, který to svoje šílenství nevydává za "rozumnou regulaci". ////
Co se týče patologických závislostí, pročpak už dávno není zakázán alkohol a proč nejsou zakázány herny a herní automaty? Inu, protože zakazovači narazili na sílu peněz. ////
Co se týče zaručené správnosti názorů osob, které učí na univerzitě, nejspíš se neshodneme. Za mnohé připomínám pana Brdičku, který zde občas publikuje. ////
Pokud jde o moje "kvalifikované vyjadřování", nic vám nebrání se mnou polemizovat. Ale připadá mi, že třeba v případě vašeho certifikátu jste spíše couvnul. ////
Je lehčí posadit dítě před televizi nebo počítač, než se mu zodpovědně věnovat.
Klobouk dolů před francouzským řešením typu "bez svolení učitele nesmí žák ve škole používat vlastní eletroniku". Klobouk dolů před školami v Česku, které tuto rozumnou a správnou věc požadují a vyžadují.
ČŠI je, myslím, dlouhodobě známa svou nedůsledností v zásadních věcech, svou tendencí dělat z různých "projektových" a "ideologicky mainstreamových" důvodů super témata:
Zakázat mobily během výuky mají školy plné právo. Splnit musí v podstatě jedinou podmínku: napsat to do školního řádu. Něco jiného však je, pokud chtějí mobily a další chytrá zařízení zakázat právě i o přestávkách. "V takovém případě už se jedná o neodůvodněný zásah do soukromého vlastnictví," řekl Aktuálně.cz náměstek ústředního inspektora České školní inspekce Ondřej Andrys.
Myslí tohle ústřední školský inspektor doopravdy vážně? On neví, že škola odpovídá za žáka po celou stanovenou dobu jeho přítomnosti ve školském zařízení, tedy včetně přestávek, a k tomu určuje školním řadem a vnitřním řádem školy závazná pravidla?
Stojí tu teď, myslím, veřejně autoritativně projevený nekompetentní názor úsťredního školského inspektora otevřeně/veřejně postavený proti legitimnímu právu škol určovat závazná pravidla pro žáky. Být ministrem školství, pozval bych si ústředního inspektora k závažnému pracovnímu pohovoru na výše uvedené téma.
J.Týř
E. Kocourek
Co Vám jak "připadá", je mi jedno.
Ten kus papíru jsem zmínil proto, abych osvětlil, že k využívání mobilních technologií ve výuce existují i kurzy, kde kantorům mohou pomoci a poradit lidé, kteří se tím profesně zabývají. (Nevím jak Vy, ale já nemám čas každý týden prohledávat web a pátrat po zajímavých tipech na programy použitelné při výuce.)
A pokud jde o kvalifikované vyjadřování se znalostí věci. - Označil jste za "blbečky" lidi, aniž byste o nich a jejich práci cokoliv věděl. To myslím, mluví za vše.
Co se týče patologických závislostí, pročpak už dávno není zakázán alkohol a proč nejsou zakázány herny a herní automaty? Inu, protože zakazovači narazili na sílu peněz.
Hmm. A proč tedy kokain či hašiš zakázaný je? :-)
Pokud byste se trochu zajímal o problematiku závislostí, dozvěděl byste se, že většinou i ve společnosti se postoj mění v určitých fázích. Masové rozšíření je obvykle následováno pokusy státu získat svůj desátek.
Pak se začnou zjišťovat i negativní projevy jinak velmi populárního prostředku. Obvykle první začnou varovat lékaři a jejich hlas je zpochybňován až zesměšňován.
Teprve až jsou důsledky nezpochybnitelné, začne se možnou regulací či zákazem zabývat i stát. Leckdy pod vlivem zfanatizovaného veřejného mínění to vede až k absurdním zákazům - viz prohibice.
O výsledku pak rozhoduje míra "společenské přijatelnosti" dané drogy/prostředku, přičemž většinou jde o proces trvající desetiletí.
Nejenom kvůli síle peněz, ale také proto, že rozumný zákonodárce je si vědom toho, že vypuštěného džina do láhve zpátky nenacpe, ale jen vytvoří ilegální trh. Navíc většina drog má i pozitivní dopady a problém je spíše v dávkování a nadužívání.
Proto nikdo nezakázal toluen, alkohol daníme, marihuanu někde povolili a třeba LSD či kokain nikoliv.
Krásně je to vidět na herních automatech a on-line sázení, kde jsme právě uprostřed procesu.
U mobilů, on-line aplikací a sociálních sítí před nedávnem prasknul veřejně fakt, který my ajťáci víme dávno, že jsou úmyslně vytvářeny tak, aby vyvolávaly závislost. Debata právě startuje a fanatici jsou na obou stranách. - Jak jste nám krásně demonstroval právě Vy.
Ukažte mi, PR, takového kompulzivního zakazovače, který to svoje šílenství nevydává za "rozumnou regulaci".
No, pokud neumíte rozlišit fanatika od rozumného člověka, tak to je spíš Váš problém. :-)
U mobilů je to snadné.
Totální zákaz je pitomost, regulace nezbytnost.
Zákaz manipulace s mobilem při řízení auta už nikdo nezpochybňuje.
Tak si těžko může někdo myslet, že stejně nerozptyluje pozornost i při výuce.
Ale současně může při výuce i posloužit, jak už jsem uvedl opakovaně.
Jakožto otec chci mít možnost spojit se s dítětem, které chci třeba vyzvednout před školou, když jsme objednaní k lékaři, tudíž totéž respektuji u jiných. Na mých hodinách to funguje tak, že žák mi to sdělí na začátku hodiny, že čeká hovor, vypne si zvuky a když pak během hodiny ukáže mobil, jen ho mávnutím ruky pošlu, ať si vše vyřídí na chodbě a neruší při výuce.
Je to snad postoj "kompulzivního zakazovače"?
Nemyslíte, že jen hledáte nepřátele, proti kterým byste se mohl vymezovat a navíc tam, kde nejsou?
E. Kocourek, alkohol, cigarety, sázení apod, od osmnácti, je to pořád takhle, nebo mi něco uniklo?
Tak ajťák, říkáte? A vám teda, PR, nepřipadá, že ty sympatické (a leckdy i půvabné) dámy, které vymýšlí (a leckdy i školí) ty kurzy a udělují certifikáty, by o principech, vlastnostech a možnostech výpočetní techniky mohly (měly?) vědět kapánek více? ////
Vaše regulace používání mobilů je zajímavá. Jak by vypadalo to vaše pojetí naformulováno do školního řádu? Odsud to vypadá, že "dle úvahy vyučujícího". Což IMO vyjde nastejno jako ŽÁDNÁ regulace. ////
To vypadá, že došlo k nedorozumění. Jestli ta vaše, PR, "rozumná regulace" je ve skutečnosti žádná regulace, tak u mne OK. ////
ty sympatické (a leckdy i půvabné) dámy, které vymýšlí (a leckdy i školí) ty kurzy a udělují certifikáty, by o principech, vlastnostech a možnostech výpočetní techniky mohly (měly?) vědět kapánek více
Jsem zmaten. O kom to mluvíte?
Třeba ty mobilní technologie mne školil muž. Ale pohlaví lektora je pro mne vcelku irelevantní. Mne zajímá, co se od lektora dozvím.
Jak by vypadalo to vaše pojetí naformulováno do školního řádu? Odsud to vypadá, že "dle úvahy vyučujícího". Což IMO vyjde nastejno jako ŽÁDNÁ regulace. ////
To vypadá, že došlo k nedorozumění. Jestli ta vaše, PR, "rozumná regulace" je ve skutečnosti žádná regulace, tak u mne OK.
Žádná regulace je celkem protimluv, nemyslíte?
Ta rozumná, je podle mne zákaz mobilů v hodině.
A samozřejmě, pokud vyučující nestanoví pro potřeby výuky jinak.
Obecně zakazovat mobily i o přestávce mi přijde zbytečné. Natožpak zákonem.
Ale respektuji právo pedagogů konkrétní školy řešit to svým školním řádem podle místní situace, která to leckde může vyžadovat.
A jen tak mimochodem, znění školního řádu i ŠVP schvaluje školská rada, ve které mají rodiče a zletilí žáci třetinové zastoupení.
Okomentovat