Na ostravskou Základní školu Jugoslávská se minulý týden vypravilo zhruba šest desítek rozezlených rodičů. Žádali vyloučení žáků, kteří se ve škole nedávno poprali. Tvrdí, že se kvůli malým agresorům jejich děti bojí chodit do školy. "Rodiče na nás křičeli, že nic neděláme. Jenže my máme omezené pravomoci. Dítě na základní škole nelze vyloučit. Maximálně můžeme požádat jejich rodiče, aby přišli situaci řešit do školy, ale pokud nedorazí, nemáme žádné prostředky, jak bychom je k tomu mohli donutit. Můžeme to akorát napsat do zprávy sociálním pracovníkům," řekl Aktuálně.cz ředitel školy Petr Opletal.
Opletal tvrdí, že problémových žáků ve škole přibylo poté, co byla v roce 2016 zavedena inkluze, tedy společné vzdělávání dětí se speciálními potřebami.
"Podle mě je nesmysl, aby se v běžných školách společně vzdělávali žáci s dětmi, které mají poruchy chování nebo učení a chovají se problémově. Před zavedením inkluze by tyto děti byly umístěny do speciálních škol, ale to už tak dneska nechodí," říká Opletal.
Klára Laurenčíková z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání namítá, že děti s problematickým chováním byly ve školách vždycky. Uznává však, že chybí metodika, která by školám pomáhala podobné situace řešit.
"Školám chybí podpora při zvládání podobných situací. Před dvěma týdny jsme proto zahájili roční výcvik pro školní psychology, speciální pedagogy i učitele, na kterém se naučí prevenci a stabilizaci problémového chování dětí a mladých lidí," říká Laurenčíková.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
ani 100 školení nepomůže. Žáci si mohou dělat, co chtějí. Pomohlo by vyloučení do seciální školy se zpřísněným režimem (třeba i internátní). A to na dobu až několika měsíců. Samozřejmě s příspěvkem rodičů, nebo alespoň s omezením soc. podpory.
ředitele tvrdící takovou pitomost vyhodit
řešení mravů jest hednoduché:
1/povinná školní docházka 6 let
2/závěrečné výstupní zkoušky po 5 a 9 ročníku
Školám nechybí metodika.
Školám "přebývá" Laurenčíková a ČOSIV.
Řešením nejsou žádné kurzy. Ledaže by to byly kurzy bojových umění.
Řešením je zbavit vlivu na školství aktivistické skupiny typu ČOSIV, EDUIN a spol.
Systémovým řešením je inkluze smysluplná a nikoliv ta "po česku".
A druhým systémovým řešením je institut vyloučení žáka z výuky.
Školní detence, nebo i vyloučení ze školní docházky. Dočasně, nebo i trvale.
Dokud rodiče, obzvláště někteří, nepochopí, že chování žáka je problém jejich a nikoliv školy, nebude nikdy tlak na změnu dostatečný.
Ano, souhlasím se vším výše uvedeným. Nicméně ještě přidám. Proč má žák neustále postupovat do vyššího ročníku věkem, když stejně nezvládl učivo nižšího ročníku. A za druhé. Pokud absolvuje ZŠ a obsahově absolvuje "něco poněkud redukovaného", na vysvědčení se to nesmí uvést. (... žák poznává, že vyslechnutá ukázka byla v angličtině...) Proč? To např. až na SŠ zjistí, za co ty jedničky byly?
A čím bude ten psycholog mluvit, až mu tu hubu rozbijou? Vy žijete na nějaké jiné planetě nebo co. Žákovi by pomohlo přes hubu a vykopnout z budovy školy, s tím aby přišel až druhý den ráno. Vy jste asi skutečně agresivního žáka ve škole nezažila? Všichni se na vás vyprdnou. Na 158 vám sdělí, že to si jako myslíte, že vám toho žáka spoutáme a odvezeme, stejně bychom to nechali řešit vás, abyste mu dali ředitelskou důtku. OSPOD je neakční moloch, který dojede až za pár hodin, spíše dnů. Naprd je to v tomto státě. S psychologem jděte někam, když matka ráno nedá děckovi medikaci, co má předepsanou od psychiatra. Do školy se běžte podívat.
Až doběhne ten roční výcvik pro školní psychology, jak zvládat nezvladatelné, mohli by titíž školitelé uspořádat kurz (pro všechny zájemce) v chůzi po vodní hladině, a až ten doběhne, tak kurz v létání pomocí mávání paží. ////
Všechno jde, když je na to metodika. ////
A druhým systémovým řešením je institut vyloučení žáka z výuky.
Je to řešení. Do školy žák přichází o půl hodiny dříve než ostatní, pak je umístěn ve speciální místnosti s vychovatelem. Tam plní patřičné úkoly a ze školy odchází o 1 hodinu později než ostatní. Jakmile se žákům sáhne na volný čas, pak si většina dá pozor. Z vyprávění žáků, kteří pobývali ve VB, jde o velmi účinnou "inkluzivní pomoc".
Jinak se shoduji s panem poste.restante v tom, že inkluze po českém způsobu je velmi špatně nastavena. A jak je vidět, nesmírně drahá.
Okomentovat